Announcement

Collapse
No announcement yet.

Importera en fiat från eu-land?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Importera en fiat från eu-land?

    Hej!

    Är det någon som vet vilka regler det är som gäller vid import från eu-land ang bromsar och avgaskrav?

    Jag skulle vilja importera en fiat 126 och har hört att dom kanske inte går att registrera på grund av för dåliga bromsar.

    Tacksam för svar!

  • #2
    Lite underligt importeringsval eftersom de inte kostar mycket i sverige. Jag tror inte att det borde vara några direkta problem med att få igenom den eftersom de sålts i sverige, dock se till att alla papper finns annars kommer du få ett helvete.

    Comment


    • #3
      Valet?

      Håller med om att valet av bil är underligt. Kanske ligger några andra känslor för bilen där? Speciell bil eller dyligt!?
      Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
      Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
      Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
      Folka Vento VR6 -93 såld!
      Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

      Comment


      • #4
        Re: Importera en fiat från eu-land?

        Originally posted by Christer
        Hej!

        Är det någon som vet vilka regler det är som gäller vid import från eu-land ang bromsar och avgaskrav?

        Jag skulle vilja importera en fiat 126 och har hört att dom kanske inte går att registrera på grund av för dåliga bromsar.

        Tacksam för svar!
        Hallå där!

        tycker inte alls att det var ett underligt val av bil
        alla har vi väl olika smak.. även om dom fanns i Sverige.

        Import är både kul och inte speciellt svårt.
        Vilket land ska du ta in den från?
        Så vitt jag vet så är det inga svårigheter alls om den har varit typreggad i ett EU land innan.

        Jag har tagit in en X1/9 av 89 års modell och en Ritmo Abarth av 85 års modell utan svårigheter alls.
        Den ena var från England och den andra från Tyskland.

        X1/9:an skulle enl en polare till mig inte kunna tas in p.g.a att den var i skarven av att man var tvungen att ha cat på den.
        Men det var inget dom sa om alls.
        Ritmon såldes aldrig i Sverige i Abarth modell men den flög igenom utan någon som helst prob heller.
        (killen frågade varför jag tar in en sådan gammal Fiat, han hade ingen aning om vad för bil det var)

        lycka till!
        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

        Mina Bilar.. Past & Present!

        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

        Comment


        • #5
          Valfrihet!

          Naturligtvis är det så att det är upp till var och en! Importerar man för importerandets skull och inte val av bil så förstår jag.
          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
          Folka Vento VR6 -93 såld!
          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

          Comment


          • #6
            går att få en mycket nyare/modernare 126:a från t.ex polen ju. De som e svensksålda här är från 77-78.
            Såg att en hyfsat ny polsk 126 fanns på blocket för inte så länge sen.
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Re: Re: Importera en fiat från eu-land?

              Originally posted by Fiat Abarth
              Hallå där!

              tycker inte alls att det var ett underligt val av bil
              alla har vi väl olika smak.. även om dom fanns i Sverige.

              Import är både kul och inte speciellt svårt.
              Vilket land ska du ta in den från?
              Så vitt jag vet så är det inga svårigheter alls om den har varit typreggad i ett EU land innan.

              Jag har tagit in en X1/9 av 89 års modell och en Ritmo Abarth av 85 års modell utan svårigheter alls.
              Den ena var från England och den andra från Tyskland.

              X1/9:an skulle enl en polare till mig inte kunna tas in p.g.a att den var i skarven av att man var tvungen att ha cat på den.
              Men det var inget dom sa om alls.
              Ritmon såldes aldrig i Sverige i Abarth modell men den flög igenom utan någon som helst prob heller.
              (killen frågade varför jag tar in en sådan gammal Fiat, han hade ingen aning om vad för bil det var)

              lycka till!
              Hej! Äntligen får jag ett vettigt svar! Förstår inte vad det skall vara för underligt med en 126? Smaken är ju OLIKA! Är det inte meningen att man skall kunna diskutera om saker här utan att hamna på dagisnivå och trycka ner folk, för det är precis det ni gör! Jag bad inte om era åsikter utan om hjälp med import!!Ska jag börja klaga på era val av bilar?

              Nä, tack Fiat Abarth för att det finns sånna som du!

              Comment


              • #8
                Re: Re: Re: Importera en fiat från eu-land?

                Originally posted by Christer
                Hej! Äntligen får jag ett vettigt svar! Förstår inte vad det skall vara för underligt med en 126? Smaken är ju OLIKA! Är det inte meningen att man skall kunna diskutera om saker här utan att hamna på dagisnivå och trycka ner folk, för det är precis det ni gör! Jag bad inte om era åsikter utan om hjälp med import!!Ska jag börja klaga på era val av bilar?

                Nä, tack Fiat Abarth för att det finns sånna som du!
                Och nej, jag importerar inte för importerandets skull! Varför gör man det? Jag importerar den för att jag gillar den modellen! Hur är det en jag vill importera en c:a 97-00 ?


                Tacksam för svar! Inte åsikter eller påhopp!!!

                Comment


                • #9
                  Re: Re: Re: Re: Importera en fiat från eu-land?

                  Originally posted by Christer
                  Och nej, jag importerar inte för importerandets skull! Varför gör man det? Jag importerar den för att jag gillar den modellen! Hur är det en jag vill importera en c:a 97-00 ?


                  Tacksam för svar! Inte åsikter eller påhopp!!!
                  Ey kompis! Tror inte det var någons mening att trycka ner dig.
                  Finns fullt med folk som gillar Fiats mindre modeller. Mig inräknad. Känn dig helt fri att diskutera hur mycket du vill!

                  Det var nog snarare lönsamheten med att ta hem en så pass billig bil som de syftade på. Om det är lönsamhet man är ute efter.
                  (rätta mig gärna om jag har fel)
                  Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                  Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                  Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                  http://fiatpanda.wordpress.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Re: Re: Re: Re: Importera en fiat från eu-land?

                    Originally posted by jeper
                    Ey kompis! Tror inte det var någons mening att trycka ner dig.
                    Finns fullt med folk som gillar Fiats mindre modeller. Mig inräknad. Känn dig helt fri att diskutera hur mycket du vill!

                    Det var nog snarare lönsamheten med att ta hem en så pass billig bil som de syftade på. Om det är lönsamhet man är ute efter.
                    (rätta mig gärna om jag har fel)
                    Hello,

                    Visst om det är lönsamhet kanske man inte ska importera, men det är inte det jag är ute efter. Fiat är ju inte precis en merca eller bmw att man köper och säljer för att tjäna pengar.

                    Fiat är ju så pass mycket mer!! Det är ju därför vi är här!

                    Comment


                    • #11
                      Tror det mesta du söker finns på vägverkets hemsida

                      http://www.vv.se/templates/page2_2____24533.aspx

                      Lite saker som gäller avgaskrav:

                      http://www.vv.se/templates/page3____15697.aspx


                      Mycket text så jag orkade inte gå igenom allt.. hoppas det hjälper! Lycka till med importen!
                      Turbo é livet

                      Torx måste vara djävulens påfund...

                      Comment


                      • #12
                        Kritik?

                        För min del var det inte för att vara kritisk. Tänkte mer varför jaga något i europa när det finns "hemma"
                        Ska dock bli väldigt roligt att se hur det kommer att gå!
                        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                        Folka Vento VR6 -93 såld!
                        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                        Comment


                        • #13
                          126:an tillverkades både i Italien och Polen. Har för mig de såldes 75-76 Sverige. De som såldes i Sverige var tillverkade i Italien och har 600 cc motorn. Senare kom en 650 och ännu senare blev motorn vätskekyld. Finns mycket info om du söker på nätet.

                          Viktigt vid import är att bilen är i originalutförande, annars kan det bli problem. Har bilen tidigare varit registrerad och godkänd i ett annat Eu-land är det mer eller mindre fritt fram. Kolla vv.se vad som gäller. Du behöver reg- bevis i original från importlandet också.
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Ante
                            126:an tillverkades både i Italien och Polen. Har för mig de såldes 75-76 Sverige. De som såldes i Sverige var tillverkade i Italien och har 600 cc motorn. Senare kom en 650 och ännu senare blev motorn vätskekyld. Finns mycket info om du söker på nätet.

                            Viktigt vid import är att bilen är i originalutförande, annars kan det bli problem. Har bilen tidigare varit registrerad och godkänd i ett annat Eu-land är det mer eller mindre fritt fram. Kolla vv.se vad som gäller. Du behöver reg- bevis i original från importlandet också.
                            Ok, tack.. Har du en också 126:a? Jag har en Berlina-75 men vill köpa en till. (sista årsmodellen 2000) Så du tror att om bilen är i orginalutförande och sista besiktningen är godkänd så borde det inte vara några problem. Ska tilläggas att jag vill ta den från Polen...

                            Comment


                            • #15
                              Kultkärra!
                              Lycka till med importen.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X