Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startmotor går men driver inte svänghjulet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startmotor går men driver inte svänghjulet

    Hej
    Jag har en Fiat 850S -68, där startmotorn snurrar men driver inte svänghjulet. Om jag vrider startnyckeln fram och tillbaka (snabbt) så hugger den i och startar. Hoppades på att det var lite dålig kontakt och sett över dessa med smärjelduk och kopparpasta.

    Tror att "drive pinion" (se bifogad bild) kärvar. Har provat att knacka på höljet, men det är svårt att komma åt.
    Är det någon som har något tips?
    Last edited by Fiat850S; 21 August 2008, 14:53.

  • #2
    Här är bilden

    Här är bilden
    Attached Files
    Last edited by per; 21 August 2008, 15:32.

    Comment


    • #3
      Minskade bilden åt dig..

      Verkar vara ett vanligt fel på gamla bilar, solenoiden ger upp. (den som trycker in axeln mot kuggkransen) Kan vara både glappkontakt och trasig solenoid.. Kanske hjälper att knacka lite på den innan?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Re: Här är bilden

        Originally posted by Fiat850S
        Här är bilden

        Startrelä paj, kolla elektriska ansutningarna.. mät spolen.
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Tack för tipsen!
          Kan relät vara paj trots att startmotorn snurrar, kan det vara "halvpaj?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Fiat850S
            Tack för tipsen!
            Kan relät vara paj trots att startmotorn snurrar, kan det vara "halvpaj?
            Relät är en del och motorn en annan i startutrustningen.
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Startkretsen brukar inte ha något relä utan strömmen går direkt genom tändlåset. Däremot kan solenoiden (som sitter ihop med motorn) fallera... Men det är kanske den du menar Pazzo?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Ja de e förstås lite lurigt att komma åt brytatre, har inte plockat isär någon, Felet är troligen mer mekaniskt eftersom start relät sluter kretsen till startmotorn.....

                Isåfall nr. 3 som är slitet eller så?
                Last edited by pazzo; 22 August 2008, 16:06.
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Jag misstänker att det är Bendixdrevet som gett upp. Den del som du misstänker...
                  Startmotorn fungerar såhär: När solenoiden drar och når sitt ändläge sluter den den stora kontakten som sitter inuti solonoiden. Då går strömmen vidare till kolen och motorn roterar.

                  Bakom startdrevet så sitter det en frikoppling som gör att drevet frikopplas och skjuts bakåt när motorn startar. Det för att skydda startmotorn. Det kan vara så att din frikoppling är skadad och slirar.
                  Du kan testa den genom att vrida startdrevet åt båda hållen. Åt ena hållet ska axeln/rotor vara ihopkopplade med drevet, och slira när du vrider åt andra hållet.
                  Slirar den åt båda hållen (ibland??) vette katten om det går att fixa.
                  Har ingen aning om hur den är konstruerad inuti. En ordentlig rengöring/avfettning kanske hjälper om det trängt in olja där.
                  Last edited by Chramon; 23 August 2008, 21:36.
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Tack för hjälpen!
                    Jag förberder demontering av startis.
                    Attached Files
                    Last edited by per; 24 August 2008, 22:17.

                    Comment


                    • #11
                      Snälla du inte så stora bilder..
                      Minskar denna likaså, åt dig.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Är 99,9 % säker på att det är som Chramon säger!
                        Fiat 500
                        Fordson Super Dexta -64
                        Kawasaki Z1A
                        Kawasak GPz1100A2
                        Suzuki Grand Vitara -11
                        Suzuki T500R

                        Comment


                        • #13
                          Jo det är lite knepigt att räkna ut felen ibland, men jag har jobbat som mekaniker i 30år, tunga fordon, så lite har jag snappat upp...
                          Nästan all felsökning/diagnosering går till såhär.
                          1. Felbeskrivning: En ordentlig felbeskrivning, när och hur felet uppträder och vad föraren lagt märke till.
                          2. Kunskap: Att du som "mekaniker" känner till hur prylen fungerar eller kan läsa dig fram till det. Vet du funktionen kan du med stöd av observationerna dra vissa slutsatser.
                          3. Diagnos: Tillämpa dina slutsatser genom att felsöka "prylen" på ett logiskt sätt. Mät ström, hydraltryck eller koppla ur komponenter o.s.v.
                          4. Ågärda felet. ( Hittar du inte det kan du posta en fråga i Fiat-forumet )

                          Detta "felsökningsschema" fungerar rätt bra oavsett om det handlar om elektronik, hydraulik, pneumatik eller mekanik...
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #14
                            Om det händer bara ibland då?

                            Om startmotorn bara gör så här ibland då?

                            Hela sommaren har starmotorn funkat (tack och lov), men tidigt i våras började den busa med mig... Den kallstartade varje morgon som en klocka - men om jag stannat nånstans på vägen (korta stopp typ: tankat, lämnat in hyrfilm, köpt lunch etc.) och motorn fortfarande är varm så vill den inte. Fast bara ibland. Alltså bilen blir mycket opålitlig. Det är inte alltid den tjorvar - så man vet aldrig om det är värt ärendet om man inte kommer därifrån sen.

                            Då rullar startmotorn men utan att den hittar till motorn alls. Så får man gråta och leta nånstans som vill växla en hundring så att man kan betala parkeringsavgift för ett dygn, ringa alla man känner som skulle kunna veta nåt om felet och ev snabbåtgärd, försöka få tag i nån som kan hämta en osv osv. Provat åtgärder som att pumpa på gasen eller putta igång bilen (folk som inte klarar putta på isgata så jag vet att det iaf GÅR - om man har isdubbar på sulan) utan resultat. När man stått där i förtvivlan i 45 minuter och gör ett sista sista försök till att starta så...

                            *poff*

                            Startar han!!!

                            Min bilmekaniker kan inte laga felet för han hittar inget när bilen är hos honom. Då startar den 150 gånger på raken utan några som helst problem.

                            Hur gör jag då? Mek säger att startmotorn måste dö innan han kan hjälpa mig - men jag vill inte gå igenom vintern och inte veta om jag kommer iväg eller inte från mina mellanstopp.

                            Vad har ni för idéer här?

                            Comment


                            • #15
                              Det händer bara ibland med min med. Men jag fick igång min om jag trixade med nyckeln till och från snabbt, precis som inte ska göra, men då lurade man ut det stackars drevet. Jag har bestämt mig för att montera en renoverad för 1500.

                              Comment

                              Working...
                              X