Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stötdämpare...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stötdämpare...

    Hej hej.,...

    Servade min bil i lördags...

    Fick ett nygängat hål till pluggen+större plugg för motoroljan då den gmal knappt satt fast.

    Höger bak hjullager behövs bytats. Är det lätt att göra själv?? behövs några speccialverktyg?? Etc. Tacksam för tips

    Sen sa dom att höger stötdämpare fram läckte... vilket formodligen ger svar på en av mina tidgare trådar... Vad det är för "val liknande ljud" i min bil. Då till den stora frågan...
    Är det svå¨rt att byta dämpare fram? Köpre man dämpare parvis?

    Någon som kan tipsa om något bättre än orginaldämpare då bilen är sänkt 3cm Priser på orginal/andra dämpare??

    Ha det gott!!
    Vart tog min nacken vägen!?

  • #2
    Jag ska byta mina stötdampare fram imorgon. Montera Koni Sport, insattsdämpare. Jag rapporterar hur det gick senare.

    Comment


    • #3
      Jepp du byter parvis. Fast hade jag varit dig hade jag bytt alla fyra. Jag håller med jasj, Köp Koni Sport. De är justerbara i hårdhet.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Menar du att din slitna stötdämpare gav upphov till "valljudet", inte ditt slitna hjullager? :-)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          inte slitna.... LÄCKANDE stötdämpare... ljudet e ju exakt som när det varndar lyft i hurdralik system.. hur skulle ett hjullager kunna låta när den står på tomgång??

          Hjulagret låte när jag kör... OCH stötdämparen oxå...
          jao vill juh byta alla fyra men e juh en kostnadsfråga oxå... ska på en 5veckors resa i europa i somar som INTE kommer vara billig... så vill juh inte göra av m för mycket pengar innan...
          Vart tog min nacken vägen!?

          Comment


          • #6
            ok! skumt..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Aj ett sådant dilemma. Det blir väl till å bara byta två då.

              Är det bilsemester du ska på?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Hur kan en dämpare låta när bilen står på tomgång då? Läcker en dämpare antar jag att du bara får ett pysande ljud när bilen gungar till, samt att den tycker att det är skoj att fortsätta gunga....
                Valliknande ljud... hmm.... är det som ett pysande ljud som kommer och går? Kanske AC:n som låter när kompressorn går? Eller kylarvätskan som slipper in en runda via termostaten?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  KONI

                  Som jasj sa så tycker jag åxå att du ska montera Koni sport dämpare, det är värt det, kör själv på koni samt hr sport fjädrar, kanske försvinner en del komfort men vilken grym väghållning man har sen! klart allt är ju en fråga om pengar, men det är värt det, tror iof inte att de är mycket dyrare att köpa ett kitt än två kanske?
                  ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

                  Comment


                  • #10
                    Okej, bytet fram avklarat.
                    Det tog en hel dag för mig, men då tog jag det ganska lungt.
                    Moterade Koni Sport men har inte hunnit utvärdera resultatet ännu. Det var var ju trafik och regn nu på eftermiddagen.
                    Första intrycket är i alla fall helt ok. Fast bilen har ett lite skuttigt beteende över små ojämnheter. Ska byta bak också så klart. Får se om det hjälper mot detta. Kanske kan vara nån bussning som är slut också.

                    Hur justerar ni som kör med Koni?
                    Fram är det ju enkelt men bak vill man få till det bra direkt helst.
                    Fram skruvade jag först ett halvt varv hårdare och sedan ett varv till.
                    Hur har ni ställt in bak?

                    /Janne

                    Comment


                    • #11
                      ..

                      Tyvärr kan jag inte svara för hut mina dämpare är inställda bak riktigt eftersom de satt på när jag köpte bilen. Men fram vet jag att de inte är långt i från max i hårdhet. Visst är det en helt annan körkännsla, och det blir rejält stötigt, kommer märkas ännu mer när du har alla fyra på. Men Har du org fjädrarna kvar?
                      ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jasj
                        Jag ska byta mina stötdampare fram imorgon. Montera Koni Sport, insattsdämpare. Jag rapporterar hur det gick senare.
                        Hva er "innsatsdempere"? !

                        Comment


                        • #13
                          Se här:
                          http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...b=5&o=&fpart=1

                          /Janne

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jasj
                            Okej, bytet fram avklarat.
                            Det tog en hel dag för mig, men då tog jag det ganska lungt.
                            Moterade Koni Sport men har inte hunnit utvärdera resultatet ännu. Det var var ju trafik och regn nu på eftermiddagen.
                            Första intrycket är i alla fall helt ok. Fast bilen har ett lite skuttigt beteende över små ojämnheter. Ska byta bak också så klart. Får se om det hjälper mot detta. Kanske kan vara nån bussning som är slut också.

                            Hur justerar ni som kör med Koni?
                            Fram är det ju enkelt men bak vill man få till det bra direkt helst.
                            Fram skruvade jag först ett halvt varv hårdare och sedan ett varv till.
                            Hur har ni ställt in bak?

                            /Janne

                            Har du orginal dämparna kvar då o vill sälja???
                            Vart tog min nacken vägen!?

                            Comment


                            • #15
                              Vill du verkligen köpa dem? En är helt kass, läcker. Kolla in första inlägget.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X