Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rådd & Avrådd att köpa pysventil...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rådd & Avrådd att köpa pysventil...

    ...Har haft problem med EBV:n! Får maximalt laddtryck på ca. 0.5-0.7 vilket inte känns okej då bilen är chippad (220hk). Vad jag förstår det då så bör ladden då ligga på 1.2...

    Enligt "Eliten" här på forumet skulle det vara bättre med pysventil än en rutten EBV som dessutom kan interfera med chippet vad jag förstått det som. Måste ju hålla med att hellre använda inställningsbar pys med jämn ladd än det jag nu har. TILLS idag då jag besökte en trimfirma här i Uppsala som avrådde mig från pysventilsköp. "Köp du pysventil om du inte är rädd om bilen", var vad killen sa. Och att jag skulle tänka på ev. överladd, spikningar samt att kolvarna flyger. Han tyckte att jag skulle köpa nån elektrisk makapär som kände av överladd och automatiskt sänkte. Han tyckte alltså INTE att det var en god idè att köpa pys då det dessutom är svårt att ställa in rätt läge beroende på vilken växel man har i.

    Nu kammar jag som vanligt noll!!! Ska jag satsa på ny EBV eller sätta motorn på spel och fixa pys???? Vill ju inte paja nåt.....!
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Vet inte riktigt vad du ska göra, tyvärr. Men något är ju galet om den inte laddar mer. Du borde nog försöka rätta till det först och främst. Är du säker på att din mätare visar rätt och inte läcker? Känner du skillnad på bilen mot när den laddade som den skulle?

    Läs den här tråden: http://lanciadelta.se/forum/viewtopi...er=asc&start=0

    Gäller en lancia delta men det är ju ungefär samma grejer, den kanske ger något tips. Dumpventilen som är kass?
    Last edited by Linus; 2 May 2007, 20:30.

    Comment


    • #3
      Se om du först kan låna en ebv som du vet funkar. till 90% är de den som e felet när laddtrycket börjar spöka.
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        ...

        ...jo, väntar på svar från en kille här i Uppsala som ev. säljer sin.
        Toksprutade wd-40 och rengjorde min och kom upp ca 0.85 så det BÖR nog som Tubo säger vara den. Tack TurboNimitz!

        ...men hur tänker ni om pysen då.....?
        /Giallo Ginestra

        Comment


        • #5
          Pysen ger en jämnare laddkurva o mindre överboost.
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            Re: Rådd & Avrådd att köpa pysventil...

            Originally posted by plant
            "Köp du pysventil om du inte är rädd om bilen"
            Öööö....ok?..

            Var i kontakt med den största trim/tuning firman i göteborg idag och beställde en lite kraftigare forge pysventil (den gamla är lite för klen för mina planer). Det finns en ny typ av pysventiler som håller jämnare laddtryck än dom gamla med "skruvkork" men jag kommer antagligen fortsätta med den gamla (och för mej beprövade typen) för jag har varit nöjd hittils (och flera miljoner andra personer i världen med antar jag )

            Det allra bästa är givetvis att köpa en digital booster men dom kostar ju 3-4k....
            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

            Comment


            • #7
              Finns för och nackdelar med pysen... tycker att det även finns för och nackdelar med elektronisk laddstyrning.

              Fördelen med pysen är att du får jämnare laddtryck och du kan strypa laddtrycket. Nackdelen är att om motorn går snålt på soppa blir det spikningar och eftersom EBV-n är borta kan den inte strypa.

              Fördelen med elektornisk laddstyrning är att du kan ställa in laddtrycket mycket bättre än med pysen och den reglerar laddtrycket så bra den bara kan. Den börjar ladda lite tidigare och håller jämt ladd under varvtalsregistret längre tid. Nackdelen är knacksensorn igen, går den magert så spikar den.

              Lösningen vore att sätta dit en soppatrycks mätare och hålla koll på soppa trycket och justera den efter behov med en bränsletrycksregulator eller köra på piggyback sprut

              Svårt att kompromissa här, detta är mina tankar om det hela.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                ...

                ...oj oj oj......! Nu blev det jobbigt för Plant....! Hur ska man göra,...som sagt vill man ju inte råka ut för onödiga tråkigheter....typ spikiningar....!
                /Giallo Ginestra

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0


                  Lösningen vore att sätta dit en soppatrycks mätare och hålla koll på soppa trycket och justera den efter behov med en bränsletrycksregulator eller köra på piggyback sprut

                  Svårt att kompromissa här, detta är mina tankar om det hela.
                  Dock så går regulatorn på samma vakuum som pysen är kopplad till så båda jobbar ihop mer lr mindre. Aldrig haft problem med min pys och heller aldrig hört någon som haft problem med sin.
                  Engelsmännen har en ny pys till salu som är lite vassare än den vanliga mekaniska.

                  Inge problem att ha elektronisk... bara de att orginal EBV e så jävla kass kvalité (ursäkta svärordet) Och inte als direkt tillförlitlig.

                  Köp en GIZZMO har jag för mig den hette, skitbra o då har du en gen processor bara för sköta laddtrycket.
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rådd & Avrådd att köpa pysventil...

                    Originally posted by plant
                    Enligt "Eliten" här på forumet skulle det vara bättre med pysventil än en rutten EBV som dessutom kan interfera med chippet vad jag förstått det som. Måste ju hålla med att hellre använda inställningsbar pys med jämn ladd än det jag nu har. TILLS idag då jag besökte en trimfirma här i Uppsala som avrådde mig från pysventilsköp. "Köp du pysventil om du inte är rädd om bilen", var vad killen sa. Och att jag skulle tänka på ev. överladd, spikningar samt att kolvarna flyger. Han tyckte att jag skulle köpa nån elektrisk makapär som kände av överladd och automatiskt sänkte. Han tyckte alltså INTE att det var en god idè att köpa pys då det dessutom är svårt att ställa in rätt läge beroende på vilken växel man har i.
                    "Eliten"...

                    Självklart har firman du pratade med helt rätt. Att trimma med pysventil är ett billigt vedbodstrimm och inget annat.

                    Om en pysventil vore att föredra över en electronisk ventil så skulle det redan sitta en sån där från början.
                    Det finns inte en enda tillverkare som monterar pysventiler på sina turbobilar.

                    Originally posted by TurboNimitz
                    Aldrig haft problem med min pys och heller aldrig hört någon som haft problem med sin.
                    Hur vet du att du aldrig har haft problem? En pysventil skickar inga varningsmeddelanden. Första varningen du får är en havererad motor.
                    Last edited by TobbeC; 3 May 2007, 08:28.
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      Re: Re: Rådd & Avrådd att köpa pysventil...

                      Originally posted by TobbeC
                      "Eliten"...

                      Självklart har firman du pratade med helt rätt. Att trimma med pysventil är ett billigt vedbodstrimm och inget annat.

                      Om en pysventil vore att föredra över en electronisk ventil så skulle det redan sitta en sån där från början.
                      Det finns inte en enda tillverkare som monterar pysventiler på sina turbobilar.

                      Hur vet du att du aldrig har haft problem? En pysventil skickar inga varningsmeddelanden. Första varningen du får är en havererad motor.
                      Snarare har kolvar o stakar flygit när folk "bara ska skruva ut nålen liiite till". Många kör med ventilen för att just höja trycket lite extra.
                      Vill man veta hur bra orginal ebv är för just coupen är de bara börja plöja igenom alla trådar om sviktande laddtryck här på forumet.
                      Hittils är de ingen som fått varning i kupén om att EBV inte kan hålla laddtrycket lr flippar heller...
                      Håller man sig inom gränserna med pysen ser jag inga problem lr hinder. Det är när man börjar skruva upp trycket som eftereffekter kommer. Snarare så är rätt o fel.

                      Jag hade gärna kört med en elektronisk ventil om de inte varit så dyra. Tills dess så får de vara. Men planer finns på att fixa en elektronisk



                      edit: "Eliten" haha, jag kör med 1.0 ladd o 1.1 överboost ....så nu klassas man in i eliten
                      Last edited by TurboNimitz; 3 May 2007, 08:45.
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #12
                        Re: Re: Re: Rådd & Avrådd att köpa pysventil...

                        Originally posted by TurboNimitz
                        Snarare har kolvar o stakar flygit när folk "bara ska skruva ut nålen liiite till". Många kör med ventilen för att just höja trycket lite extra.
                        Vill man veta hur bra orginal ebv är för just coupen är de bara börja plöja igenom alla trådar om sviktande laddtryck här på forumet.
                        Hittils är de ingen som fått varning i kupén om att EBV inte kan hålla laddtrycket lr flippar heller...
                        Vid problem ställer EBV'n ner laddtrycket vilket motverkat ett haveri.

                        Originally posted by TurboNimitz
                        Håller man sig inom gränserna med pysen ser jag inga problem lr hinder. Det är när man börjar skruva upp trycket som eftereffekter kommer. Snarare så är rätt o fel.
                        Så du menar datt varje gång du tankar analyserar du bensin och stället pysventilen efter det? Gör du även samma sak när utomhustempen stiger från 5 grader till 25 grader under dagen?

                        Originally posted by TurboNimitz
                        Jag hade gärna kört med en elektronisk ventil om de inte varit så dyra. Tills dess så får de vara. Men planer finns på att fixa en elektronisk
                        Det kan jag väll köpa. Har man inte råd med riktiga grejor får man nöja sig med det lite billager enklare sakerna.
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #13
                          Fördelarna med pysen väger upp EBV opålitlighet i att leverera jämnt laddtryck. Motorn lär knappast må bra med ryckit laddtryck uppe på höga varv :|

                          Vid problem ställs tändingen ner så effekten sjunker så man inte kan dra på så värst ändå. Safe mode, limp home mfl kärt barn många namn. Fortsätter man gasa då så säger de ju sig själv :S
                          Vid högre ute temp går laddet ner pga inte lika tät luft ändå.



                          Men så sant, finns för o nackdelar med båda.
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #14
                            e ruskigt sugen på att testa denna. Två ladd går att ställe, race o normal typisch. Exaktare o snabbare än orginal
                            Inte ovanligt att dom ligger ute på blocket för runt 2papp
                            Attached Files
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment


                            • #15
                              Kopplas verkligen de där elektroniska in på datorn i bilen? Annars funkar ju inte laddtryckssänkningarna ändå om datorn börjar detektera spikningar? Och någon nämnde i någon tråd att du inte kan stoppa in vilken selenoid som helst och låta datorn sköta laddtrycksstyrningen, det blir fel ändå (vet inte hur, läste det för rätt längesedan i någon tråd här). Så skall du ha kvar all säkerhet som EBV och ECUn ger är det bara Bosh OE-ventil som funkar med chip som ställer trycket, inget annat än det. Så fort du skall pilla på något med bra säkerhet och marginal så blir det nog att köpa massor av instrument och styrdon; insugstemp, avgastemp, bränsletryck, koll på spridarnas dutycycle, bredbandslambda..... vad jag menar är man får göra egna avvägningar mellan risk och ekonomi. Har du inte råd med att det smäller kanske man skall hålla sig till original?
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X