Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kylare

    Tjena där

    Finns det inget lock till kylaren på Coupen? Så man kan se om där finns vatten i kylaren? Av nngn anledninngen försvinner det rätt snabbt i behållaren, efter några dagar bara....Fyller ja på så försvinner ca en liter först rakt igenom behållaren ner i slangen som sitter i underkant, senn fyller ja på en till liter så går de upp till MAX linjen. Men sen verkar de försvinna någonstans efter ja kört ett tag, men frågan är var =S Blir snustorrt i behållaren verkar de som...
    Last edited by Joksi; 4 May 2006, 14:08.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Är kylarvätskan borta även fast motorn blivit kall (stått över natten)? Du ser inte pölen på marken efter att bilen fått stå ett tag?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Nej, jag har då innte sett ngn pöl. Japp, fyllde på till MAX för 3-4 dar sen, imorse innan ja skulle starta bilen kollade ja nivån och vad ja kan se finns det inte alls något vatten i behhållaren =S

      Som jag nämnde, tyckte det var konstigt när jag skulle fylla på första gången för ett par dar sedan, för att första litern glykol rann bara rakt igennom behhållaren ner i slanngen som går till motorn. Anndra litern ja fyllde i stannadee kvar upp till MAX.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Det kan vara att det läcker när du kör, via locket på behållaren. Locket ska se till att systemet är trycksatt, men det kan bli dåligt vilket resulterar i läckage. Så kan vara en ide att byta till ett nytt, kostar inte så mångra kronor tror jag.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Okej, där ser man.

          Men jag tänkte göra ett till test, fyllla upp behållaren till MAX och se ifall det försvinner igen, går det bra me vanligt vatten på den här årstiden för det?

          Känns dumt och dyrt att köpa en massa glyykol som bara verkar försvinna. Fyllde på 2 l för ett oar dar sedan för 100kr.

          På tal om locket, skulle det rinna över då ut igenom den röda slanngen medan ja kör eller??

          Men det finns väl vatten i kylaren trots att behållaren verkar tom?
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Glykolen innehåller inte bara "antifrysmedel" utan också antirost och lite annat braigt till systemet.

            Och om den inte läcker är risken stor att man glömmer bort att det bara är vatten, och så blir det kallt och tiden går... ;-) Personligen hade jag nog blandat i minsta möjliga i alla fall, enl vad som står på glykolflaskan, om jag inte hällt på som det skall vara sen.
            Brukar inte värmepaketet på coupen läcka också? Tycker att det är lustigt att allt vattnet försvinner av ej helt tätt lock. Luftfickor i kylsystemet eftersom det inte är något vatten i tanken? Kläggig majonäs under oljepåfyllningslocket?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              [QUOTE]Originally posted by Joksi
              [B]Okej, där ser man.

              Men jag tänkte göra ett till test, fyllla upp behållaren till MAX och se ifall det försvinner igen, går det bra me vanligt vatten på den här årstiden för det?

              glykol behövs för andra egenskaper än bara frostskydd...

              rostskydd tx.
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Jo då, men ja tänkte för att testa ifall de rinner ut efter ngn dag igen...Får väl inte köra bilen med tomt expansionskärl? Eller?
                Då får de duga ett tag me vatten, kan inte fylla på glykol vart tredje dag tills ja får d kollat ju.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Det innehåller smörjmedel till vattenpumpen också, tror jag att jag läst någonstans....

                  Enbart vatten är ju helt klart bättre än inget. Sedan är det bara du som kan avgöra hur du vill göra. Vet inte hur lite man kan blanda, 1:5? I så fall får du 5liter för 100, om jag inte kommer ihåg fel pris på vad paraflu kostade sist jag köpte, men det gör jag säkert.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Har du sett att tempmätaren gått upp vid körning? Det är inte bra att köra med för lite vatten. Blir det för varmt så går toppen all världens väg. Hade jag varit du hade jag tagit bilen till en mek och trycksatt kylsystemet och då se ev. läckage.
                    Skulle det vara locket som är otätt måste du kunna se vatten på expansionskärlet eller omkring. Den lilla slangen (som sitter på locket) är till för om motorn skulle börja koka. Då sprutar det vatten där ur.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Freddan72
                      Har du sett att tempmätaren gått upp vid körning? Det är inte bra att köra med för lite vatten. Blir det för varmt så går toppen all världens väg. Hade jag varit du hade jag tagit bilen till en mek och trycksatt kylsystemet och då se ev. läckage.
                      Skulle det vara locket som är otätt måste du kunna se vatten på expansionskärlet eller omkring. Den lilla slangen (som sitter på locket) är till för om motorn skulle börja koka. Då sprutar det vatten där ur.
                      Håller med åt till en verkstad och trycksätt kylsystemet då ser du vart det läcker. Trycksättnings pumpen kan du köpa själv tror inte den är så dyr och hitta läckan själv... har du tur kan du åtgärda själv oxå!
                      Last edited by 84jr0; 4 May 2006, 16:17.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Tjena

                        Alltså vid normal körning i stan och mväg ligger tempenn alltid på högst strecket under 90 markerinngen, oftast ett snnäpp under strecket tom. Alltså nästan 80 grader?

                        Men accelererar man lite hårdare ett par ggr i stan, lr bara står i trafikköer, så går tempen automatiskt uppåt mot 90 typ.

                        Ja vet i min förra bil så rörde sig aldrig tempmätarenn,gick upp till lite under mitten och stod där oavsett om jag körde motorväg lr stod i tomgång 10 min.

                        Tempenn i coupen varierar från nästan 80 upp till runt 90, sen har ja sett att fläkten typ går igång. Vet ej om tempenn ska gå upp o ner så.

                        Har inte sett vatten någonstans, däremot så körde ja en liten runda för att köpa spolarvätska och när ja kom fram till affären hann tempen bli normal, nästan 80 grader (varmt som attan ute idag) Lyfte då hhuven och såg att där plötsligt fanns kylarvätska, till precis under MIN markerinngen. Ska låta den stå en timme lr två, förmodligen kommer vattnet försvinna igen då och se tomt ut i behållaren =S

                        Ska fylla på till MAX iaf om en stund, när bilenn kylt av sig.

                        P.S Toppen kan väl inte gå förränn bilen kokar? Och det är väl när mätaren går in på d röda? Ja har aldrig sett min temp mer änn max 95...men börjar ja köra sen så sjunker den
                        Last edited by Joksi; 4 May 2006, 16:35.
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #13
                          Titta på motorn från alla håll kryp under bilen och leta var det är blött, nånstans läcker det...
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            HAr tittat så gott jag kan, ser inngenting. Men ska fylla upp igenn och försöka hålla koll kommande dagarna.

                            Men får tempen röra sig i coupen så? Att den går upp vid långsam körning, trafikköer osv?

                            Och hur i helskotta finns där en del kylarvätska nnär bilen blivit varm? Och försvinner när den e kall?
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Joksi
                              HAr tittat så gott jag kan, ser inngenting. Men ska fylla upp igenn och försöka hålla koll kommande dagarna.

                              Men får tempen röra sig i coupen så? Att den går upp vid långsam körning, trafikköer osv?

                              Och hur i helskotta finns där en del kylarvätska nnär bilen blivit varm? Och försvinner när den e kall?
                              Det är OK att tempmätaren rör sig lite upp och ner, min har kommit upp till 90 grader i köer. Fläkten ska gå då. Kolla även runt vattenpumpen har inte verkstan du lämnat in bilen till hållit på med vattenpumpen eller nått.

                              Akta bara att tempen inte stiger allt för högt. Kolla även oljan vid påfyllningslocket se till att den inte är missfärgat, vit slemm typ.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X