Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topprenovering puntoGT, lite diskussion?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Topprenovering puntoGT, lite diskussion?

    Hoppas att någon kan hjälpa mig lite med det här.

    Min kylarvätska har bestämt sig för att det räcker med att hålla sig på min-nivå när den är kall, fyller man upp så sjunker den ner dit rätt omgående. Kollade om det finns avgaser i tanken med kem.test och jo, en liten del CO kunde detekteras. Det bubblar inte i kärlet men vid närmre inspektion verkar det fukta vid hörnet mot kamremmen mellan top och cylinder där bulten ner till blocket sitter. Så det blir väl till att riva ner och byta packningen. Mina ventiler låter också en del, och varvar man motorn olastad mot 3500varv skramlar och låter det riktigt illa, men låter ”normal” med lastad motor (friläge och 1:an låter illa, men inte 2an och uppåt, inte under laddtryck heller). Är detta med stor sannolikhet enbart ventilstyrningarna som är slitna, eller kan det vara lager i de nedre regionerna som låter pga obalans där? Fast då borde det väl låta mer och hela tiden? Finns det något samband arbetsmässigt mellan kolvar/vevaxel och byte av topp, eller kan jag ge mig på toppen uppifrån och lugnt veta att jag inte blir tvungen att göra om det för en ev. renovering av botten också? Komp-test gav 130psi på alla fyra cylindrar, så jag tror inte att det är några problem med kolvar/cylindrar utan bara ventiler.
    Lyfter man toppen skall den väl in på renovering för planing, trycktest, något med kanaler som skall justeras dessutom. Tänkte byta alla ventiler och tätningar m.m. när allt ändå är nere, dumt? Och med tanke på priset finns det kanske ett alternativ att stoppa in en modifierad topp från en 1.4liters Tipo istället, tror jag det var, med större avgasventiler, tror att det kostar 6-7000:- inkl. allt. Känns inte som om det är så mycket dyrare än att renovera min? Plus att den förmodligen inte har några sprickor som GT:ns topp verkar lida av. Byta turbo kanske också hade varit en bra ide samtidigt?
    Lite råd och tankar runt det här vore extremt uppskattat, har ju enbart bytt stötdämpare tidigare så det kommer att bli väldigt lärorikt ;-)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Toppen kostade visst £600, kommer från krockade Tiposar. Tvättas i syra och värmebehandlas sedan för hållbarhet. Därefter fräses förbränningsrummen i toppen upp för att passa till GTn, tipon har tydligen mindre sådana. Gissat att den har aningens högre komp. Något att bry sig om eller känns det som lite dyrt om man inte skall dra ur mycket effekt, gissar att vinsten för lite större avgasventiler inte är så stor annars?

    Hoppas att jag inte skriver så ingen förstår nu, men någon av er borde väl ha koll och tips på lite runt allt det här?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      .. och man är tvungen att lämna in toppen på minst planing, eller hur? Annars kanske man kunde fösöka byta ventiler, styrningar, tätningar och säten själv?



      hmmm....
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Styrningar själv? Lycka till!
        Sen verkar det otroligt att en Tipo 1.4 topp skulle passa..?

        Alltså, vad jag förstår är det enda problemet att kylvätska försvinner? Då KAN det vara topplockspackingen (och då byter man den helt enkelt!) men det kan ju vara läckage nån annanstans.

        Skrammel/rassel kan vara mycket, t.ex. insprutare, de kan klicka rätt ordentligt. Ventilerna är det garanterat inte.
        Last edited by per; 18 December 2006, 14:03.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Ok, då glömmer vi styrningar och så, någon som sa att det är enkelt att byta ventiler, bara ta en tång, kläm åt och så släpper det. Fast det är väl lite mer än så med det...... och att få ventilsäten täta... hmm..... kan nog vara lite mer än jag bör ta på mig

          Det är dock fuktigt vid ena topplocksbulten, ser ut att rinna lite vätska/vatten där, samt att det är något grått/silverfärgat klegg som följer med ut kanske. Svårt att se. Luktar metalliskt och känns som olja, men det är ju en del svart gammal motorolja där (läcker i så fall under oljepåfyllningsshållet/stickan), så det kan vara den som smörjer (fast det var inte något grus.....), lite konstigt med den metalliska lukten bara.

          Kan man "bara" byta packning rakt av? Hört att man måste plana toppen också, speciellt om motorn kokat. Och mina ventiler som låter? Jäkla smattrande i motorn.... speciellt om man varvar över 3000varv olastat, då hör man tydligt hur något knackar i motorn.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            edit:
            Då editerar jag me... fast nytt meddelande.....

            Varför kan det inte vara ventilrelaterat? Ventilstyrningar som knasar sig så det låter olastat? Eller bara sliten kammaxel? Insprutningsmunstycken kan det mycket väl vara, motorn är "tyst" på tomgång, men lägger man foten på gasen, så vajjern sträcks så hörs knackande in i kupen. Antar att ventilerna arbetar lite annorlunda då om man flyttar spjällägesgivaren en aning? Kan få ljudet att försvinna om man gasar och släpper, men hörs rytmiskt på konstant fart, kommer och går med ca 1sek. intervall periodiskt.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Ja om de är riktigt jävla slitna då. Tycker det borde märkas på ditt komp bara? Allt e möjligt o min Uno Turbo fick nya styrningar med, pga all värme.
              Så visst, isåfall jag tycker defenitivt det borde vara värt en renovering även om det blev uppåt 8000spänn för mig.

              Varför inte låta nån verkstad kolla på den o avgöra? Är ju svårt såhär på ett forum.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Om du bara visste hur många verkstäder jag bråkat med för att hitta en som håller med om att jag måste byta topplockspackning


                Får väl helt enkelt plocka ner den och lämna bort den och se vad de kommer fram till, måste väl ändå lämnas in för planing om motorn kokat sönder packningen? Men den låter skramlig, motorn, Spinner inte så vackert som många andra. Och den låter ansträngd på låga varv om man lastar motorn efter motorvägskörning, vet inte om det kan vara otäta insugsventiler som "läcker" in förbränningsljud bakvägen till insuget?

                edit: FreddanBA hade 120psi med slitna ventiltätningar, jämt på alla fyra cylindrar om jag inte minns fel. Min ligger på 130psi jämnt, borde vara 150 om jag inte minns fel. Men det är ju lite snack om absolutvärde på komp-tester så....
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Min Uno Turbo blev ju helrenoverad i toppen i somras då en avgasventil gått av i en cyl, det blev nytt allt: ventiler/styrningar planing, tätn m,m Jobbet gjordes på en auktoriserad Fiat verkstad i Dalarna, det gick på 10000-: ganska exakt med demontering/montering. Mycket pengar på en gammal bil, men vad gör man inte;-) Min rasslade rätt mycket innan, men den blev tyst o fin efter renoveringen... som tur va!

                  /////H

                  Comment


                  • #10
                    De pengarna innebär att man lämnar in bilen på verkstad och sedan hämtar den färdig, eller hur? *hoppas* Låter som man kanske kunde få en bra tyst motor igen.
                    Henrik, märkte du om bilen blev snabbare efter renoveringen? Mer vrid? Tycker själv att vridmomentsknycken vid 3500varv (som är peak i manualen) har blivit mer markant på senare tid, vet inte om det kan ha något samband med ventiler/dålig packning?

                    Tänkte försöka göra jobbet själv, och bara lämna bort toppen på renovering. Kanske kunde intala mig själv att köpa en kullagrad turbo också i så fall, sparar ju ca 9000:- på att göra det själv, om man nu lyckas. Om det nu räcker till en ny turbo...
                    Om man bara tar det lugnt och är noggran borde det inte vara några större konstigheter väl? Bortsett från om man drar av en bult eller inte får loss något, då har jag problem.... *suck*
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Nejdå ta av toppen brukar ju inte vara nån stor match. Go for it! Skaffa en Haynesmanual innan kanske? Fast Uno Turbo-manualen kanske stämmer bättre med GT-motorn..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Har verkstadshandbok för GTn hemma så det borde väl stå en del nyttigt där hoppas jag (om man bara fick lite lugn och ro från sambon ett par timmar en kväll kunde man ju läsa också....). Lite nervös över att få på kamrem och spännare rätt, men det skall nog gå om man lyckas med det andra.

                        Skall man lämna in spridare för rengöring också tro? Vet inte om det är annat att göra samtidigt när toppen är av, så lite tips tas gärna emot. Funderar som sagt på att uppgradera turbon samtidigt, har ju fri tillgång till den när toppen är av, någon som har ett bra tips på ett aggregat som funkar fint med 1.4bar vid 6500 varv, fullt tryck vid 1500 och inte har några problem att snurra utan katt samt inte snuskigt dyr? Om man får önska.... ;-)
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Kanske en TB28 från en Coupé?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            tja, apropå dina diskussiner, finns ett företag i tyskland jag lagt upp länkar på som säljer nya topplock för 599 EUro, och det är billigt!!!
                            KOlla in länken nedan:



                            Zylinderkopf ohne Ventile neu
                            Artikelnummer: 1050040
                            OE Nummer: 5893666
                            Fiat Punto GT 1372 ccm

                            590,00 EUR

                            http://www.axel-augustin.de/shop/ind...nderkopfe.html

                            Ventilerna kan du nästan garanterat använda igen, måste bara slipas in, men det kan du klara av själv också, såvida de inte är alltför slitna.

                            MVH Fredrik
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment


                            • #15
                              Då får vi se hur toppen ser ut när den är av, med lite tur kan man bara lämna in den för renovering, gissar att det kanske kostar en 3-4000 med planing, nya ventiler, tätningar, knaster, sotsats och allt vad det nu var för ord jag hört men inte förstått.
                              Alternativt en ny topp för 6000, och resten gammalt, kostar väl en 2000:- att få delarna monterade (tror inte att jag skall ge mig på det själv) eller ca 8500 för en Tipo-topp med nya allt samt större avgasventiler redo att bara stoppa på bilen.

                              Hoppas att jultomten är snäll i år


                              Någon som vet hur en VW Golf GT eller VR32 (?) håller ihop? Bra alternativ istället för en punto?
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X