Announcement

Collapse
No announcement yet.

Att underhålla ett grenrör...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Att underhålla ett grenrör...

    Kunde inte hålla mig så jag slog till på ett grenrör begagnat grenrör med 6000 mil bakom sig för ett bra pris...

    Ser ut att vara i ett bra skick utan sprickor och dylikt. Dessutom är det ett grenrör av senaste snitt, dvs utan metal mellan 4:e och femte cylindern...

    Lite ytrost finns dock naturligtvis och det var lite skitet runt 5:e cylindern. Några underhållningstips för att få ett långt och troget förhållande till sitt nya grenrör? Putsning, behandling, rengöring?

    Läste också något om portning och dylikt, något som rekommenderas? Tillvägagångssätt?
    Last edited by rask; 7 February 2008, 21:09.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

  • #2
    bild:
    Attached Files
    Last edited by Freddan72; 8 February 2008, 06:31.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Så du har kollat att ditt inte sitter löst eller har sprickor?

      P.S Jag minskade på bildstorleken
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Ja det behöver inte vara nåt fel på ditt eget grenrör som sagt.
        Men det där ser bra ut oxå, verkar haft läckage på femman som du säger. Dålig pinnbult eller bara lös mutter kanske.
        Last edited by per; 8 February 2008, 09:26.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Några underhållningstips för att få ett långt och troget förhållande till sitt nya gr

          Kör väldigt lugnt innan oljetempen går upp. Nu har du väl inte någon oljetempmätare men då skall vattentempen nästan stå på full temp.

          Vänster hörn på flänsen mot turbon ser skum ut eller är det bara vinkeln på bilden?
          Piaggio Purejet -06
          Fiat Coupe 20VT-98

          Comment


          • #6
            Bra tips. Känns självklart men många verka glömma det, att ta det lugnt med kall motor. Det mår det mesta bra av.

            Kolla min projekttråd för grenrörsbyte, där har jag karvat i grenröret lite. Man ser hur mkt man kan ta om man lägger packningen mot röret.
            http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...0&pagenumber=5
            Last edited by per; 8 February 2008, 09:32.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72
              Så du har kollat att ditt inte sitter löst eller har sprickor?

              P.S Jag minskade på bildstorleken
              Tack för du fixade bilden...

              Har faktiskt inte kollat mitt grenrör, men räknade kallt med att det var sönder. Fick grenröret för en tusing och antog att jag nog kan få de pengarna tillbaks från någon annan behövande om jag inte behöver byta mitt...
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                Re: Några underhållningstips för att få ett långt och troget förhållande till sitt ny

                Originally posted by Kung
                Kör väldigt lugnt innan oljetempen går upp. Nu har du väl inte någon oljetempmätare men då skall vattentempen nästan stå på full temp.

                Vänster hörn på flänsen mot turbon ser skum ut eller är det bara vinkeln på bilden?
                Ska kolla på hörnet men det såg ut att vara OK när jag titta på det... Verkar vara lite smågrisigt från turbon dock, kanske har den läckt lite olja?
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #9
                  När jag frågade angående underhåll så syftade jag nog mest på hur om jag ska preppa det på något sätt. Att jag ska låta bilen bli varm innan jag drar på samt svalna efteråt vid hård körning är naturligt... Ursäkta min otydligthet...

                  Vad jag tänkte på är tips på hur jag göra rent det, hur jag kontrollerar om det behöver planas (hur mycket är tillräckligt plant), om det skulle vara bekänt av lite rostskyddsmedel etc... Tänkte mer på en rekonditionering av det så att säga.
                  Last edited by rask; 8 February 2008, 10:05.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Några underhållningstips för att få ett långt och troget förhållande till sitt ny

                    Originally posted by Kung
                    Vänster hörn på flänsen mot turbon ser skum ut eller är det bara vinkeln på bilden?
                    Ja, ser ut som om hörnet gått av...
                    Men om man tittar riktigt riktigt noggrannt så ser det ut som att bubbelplasten ligger över och täcker hörnet.
                    Stämmer va rasken?
                    Coupé 20VT LE -99 Svart
                    Camaro V8 1LE -14 Röd
                    Huracan V10 610-4 -14 Grå
                    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                    Comment


                    • #11
                      Polera grenröret kanske? Utsidan alltså. Tveksamt om det är värt besväret, men det borde minska riskerna för sprickor en aning.

                      Panda 169

                      Comment


                      • #12
                        Re: Re: Några underhållningstips för att få ett långt och troget förhållande till sit

                        Originally posted by alx
                        Ja, ser ut som om hörnet gått av...
                        Men om man tittar riktigt riktigt noggrannt så ser det ut som att bubbelplasten ligger över och täcker hörnet.
                        Stämmer va rasken?
                        Det har du rätt i, puhh!
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Jim
                          Polera grenröret kanske? Utsidan alltså. Tveksamt om det är värt besväret, men det borde minska riskerna för sprickor en aning.
                          Hade kanske varit värt besväret om grenröret hade varit synligt... Men att veta att man lagt 20 timmar på att polera något som inte syns... Vet inte, kanske...?

                          Funderar på om man kan göra rent det på något bra sätt och sen rostskydda det?

                          Är det någon ide att slipa anläggningsytorna mot motorn/turbon?
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #14
                            är nog svårt att rostskydda något som blir så ruskigt varmt som grenröret. Men avgasbandage så slipper du se ev. rost kanske?
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Porta!

                              Porta grenröret mot cylinderhuvudet. Per har gjort detta, så han kan berätta hur mycket material man kan ta bort
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X