Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knarrande frambroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knarrande frambroms

    Har fått problem med ett knarrande på mina frambromsar.
    När jag står still och har bromspedalen lätt nertryckt så att bilen inte rullar är det ok, men om jag trycker ner pedalen ytterligare (inte speciellt hårt) så att bromstrycket ökar så knarrar det hyffsat mycket. Om jag släpper upp och sedan trycker ner igen så knarrar det igen. Det knarrar på båda frambromsarna men inte i bak och knarrandet är tydligt (läs pinsamt).
    Det knarrar även om man kör bilen och bromsar. Står jag still och har motorn avstängd så knarrar det de första gångerna som jag trycker ner pedalen, men när pedalen sedan blir stum pga uppbyggt tryck så knarrar det inte längre.
    Knarrandet låter ungefär som en vajer som inte är smord, som tex på en cykel med gammal handbroms, dvs som om något kärvar och "hackar" sig fram. Jag kan även känna det i pedalen.

    Tycker det är väldigt skumt, finns ju liksom endast hydraulik. Det skulle vara om kolvarna kärvar, men med tanke på knarrandet så känns det som att rörelsen på det som knarrar är för lång för att kunna vara kolvarna.
    Bromsarna ligger inte emot och bromsverkan är fortfarande bra.

    Ska byta bromsolja då den av någon anledning inte blev bytt på servicen vid 4000 mil och jag vet att den inte blev bytt vid 2000 mil, så den borde vara väldigt dålig. Men kan detta orsaka ett sådant ljud?

    Någon som har någon idé?
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

  • #2
    Precis så som min lät. På min var problemet att bromsklossarna var så slitna att den här "hållaren" som sitter mellan de två piggarna man måste ta ut för att kunna få loss klossarna tröcks ihop vid bromsning. Så mitt tips-kolla klossarna!
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • #3
      Originally posted by FloRic
      Precis så som min lät. På min var problemet att bromsklossarna var så slitna att den här "hållaren" som sitter mellan de två piggarna man måste ta ut för att kunna få loss klossarna tröcks ihop vid bromsning. Så mitt tips-kolla klossarna!
      Ok, ska kolla det. Dock så är mina belägg bytta för ca 2000 mil sedan så de borde inte vara slut redan.
      Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
      Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
      Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

      Comment


      • #4
        Knarrar säger du? Annars brukar dom gnissla. Anledningen är ofta att man bytt belägg och att det skapar friktion som fortplantar sig.

        Gnisslet kan man ibland bota med "skrikplattor" små rostfira plåtar som man lägger mellan ok och belägg.

        Kör man inte så häftigt kan det räcka med att smörja med kopparpasta. Denna kokar dock bort vid hårdare körning.

        Annars kan knarr uppstå vid luft i systemet...

        Mitt tips är att plocka bort beläggen fram och smörj bakom med lite kopparpasta. Tar ca 30 min. Hjälper det inte så lufta bromsarna tar ca 30 min till. Hjälper inte det så köp ett belägg av annat märke och testa (ej sportbelägg).
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Originally posted by TobbeC
          Knarrar säger du? Annars brukar dom gnissla. Anledningen är ofta att man bytt belägg och att det skapar friktion som fortplantar sig.

          Gnisslet kan man ibland bota med "skrikplattor" små rostfira plåtar som man lägger mellan ok och belägg.

          Kör man inte så häftigt kan det räcka med att smörja med kopparpasta. Denna kokar dock bort vid hårdare körning.

          Annars kan knarr uppstå vid luft i systemet...

          Mitt tips är att plocka bort beläggen fram och smörj bakom med lite kopparpasta. Tar ca 30 min. Hjälper det inte så lufta bromsarna tar ca 30 min till. Hjälper inte det så köp ett belägg av annat märke och testa (ej sportbelägg).
          Japp, det knarrar och det knarrar alltså även när jag står still, så jag tror inte direkt på friktionen. Men jag ska slänga på lite kopparpasta när jag ändå tar isär det, kan ju vara lika bra. Har aldrig bytt belägg fram, något särskilt jag ska tänka på när jag pressar tillbaka kolvarna?
          Däremot det där med luften, skulle inte gammal kass bromsvätska kunna göra samma sak då? Ska som sagt byta vätskan (och därmed även få bort eventuell luft) imorgon eller så.
          Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
          Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
          Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

          Comment


          • #6
            Fram är det bara att trycka på kolvarna lite fint så åker de in. Inget roterande eller annat märkligt.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Originally posted by Helleman
              Däremot det där med luften, skulle inte gammal kass bromsvätska kunna göra samma sak då? Ska som sagt byta vätskan (och därmed även få bort eventuell luft) imorgon eller så.
              Vanlig DOT 4 från Biltema fungerar bra.
              Vill du kan du köpa DOT 5.1 som det rekommenderas, det är upp till dig.

              Testa det först.

              Verktyg: Fälgkors, domkraft, 10ans nyckel och kompis (el. mamma) som kan trycka på bromspedalen när du luftar.

              Hjälpmedel: Liten slang och flaska för att samla upp bromsvätska i.

              Originally posted by Helleman
              Japp, det knarrar och det knarrar alltså även när jag står still, så jag tror inte direkt på friktionen. Men jag ska slänga på lite kopparpasta när jag ändå tar isär det, kan ju vara lika bra. Har aldrig bytt belägg fram, något särskilt jag ska tänka på när jag pressar tillbaka kolvarna?
              Så länge du ger f*n i och trycka på bromsen medans beläggen är ur så behöver du inte trycka tillbaka några kolvar.

              Det enda du behöver är ett slagdon för att slå ur sprintarna. Finns billiga på biltema. Inte en enda skruv behöver man lossa. Det är därför det går så fort.

              Verktyg: Fälgkors, domkraft, hammare, slagdon.

              Hjälpmedel: Kopparpasta och en trasa att torka rent med.
              Last edited by TobbeC; 7 August 2007, 13:02.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Originally posted by TobbeC
                Vanlig DOT 4 från Biltema fungerar bra.
                Vill du kan du köpa DOT 5.1 som det rekommenderas, det är upp till dig.

                Testa det först.

                Verktyg: Fälgkors, domkraft, 10ans nyckel och kompis (el. mamma) som kan trycka på bromspedalen när du luftar.

                Hjälpmedel: Liten slang och flaska för att samla upp bromsvätska i.

                Så länge du ger f*n i och trycka på bromsen medans beläggen är ur så behöver du inte trycka tillbaka några kolvar.

                Det enda du behöver är ett slagdon för att slå ur sprintarna. Finns billiga på biltema. Inte en enda skruv behöver man lossa. Det är därför det går så fort.

                Verktyg: Fälgkors, domkraft, hammare, slagdon.

                Hjälpmedel: Kopparpasta och en trasa att torka rent med.
                Originally posted by Jim
                Fram är det bara att trycka på kolvarna lite fint så åker de in. Inget roterande eller annat märkligt.
                Låter bra det! Tack för tipsen, återkommer med resultatet.
                Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Helleman
                  Låter bra det! Tack för tipsen, återkommer med resultatet.
                  Är du klar med frambromsarna nu?

                  Blev det bättre?

                  Click here to visit Raceitaly
                  ______________
                  Fiat Coupe 20VT Plus -99
                  Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                  Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                  Acura Legend 3,2l V6 -91
                  SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                  "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                  Murphy´s law.

                  Comment


                  • #10
                    Mina ok bak på punton knarrar också, om man inte har för högt bromstryck och rullar lite. Har upptäckt att höger ok flexar rätt bra, och det knarrar när man bender lite lätt på oket (låter lite som när man kramar potatismjöl). Vänstra oket upptäckte jag att ena styrpinnen var som den skulle men den andra glappade rätt bra. Med andra ord gissar jag att knarret kommer från slitna glidpinnar i oket. Nu gissar jag att det är lite annorlunda på coupens framok, jag har ju bara en kolv i mina, men det borde väl finnas någon pinne som stabiliserar och håller ihop de två halvorna, kan vara ide att byta dessa för det kan kanske röra sig lite där? En tanke bara.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by novisen
                      Nu gissar jag att det är lite annorlunda på coupens framok, jag har ju bara en kolv i mina, men det borde väl finnas någon pinne som stabiliserar och håller ihop de två halvorna, kan vara ide att byta dessa för det kan kanske röra sig lite där? En tanke bara.
                      Främre okten på 20VT är inte flytande så det är en helt annan konstruktion.
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #12
                        Jo, men tänkte att de kanske har en sprint som håller ihop dem så de inte flexar? Eller sitter båda delarna fast i fjäderbenet och inget som håller ihop yttersidan på oket?
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by novisen
                          , men det borde väl finnas någon pinne som stabiliserar och håller ihop de två halvorna, kan vara ide att byta dessa för det kan kanske röra sig lite där? En tanke bara.
                          Halvorna? hålla ihop? ditt ok är ju en (1) del som kan röra sig i sidled i förhållande till skivan.
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • #14
                            Menade inte mitt ok, vet hur det ser ut. Trodde att Brembos framok kanske också bestod av 2 delar som kunde skruvas isär, därav att det kanske kunde vara någon sådan pinne som var sliten. Var bara en tanke som sagt. Var det inte Wilwood-ok som tidigare hade problem med bromsverkan för att de flexade för mycket. Detta åtgärades med en stagpinne framför beläggen så att säga för att stabilisera. Har läst det på Rejsa iallafall, där någon modifierat sitt ok, men sedan såg att nyare wilwood av samma typ redan var moddade från fabrik (också 4-kolvs).
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by novisen
                              ).
                              Knarrar ditt ok så att du skrämmer medtrafikanter eller bara i garaget?
                              Attached Files
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment

                              Working...
                              X