Announcement

Collapse
No announcement yet.

begagnatartikel i Automobil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • begagnatartikel i Automobil

    Fick hem senaste numret av Automobil igår.
    Fiat Coupé är med i en artikeln om "bra begagnatköp"!!!
    Bra positiv artikel, lite väl kort och tråkiga bilder bara... Synd att dom
    inte kontaktade oss på forumet. Kunde vi överöst dom med
    coola bilder på våra bilar.
    Sen var det även en tabell med genomgång av olika
    Alfa Romeo-verkstäder och vad dom tog betalt för olika
    tjänster. Lite för att visa på skillnader mellan olika ställen.
    Och givetvis vann vår favoritverkstad "Auto Alfa Väst" alla kategorier!!!
    Det lär ju inte bli enklare att boka tid där nu efter den artikeln!
    Grattis till dom! (det är dom värda!)

    Så, ut och köp tidningen. Innehöll lite coola Audiartiklar också (nya RS4 och beg RS6).
    Och det älskar vi ju också! ;-)
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    Den ska jag springa in o köpa när jag är på väg hem om jag inte glömmer nu så bra minne som jag har efter en dags arbete
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Hehehe

      Kul att någon skriver något positivt om Fiat Coupé. Han skrev ju att den var lätt trimmad (om jag inte minns helt fel) och det kan ju vi med 20vt intyga (G-tec=enkelt och billigt att få fler hk :-).
      Jag tyckte bilderna såg ut att komma från någon gammal pressrelease. Självklart skulle de kontaktat oss innan. Fetare bilder finns knappast.
      Min stora förhoppning är att de gör ett riktigt beg.test på Coupén, typ liknande det de gjorde på Alfa Romeo GTV.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Var köper jag Automobil? Har kollat runt på 3 Pressbyrån men de har inte den och en av de känner inte till tidningen alls...
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0
          Var köper jag Automobil? Har kollat runt på 3 Pressbyrån men de har inte den och en av de känner inte till tidningen alls...
          OK västberga el säkert globen.
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Originally posted by pazzo
            OK västberga el säkert globen.
            Artikeln lämnar mycket att önska, är blott sumarisk. Kan ses som en notis inehållande tvivelaktiga fakta samt torftiga bilder.
            Den är definitift inte värd 50-60 kronor. =( =( =(
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              den här artikeln e bättre

              Eric Lund, eric@automobil.se

              Krönika
              Köp tysk lyx och lär känna din verkstad

              “Dörrarna gick inte att stänga på vintern. Efter garantireparation uppstod samma fel morgonen efter. Under en fjällresa fick hela familjen gå i och ur bilen genom höger bakdörr. Bagageluckan öppnades av sig själv var 30:e sekund, baktorkaren skrapade sönder lacken, dörrlisterna trillade av och vid två tillfällen dog bilen, såvitt jag begriper på grund av bristande batterikapacitet.”

              Så kan det gå när man köper en lågbudgetbil med taskigt kvalitetsrenommé. Men läsaren som mejlat dessa rader gav sig inte – han köpte en till likadan bil eftersom han verkligen var förtjust i modellen. ”Vid första kylan samma sak – dörrarna gick inte att stänga och bilen dog två gånger. Bogsering till verkstadens 'expresservice', det tog dem fem dagar att ladda batteriet. Det var inget garantijobb påstod de; hyrbilar, bärgning, batteri kostade mig 6000 kronor.”
              Som sagt, att köpa billigt kan bli dyrt. Problemet är bara att den här läsaren inte hade köpt billigt, han hade köpt en nästan ny BMW X5 4,4 av en märkeshandlare. Han har även ägt en 745i ur senaste generationen: ”Lårstöden på stolarna ramlade loss och det var ideliga elproblem. Dynamic Drive-funktionen gav felmeddelanden och missljud hela tiden, men BMW-verkstaden hittade inget fel.”
              Tyvärr är BMW i gott sällskap när det gäller att servera sur mjölk på gräddhyllan. Det sägs att Mercedes slagit till reträtt under utvecklingen av nya S-klass – många av de tekniska nymodigheter som var planerade har spolats för att man inte kunnat säkerställa driftsäkerheten. Istället har man lagt all kraft på att höja kvaliteten.
              Det lär behövas, flera Mercedes-bilar som jag själv kommit i kontakt med på senare år har drabbats av mystiska elfel, i värsta fall så allvarliga att bilarna blivit okörbara. Vår systertidning, Vi Bilägare, har upprepade gånger rapporterat om praktiskt taget nya Mercedes-bilar som rostar.
              För ett bilmärke som byggt hela sitt renommé på att göra bilar av högre kvalitet än alla andra måste detta vara en dödens väg att gå. Hur tänker de ekonomer som ger sig på bilarnas kvalitet först av allt när det ska sparas pengar hos Mercedes? I bästa fall har det varit stillestånd i hjärnkontoren, i värsta fall är det ett utslag av kallhamrad cynism och en lek inte bara med varumärkets värde utan framför allt kundernas pengar.
              Men det handlar inte bara om pengar. BMW och Mercedes är märken som älskas högt och rent av många bilentusiaster. Att ha det förhållandet till sina kunder är något som merparten av världens biltillverkare bara kan drömma om.
              BMW och Mercedes ska inte ens behöva antyda sin kvalitetsnivå i reklamen, köparna av deras bilar ska helt enkelt kunna förutsätta att det är toppnivå rakt igenom. Hur ska annars de väl tilltagna prislapparna motiveras? Med prestige? ”Dynamiska egenskaper”? Avancerad teknik? Marknadsföringen kan presentera vilka jönserier som helst – om inte bilarna håller den kvalitet som köparna kan förvänta sig blir “dynamiska egenskaper” enbart parodi.
              Men inte för entusiasterna som älskar BMW och Mercedes.

              Eric Lund
              Chefredaktör
              Last edited by pazzo; 19 October 2005, 22:33.
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Grym pazzo

                Den artikeln sammanfattar rätt bra tysk kvalitet i dagsläget :-).
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Intressant läsning där pazzo!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    ok, men e det ingen som håller med mig att Bmw, mercedes har bättre kvalite???

                    jag åker fiat för att jag gillar designen, körglädje, skilja sig från mängden, + massor med andra arrgument, men kvalitet i gemnförlse med bmw?? nä, inte samma klass...

                    därmet e fiat inte sämre än andra märken, i samma prisklass...
                    o bmw o merca e inte i samma prisklass

                    Comment


                    • #11
                      Jo det är klart Fiat och BMW är inte i samma klass. Att tro något annat vore lite smått horribelt.

                      Men du säger att BMW har bättre kvalitet än Fiat. Kvalitet kan mätas på olika sätt, materialval, passform, att bilen alltid startar mm. Sätt dig in i situationen med mannen som köpte X5:an. Han har lagt ut några hundratusen på sin bil och inte räknar han med att skiten ska krångla. Så medans han står vid vägrenen o ringer bärgare åker Ada runt i sin Fiat Panda från -05 utan vare sig startproblem eller krånglande dörr. Undrar vem som är gladast?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        [QUOTE]Originally posted by Fadi
                        [B]ok, men e det ingen som håller med mig att Bmw, mercedes har bättre kvalite???

                        vet inget om kvaliten på bmw tycke artikeln var lite oväntad i automobil bara. om jag skall utala mig om k. måste jag bilda mig en egen uppfattnig men de är rätt dyrt.

                        här kommer lite anti bmw anti ryggsluts reaktions salvor

                        Felanmälan för BMW
                        Modell: 120i Årsmodell: 2005

                        Fel: -Gnisslande frambromsar. -Efter problem med "vinglig" bil (när jag hämtade den nya bilen med monterade dubbdäck) var jag även tvungen att välja dubbfriadäck, trots att jag hade beställt dubbdäck.

                        Kommentar: Märkligt att man inte ska kunna åke med dubbdäck! Orsaken kan vara att bilen är utsustad med punkteringsfria hjul och utvecklingen inte riktigt är färdig. Fick ingenriktigt bra förklaring, utan de menade att det är bäst att åka med dubbfritt.

                        Åtgärdat, när/var: Carlsson bil i Örebro bytte bromsbeläggen fram men det avhjälpte inte problemet. Nu ska de avvakta ev. hjälp från BMW i Tyskland. Trodde jag hade köpt en kvalitetsbil när jag köpte en BMW....

                        Rapporterat av: David
                        Modell: 318 Årsmodell: 1999

                        Fel: För hårt ansatt parkeringsbroms på service gjorde att den slets ut snabbt.I samband med service anmärkning att bakfjäder gått av. Bilen har gått 6700 mil.

                        Kommentar: Verkstad erkänner dålig kvalitet på material men erbjuder ingen särskild hjälp för att åtgärda. Kostnad ca 4000:-

                        Åtgärdat, när/var:

                        Rapporterat av:
                        Modell: 318 i Årsmodell: 2000

                        Fel: Airbag lampan lyser konstant.

                        Kommentar: Har varit på BMW i Eskilstuna och konstaterat att rattens Airbag måste bytas ut.. Helt jävla otroligt efter bara 4år!!, Bmw vägrar ta detta som garanti på något sätt.

                        Åtgärdat, när/var: Kostnad för detta 6000 kr

                        Rapporterat av: Johan J
                        Modell: 318 i Årsmodell: 2000

                        Fel: Tomgång ojämn, rycker vid 2000-3000 varv, dör vid start.

                        Kommentar: En givare som sitter på kamaxeln strular, bytes ut.

                        Åtgärdat, när/var: Ny givare utbytt kostnad . 1500kr "billigt".

                        Rapporterat av: Johan J
                        Modell: 318 i Årsmodell: 2000

                        Fel: Kupe fläkt lever sitt eget liv, startar och stoppar som den själv vill.

                        Kommentar: Motstånd till kupefläkt sönder, utbytt

                        Åtgärdat, när/var: kostnad 1480kr ..

                        Rapporterat av: Johan J
                        Modell: 318 i Årsmodell: 2000

                        Fel: Nummerplåtsbelysningen gick sönder på grund av att vatten trängt in och ärjat sönder kontakterna.

                        Kommentar: Byte av hela lyktpaketet till nummerplåtsskylten,

                        Åtgärdat, när/var: åtgärdat av mig själv inköp detalj 2500kr

                        Rapporterat av: Johan J
                        Modell: 320 Årsmodell: 2001

                        Fel: Nummerplåtsbelysningen gick sönder på grund av att vatten trängt in och ärjat sönder kontakterna.

                        Kommentar: Hela handtaget till bakluckan måste bytas och detta kostar 2600 SEK. Bakluckan har omlackerats och handtaget bortmonterats. Detta kan dock inte vara orsaken till problemet enligt BMW.

                        Åtgärdat, när/var: BMW Group i Göteborg 2004-03-16.

                        Rapporterat av: Aksel
                        Modell: 320 Årsmodell: 2004

                        Fel: Varningslampa för avgasvärden tänds och motorvibrationer märktes

                        Kommentar: Det visade sej att det var en tändspole som var kass , bilen hade gått ca 1800 mil

                        Åtgärdat, när/var: Åtgärdat på garantin av BMW

                        Rapporterat av: Sven
                        Modell: 320 cabrio automat Årsmodell: 1996

                        Fel: Startspärren nollställd efter avställning

                        Kommentar: Kan ej åtgärdas på plats

                        Åtgärdat, när/var: Bärgning till verkstad 1200:- Byte av styrdon samt omcodning nycklar 2500:-

                        Rapporterat av: Jörgen
                        Modell: 320 cabrio automat Årsmodell: 1996

                        Fel: Startspärren nollställd efter avställning

                        Kommentar: Kan ej åtgärdas på plats

                        Åtgärdat, när/var: Bärgning till verkstad 1200:- Byte av styrdon samt omcodning nycklar 2500:-

                        Rapporterat av: Jörgen
                        Modell: 320 i E46 Årsmodell: 1999

                        Fel: Köptes splitterny i Skåne hos auktoriserad ÅF. Katastrofal kvalitet: ingen värme, kraftiga bromsvibrationer i ratt och bromspedal, knappt någon kylarvätska efter service, ständiga glödlampsbyten, hjulbult rakt av vid däcksbyte + andra småfel.

                        Kommentar: Totalt måndagsexemplar! Verkar tyvärr inte helt ovanligt från denna s.k. "kvalitetstillverkare".

                        Åtgärdat, när/var: Bromsarna byttes tre gånger utan att vibrationerna avhjälptes. Värmen åtgärdades aldrig. Dåligt bemötande och sura miner. Inga svar från BMW Sverige. Gick till ARN och fick till slut lämna tillbaka eländet. Kör nu Lexus och är helnöjd!

                        Rapporterat av: Aldrig mer BMW
                        Modell: 320i Årsmodell: 1999

                        Fel: Airbag lampan lyser. Vad kan det bero på?

                        Kommentar:

                        Åtgärdat, när/var:

                        Rapporterat av: Fatih
                        Modell: 320i Årsmodell: 1999

                        Fel: Rost på huven (2ggr), samtliga dörrar och baklucka. Det är i kittfalsarna som rosten kommit krypande, på huven gravrost.

                        Kommentar: Allt byttes och lackerades på garanti, men hela bilen är nu omlackerad 3 ggr pga av slarv vid första reparationen.

                        Åtgärdat, när/var: BMW Group i Mölndal har varje gång tagit hand om bilen.

                        Rapporterat av: Niklasn Lökholm
                        Modell: 320i Årsmodell: 1999

                        Fel: Blinkers och lyktglasen (plast) spruckna och i dålig plast. Blinkershusens plast vittrade sönder och därmed lossnade blinkersen. Lyktglasen spruckna i nederkan och tog in fukt

                        Kommentar: Byttes på beg-garanti av BMW.

                        Åtgärdat, när/var: BMW Group i Mölndal 2001.

                        Rapporterat av: Niklas Lökhholm
                        Modell: 320i Årsmodell: 1999

                        Fel: Länkarmsstag glappa vilket gjorde att det skramlade på dåliga vägar.

                        Kommentar: Byttes på beg-garanti

                        Åtgärdat, när/var: Wölkes Bil 2001

                        Rapporterat av: Niklas Lökholm
                        Modell: 320i Årsmodell: 1999

                        Fel: Bakljusramp ärgade och byttes. Den nya har ärgat i kontakterna och den fixade jag själv.

                        Kommentar: Första gången tog beg-garantin hand om problemet. Andra gången fixade jag det själv med lödkolv och lite kabel.

                        Åtgärdat, när/var: Första gången direkt när bilen köptes 2001.

                        Rapporterat av: Niklas Lökholm
                        Modell: 320i Årsmodell: 1999

                        Fel: Ojämn motorgång och svårigheter för motorstyrningen att hålla den igång när motorn var halvvarm.

                        Kommentar: Byte av alla tändkablar samt tändstift. detta hjälpte bara delvis. Ny motorstyrningsmjukvara krävdes för att bota problemet.

                        Åtgärdat, när/var: Vid service till hög kostnad på Wölkes bil i Göteborg 2003

                        Rapporterat av: Niklas Lökholm
                        Modell: 320i E46 Årsmodell: 1999

                        Fel: Växelspaken lossnar utan förvarning

                        Kommentar: Verkstaden har aldrig varit med om detta förut.

                        Åtgärdat, när/var: De vrider fast växelspaken igen men gör inget i övrigt för att den ska verkligen sitta fast.

                        Rapporterat av: Christina
                        Modell: 320i E46 sedan Årsmodell: 1999

                        Fel: Motorn går orent och missar vid gaspådrag mellan 1500-2500 rpm

                        Kommentar: Mororn missar bara så här når den är varm, aldrig när man har startat den och den fortfarande är kall.

                        Åtgärdat, när/var: Har haft den på en auktoriserad BMW verkstad två ggr för problemet och de har bytt en tändspole och alla tändstift och programmerat om viss mjukvara. Problemet kvarstår dock och tog den till en fd BMW verkstad och de visste inte heller vad problemet var.

                        Rapporterat av:
                        Modell: 320i touring Årsmodell: 2003

                        Fel: Fel på tändspolarna

                        Kommentar: Bilen gick väldigt ryckigt och BMW autoriserad verkstad konstaterade att en eller flera tändspolar var felaktiga. Alla tändspolar byttes på garantin.

                        Åtgärdat, när/var: BMW Karlstad

                        Rapporterat av: ola_b
                        Modell: 320i touring Årsmodell: 2003

                        Fel: Bastueffekt ACC vid -1 grad.

                        Kommentar: Vid -1 grad utomhustemperatur så drar ACC:n på mycket mer värme och fläkt vilket resulterar i en bastueffekt. Även om man ställer in lägsta kupévärme (16 grader) så kvarstår problemet.

                        Åtgärdat, när/var: Har inte åtgärdats men justerats av BMW auktoriserad verkstad. Nedladdning av senaste programvara samt justering av spjällmotorer.

                        Rapporterat av: ola_b
                        Modell: 323 Ci E 46 Årsmodell: 1999

                        Fel: Bilen har bara gått 6600 mil. Måste byta båda länkarmarna fram och bromsskivor bak. Kostnad 10 839:- hos BMW i Solna. BMW har förlängt garantin på länkarmar med 5 år och max 8000 mil. Ett känt konstruktionsfel

                        Kommentar: När jag beställd tid för service var bilen inte 5 år. När väl servicen genomfördes var bilen 5 år och 2 veckor. BMW vägrar ta något på garantin. Trubbigt och snålt av BMW.

                        Åtgärdat, när/var:

                        Rapporterat av: Jan Larsson
                        Modell: 325 i Touring Årsmodell: 2001

                        Fel: Glapp i främre länkarmar vid 5 000 mil. Brustna fjädrar bak samt rost i motorhuvens framkant (undersidan) vid 7 500 mil.

                        Kommentar: Felen har upptäcks vid service förutom rosten som jag själv upptäckte vid tvätt. Samtliga fel har åtgärdats kostnadsfritt på ett snabbt och professionellt sätt. Motorhuven byttes ut. Även om detta inte kostat mig något, förutom omaket att vara utan bil, kan man inte låta bli att tvivla på BMW:s kvalitet. Att det inte rör sig om engångsföreteelser får man klart för sig när man talar med andra ägare av 3 serien.

                        Åtgärdat, när/var: Hos BMW återförsäljaren i Västerås.

                        Rapporterat av: Fredrik Nilsson
                        Modell: 328 Årsmodell: 99

                        Fel: Bilade i Europa, fick märkliga vibrationer samt div. gnissel ljud i samband med kraftig acceleration och imbromsning. Tog in bilen till BMW/Hamburg bilen hade då kört tot 12500 mil. Det uppdagades att chassit hade spruckit vid bak axeln på vänster sida.

                        Kommentar: VARNING! FARLIGT PROBLEM SOM 6 Cyl 3-serie av tidig 99 års modell lider av. Svenska BMW verkar vara helt ovetande om detta vilket förvånar mig pga BMW Munchetn har utfärdat officiellt fria reparation av chassie sprickor vid bak axlar pga fabrikations fel. Skulla man stå för kostanden själv skulle notan kunna sluta på +30 000 kr

                        Åtgärdat, när/var: BMW i Hamburg åtgärdade problemet kostnads fritt klart efter 24 timmar, bör nämnas att 3 personer arbetade dygnet runt! Det kallar jag SERVICE! samt att jag dessutom fick bilen tvättad, det är som BMW Sverige borde ta till sig!.

                        Rapporterat av: Robert G.
                        Modell: 328 Ci Årsmodell: 1999

                        Fel: *termostaten trasig *dörrar som gått i baklås *taklucka som inte vill stänga sig alltid *ojämn tomgång vid kallstart, BMW verkstad kan inte hitta felet(verkar vara ganska vanligt enligt verkstan).

                        Kommentar:

                        Åtgärdat, när/var:

                        Rapporterat av:
                        Modell: 328 i Årsmodell: 1999

                        Fel: Små blåsor i lacken på bakluckan. Upptäckte dessa kort efter att jag köpt bilen i september 2002. Bilen hade då gått ca 3 700 mil.

                        Kommentar: Fick uppfattningen att detta var ett känt problem.

                        Åtgärdat, när/var: Omlackering utan kostnad. Brynäs Lack i Gävle utförde arbetet på uppdrag av Autovation. Arbetet mycket dåligt genomfört, luckan fick lackeras om ännu en gång. Resultatet inte 100% bra nu heller.

                        Rapporterat av: Tommy
                        Modell: 328 i Årsmodell: 1999

                        Fel: Termostaten har fastnat i öppet läge, vilket får till följd att motorn aldrig uppnår normal temperatur (temp.mätare ständigt i bottenläge).

                        Kommentar: Fick uppfattningen att detta var ett känt problem. Har aldrig behövt byta termostat på någon av mina andra bilar (kanske har haft tur?). Tycker nog att en termostat ska hålla längre än 4000 mil (i alla fall på en bil med nypris 360 000 kronor).

                        Åtgärdat, när/var: Byttes på Autovation i Gävle till en kostnad av 1600 kronor.

                        Rapporterat av: Tommy
                        Modell: 328-E46 Årsmodell: 2000

                        Fel: "Fläkten lever sitt eget liv"

                        Kommentar: Fläkten i klimatautomatiken ändrar pådraget helt slumpmässigt och det går inte heller att kontrollera den i manuellt läge. Verkar vara ett standarfel på E46 av tidigare årsmodeller. Motståndet brinner av vilket gör att fläkten inte vet vilken inställning den har.

                        Åtgärdat, när/var: BMW Solna men BMW verkar inte vara villg att ta på sig att detta är ett generellt fel som kan ingå i någon form av godwillgaranti.

                        Rapporterat av: Joacim
                        Modell: 330i Årsmodell: 2003

                        Fel: Leverns fördröjning, Batteriet, Larm, Nycklar, Bromsar skivor, Missljud i kupén, Broms Lampor,Volym knappar på ratten som byter låtar, Tändspolar, Data Box, Instrumentpanel belysning, Varnings lampor mm.....

                        Kommentar: Min bil har blivit bärgad 5ggr under sina 600 mil, men problemet började 2 minuter efter att jag hämtade ut min nya bil! Då började helvetet för mig! De ända jag har fått för mina pengar är: massor av problem, onödiga kostnader, massor av tid har gått till spillo, huvudvärk, elände och lögn. Läs Expressen artikel: http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=209185 BMW = Mer bekymmer du kan ana!

                        Åtgärdat, när/var: Bilcentralen i Nacka, Bilcentralen i Segeltorop och Borgs bil.

                        Rapporterat av:
                        Modell: 330i Årsmodell: 2003

                        Fel: Bilen lever sitt eget liv!

                        Kommentar: De är 6e gången som bilen har blivit bortbärgad. Enligt service papperet så har dem byt ut Grundmodul (data boxen), instrumentpanelen, dörrhandtag, Knappsatsen på ratten, Batterilocket, Baggagerumsbotten, bensinförbruknings givare, programmerat om nyckeln mm.. Sen där efter har dem orsakat nya fel!! Trasiga nyckeln fungerar nu men den nyckeln som funkade förut har slutat att fungera:-(

                        Åtgärdat, när/var: Bil centralen i Solna

                        Rapporterat av:
                        Modell: 330i Sedan Årsmodell: 2003

                        Fel: Bilen var helt stendöd.

                        Kommentar: De gick inte att larma av bilen och starta underverket. Bortbärgad för 7e gången. Verkstan påstår att jag kör för lite med min bil, Utfört arbete: har byt ut batteriet igen! Mekanikern hade även glömt att skruva fast plastkåpor och batterihållaren, alla delar log lösa i bagageluckan. Klockan var helt nollställd och var ej uppdaterad. Om du vill lida köp en BMW!

                        Åtgärdat, när/var: Bil centralen i Segeltorp

                        Rapporterat av:
                        Modell: 3-serie E46 Årsmodell: 2001

                        Fel: Tankmätare visat fel. Vibrationer vid inbromsning.

                        Kommentar: Konstnadsfritt åtgärdat på nybilsgaranti. Även kostnadsfritt efter garantin gått ut.

                        Åtgärdat, när/var: Återförsäljare. Mycket bra service och bemötande.

                        Rapporterat av:
                        Modell: 520 Årsmodell: 2004
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #13
                          forts.

                          Modell: 523 iA Årsmodell: 1998

                          Fel: Kallelse till fri service.

                          Kommentar: Vid s.k. fri Service >4000:- för att byta olja och filter, erbjuder BMW Group fri lånebil. Efter "peppar och salt" för denna fria lånebil gick menyn på kr 225:- / mil.

                          Åtgärdat, när/var: Ingen åtgärd p.g.a.avsaknad av fri konkurrans

                          Rapporterat av: Axel
                          Modell: 523i Årsmodell: 1997

                          Fel: Oljud från styrningen

                          Kommentar: BMW Danderyd påstod att det var glapp i styrsnäckan. (Det lät när man vred på ratten i alla farter.) De offerade sig att byta styrsnäcka för cirka 12000:-.

                          Åtgärdat, när/var: Bilen lämnades till GW Enginnering (BMW mekaniker) i Bagarmossen som bytte servopumpen för 5000:- Inget fel på Styrsnäckan hittades. Bilen har sedan fungerat klanderfritt. Visdom: Lämna ej in bilen hos BMW!

                          Rapporterat av: Mirt
                          Modell: 523i Årsmodell: 1999

                          Fel: ABS / ASC givare.

                          Kommentar: ABS givarna är riktigt usla på en i övrigt bra bil. BMW i Solna skyller på att felet bara finns i norden där vi har saltade vägar. Alla givarna bytta en gång är nu inne på varv 2. ABS / ASC ur funktion när detta händer.

                          Åtgärdat, när/var: BMW Solna Maj 2000, April 2001 Maj 2002 Mars 2004. Den sista blev en dyr affär, 1 givare bak 3700 kronor. Då fick jag tydligen bra rabatt... Aldrig mer BMW i Solna.

                          Rapporterat av: Janne
                          Modell: 525 I Årsmodell: 2002

                          Fel: Motorn lägger av efter 4890 mil. Datorn kopplar över på nödprogrammet. Bilen är importerad så ingen garanti här inte

                          Kommentar: Verkstaden byter hela elstammen i bilen och felet försvinner. Försäkringsbolaget tar det hela på motorskadedelen. Kostnad för mig 2000. Första gången som jag har haft ett fel på någon av minga BMW:n

                          Åtgärdat, när/var: Fixat på ett snyggt och trevligt sätt av M-bilar i Västerås

                          Rapporterat av: Sören Sennebring
                          Modell: 525 Tds Årsmodell: 1998

                          Fel: Baklysen som slocknar.

                          Kommentar: Har bytt lampor med jämna mellanrum,men baklysena slocknade med jämna mellanrum. Hjälpte att knacka på glaset men vid nästa start uppstod problemen igen. Provade olika märken på lamporna,och efter ett tag hittade jag glödlampor som fungerade!! Osram`s vanliga lampor på Shell. Lamporna har fungerat i 4månader nu utan problem,tror att detta problem kan bestå av spännings skillnader mellan olika glöd-lampor eller ???

                          Åtgärdat, när/var:

                          Rapporterat av: saint
                          Modell: 525 Touring Årsmodell: 2002

                          Fel: Vänster parkeringljus baklucka lyser inte ingen felindikering på instrumentbrädan,det är en diodlampa, hur länge skall en sån hålla?

                          Kommentar: Har provat det finns både ström och jord fram till sk lampan, nu måste jag byta hela baklyset ca 1200 kr och felet är bara parkeringljuset(lampan )är detta möjligt

                          Åtgärdat, när/var:

                          Rapporterat av: Kenth Johansson
                          Modell: 528i Årsmodell: 2000

                          Fel: ABS givarna är ett sorglig historia. På min bil är de bytta på samtliga hjul.

                          Kommentar: BMW verkstaden säger att detta är ett typiskt problem på 5-serien.

                          Åtgärdat, när/var: Verkstaden åtgärdar problemet gratis under 3-års "gratis service tiden" men därefter kostar det.

                          Rapporterat av: Seppo Honkanen
                          Modell: 528iA Årsmodell: 2000

                          Fel: 1. Alla ABS-sensorer fått bytas efter 6000 mil. 2. Spjällhus bytt vid 4000 mil, och på nytt vid 5000 mil 3. Automatlådan slutat att fungera - byte oljekylare. 4. Samma felindikering igen: nu byte elektronikbox ABS

                          Kommentar: Problemen har varit stora, reparationerna mycket dyra, kostat nästan som en ny småbil. Verkstaden i och för sig OK, men opersonlig, trots att samma verkstad hela tiden skött bilen.

                          Åtgärdat, när/var: BMW Danderyd

                          Rapporterat av: femte BMW:en
                          Modell: 530Ai E60 Årsmodell: 2004

                          Fel: Diverse elfel; navigatorn hänger sig, radion tystnar, felindikation från baklucka mm. Skrammel och gnissel från framvagn och inredning.

                          Kommentar: Två verkstadsbesök på sammanlagt 4 dagar under 700 mil varvid bilen bla helt omprogrammerats. Problemen knappast acceptabla på en bil i halvmiljonklassen.

                          Åtgärdat, när/var: Göteborg. Om de intermittenta problemen kvarstår återstår att se när bilen rullat yterligare några mil.

                          Rapporterat av: Per
                          Modell: 5-serie Årsmodell: 1998

                          Fel: Positionsljus bak fungerar bara ibland (ibland tänds ej höger, ibland ej vänster och ibland inget). Lampbyte hjälper ej. Däremot att gå ut och knacka på glaset.

                          Kommentar:

                          Åtgärdat, när/var: Verkstad byter lampa och anser felet åtgärdat, men det återkommer i stort sett omgående

                          Rapporterat av: 7-ls
                          Modell: BMW 320i touring Årsmodell: 2003

                          Fel: 3:ans och 4:ans växlar hoppar ur.

                          Kommentar: 3:ans och 4:ans växlar kunde hoppa ur till neutral utan anledning. Växellådan byttes på garantin av BMW auktoriserad verkstad.

                          Åtgärdat, när/var: BMW Karlstad

                          Rapporterat av: ola_b
                          Modell: BMW 525 Årsmodell: 2002

                          Fel: 3års/8000 mil fri Service Bromsar slut efter 3200 mil.

                          Kommentar: Var vänliga och varan läsarna för denna bluff! Det ingår ingen som helst kostnad för slitage varken arbete eller material däremot ingår det mycket höga priser för den s.k.fria servicen. Varför skall man anlita auktoriserade högkostnadsverkstäder för att exemplevis byta bromsbackar?

                          Åtgärdat, när/var: Anmäl eller diskutera öppet och synligt med bilföretagen att dom snubblar på sanningen när dom använder "trygghet och fri service" i sin argumentation. Man kan kräva bättre marknadsföring!

                          Rapporterat av: Åke Sandgren
                          Modell: E39 523i Årsmodell: 1996

                          Fel: Kupefläkten lever ett eget liv. Stötdämpare fram konrrar. Höger framfjäder gick av och punkterade däcket. Ibland fungerar inte tändningen. Motståndet i kablen till bältessträckaren är fel. Airbagen inte kommer att fungera. Stereons minne kass.

                          Kommentar: Fläktmotstånd kostar 500:- på en skrot och kan bytas på en kvart om man vet hur man ska göra. Självrisken på försäkrinen täckte skadorna på bilen men det var inget kul med att köra av vägen en vinterkväll.

                          Åtgärdat, när/var:

                          Rapporterat av: j_t_nilsson

                          Så kan de gå bmw är säkert lika bra som de flesta andra märken men dyr därav reaktioner bla.
                          Last edited by pazzo; 21 October 2005, 08:03.
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • #14
                            Det är inga evighetsmaskiner man köper även fast man betalar dyrt! Jag håller med klart man blir sur när man har en ny bil och den strular.

                            Jag ska inte räkna upp alla problem jag haft med en splitter ny Stilo. Dock har verkstan varit väldigt sjysta i 95% av fallen och åtgärdat detta utan störra kostnader. Gratis lånebil fick jag alltid.

                            Det jag vill komma fram till är att man får räkna med att fel kan uppkomma men om verkstan är sjysta tillbaka blir det inte ett stort helvete.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Kan inte annat än hålla med, 84jr0.

                              Saker går sönder och strular, så är det bara. Särskilt nya bilmodeller där tillverkaren inte har hunnit se hur prylarna fungerar i praktiken, det finns det inget laboratorie som kan simuler det fullt ut. Och det spelar ingen roll vilket märke bilen har, eller hur dyr den är.
                              Det som däremot spelar någon roll är bemötandet från verkstaden/GA/fabriken när dessa saker skall åtgärdas. Fast det är klart man blir förbannad om man byter en kass grejj mot en ny som är lika kass. Trevligt bemötande eller inte...

                              Har dock inte råkat ut för några problem själv (ännu) efter 8 månader och 1500 mil. Det finns ju gott om bilar som har hunnit med ett antal garantiåtgärder på denna ringa tid...

                              Comment

                              Working...
                              X