Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med diffen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med diffen

    Hej!
    Min mor köpte för några år sedan en fiat marea -97, bilen har gått 10 500 mil. Milantalet verkar stämma med servicebok och besigtningsprotokoll. Hon fick nedslag på senaste besigtningen att bromsskivorna var nedslitna, så hon lämnade in för rep. Skivor och klossar fram byttes. Ca 10-15 mil senare börjar bilen spåra och slå i framvagnen. Övertygad om att bilfirman gjort något galet ber jag henne ta kontakt med dom, nu visar det sej att det är difen som gått sönder. Själv har jag aldrig varit med om det problemet så jag antar att det inte är så vanligt. Speciellt inte på en bil som bara gått straxt över 10 000 mil.

    Vad som händer är att det slår till ganska kraftigt i hela framvagnen när man svänger, bilen spårar, altså vill ibland dra kraftigt till vänster, ibland kraftigt till höger. Vid fullt rattutslag (ex höger) så släpper högerhjulet medan vänstern bromsar upp (testat på grus).

    firman vill ha 9000:- för att byta växellåda, frågan är om det inte går att laga. Såg på ett forum för peugout att man kunde byta kuggen, med växellåda och motor i.

    Själv har jag inte mekat varken fiat eller växellåda förut, så finns det någon som typ har sprängskisser, eller bilder på växellådan.

    Eller ännu bättre någon som råkat ut för detta och kan förklara för mej hur jag ska gå tillväga.
    Tilläggas ska att jag inte ens vetom det är diffen det är fel på, men det låter ju troligt med tanke på dom symtom som jag just beskrev.

    Uppdatering: Har nu tagit av hjulen och kan konstatera att snurrar man frammåt på det ena hjulet så snurrar det andra i samma riktning, och om jag förstått det rätt så skall det inte vara, den borde snurra åt motsatt håll. Sedan blir jag lite orolig för någonting skramlar där drivaxelen går in när jag snurrar på hjulen, och vad jag sett på andra bilar borde det finnas någon typ av olja där inne. På mazda så finns det både växellådsolja och diffolja, vet någon hur det är på fiat?
    Tyvärr är det dåligt med raparationshandböcket att tillgå under helgen så hoppas på hjälp i detta forum!
    Last edited by Stefanmr; 28 April 2006, 15:11.

  • #2
    hej och välkommen till forumet!

    på min punto är diffen och växellådan i ett och det är samma olja, antar att det är likadant på din modell.
    konstigt fel det där, men billigast är nog att hitta en växellåda på en skrot och bara byta den, då stannar det nog på under 2000 med lite flyt.
    Förstår tanken med att bara byta differentialdelen, men nya delar via fiat kan båda ta tid och inte vara helt billiga. (det är ju inte direkt en del som piratfirmor har.)
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Hur som haver så måsteväxellådan bort,frågan är bara hur? Jag var ute och skruvade bort plastskyddetunder bilen (i ösregnet) och det verkar som att en del av motorupphägningen är fäst på växellådan. Skulle vara bra med någon typ av beskrivning, ritningar, bilder eller dyligt. Jag går ut och kollar lite länkar sålänge, men är det någon som har eller vet var man kan hitta så tas detta tacksamt emot.

      Comment


      • #4
        Lyckas du byta låda utomhus!!?!? ja, då får du nog anställning hos oss!
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          bästa bilden som gick att åstadkomma i compact98, det enda program jag har som täcker den bilen, men det finns säkert någon här som har instr. boken, som har bättre sprängskisser osv.
          Attached Files
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            fler bilder, irng till fiat och kolla om de vet bra/billig lösning på problemet, b´rukar vara hjälpsamma, detta är uttaget från växellådan till motorn som slutar på A2000.
            Attached Files
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Tackar för bilderna, känns lite bättre att ha något att titta på när man mekar. Av bilderna att dömma borde diffen vara dränkt i någon typ av olja, hur det kan skramla i den låda jag har förstår jag inte, det borde typ vara lite kladdigt i botten ialla fall. Frågan är om det överhuvudettaget någonsinn varit olja i lådan. det skulle ju förklara ett ras efter 10500 mil. Det märkliga är dock att det låter inget onormalt om lådan när man kör.

              Jag plåtar och uppdaterar under dagen. Tack för all hjälp så länge!

              Comment


              • #8
                Så, nu har jag lossat drivaxlarna och kan konstatera att det är olja i, samt en det kugg som lossnat och ligger och skramlar. Tyvärr hag jag bara en usel telefonkamera, men man kan kanse se att det inte står rätt till på bilden. Vi får väl se hur resten går.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Vad jag kan tyda verkar diffen som jag har inte identisk med den på bilden ovan (från Freddan_BA). Enligt den bilden verkar det inte gå att dela på diffhuset, dom muttrar som finns verkar bara hålla fast kugget. min ser ut att gå att delas. Tyvärr har jag inte verktyg till detta (Special). Jag åker till bilfirma imorgon och lånar verktyg. Får jag bara ut två verkar det som att jag kan montera på ett nytt kugg. När jag rensade bort det gamla kugget som var i småbitar fungerar diffen igen, fast nu bara med ett kugg. Nu tänktejag behålla bilen och därför byterjag ut dom skadade delarna, annars skulle det kunna gå att köra med bara ett kugg (kanske inte så länge)

                  Är det någon som monterat bort en växellåda på en Marea med motor sittandes kvar förut?? Var ett helvete och få bort, trångt och jäkligt, men det gick till slut!

                  Lite bilder på arbetet:
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Delad låda men med urtagen diff
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Min bästa vän!! Diffen!
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Plockade du ut hela motorn??? Självklart tar jag ner lådan med motorn kvar i bilen!
                        Fiat 500
                        Fordson Super Dexta -64
                        Kawasaki Z1A
                        Kawasak GPz1100A2
                        Suzuki Grand Vitara -11
                        Suzuki T500R

                        Comment


                        • #13
                          det är kanske så att du inte har motor som slutar på A2000, var olika bilder på de olika motoralternativen vad gäller lådor och differentialer, kan ordna en annan om du säger vilken motr/modell av marean du har.
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            Czappa, nä jag fick ur lådan utan att lossa motorn, men frågan är om det inte är enklare att lossa hela motorn, för det var inte många mm att spela på. Frågan är bara hur det ska gå när man sätter tillbaka lådan.

                            Freddan_BA
                            Vad det gäller motor står det 182.A.4000 på mekonomens hemsida. (jo efter lite detektivarbete hittade jag samma nummer på bilen) Så det borde väl vara en A4000 motor då. Vad är det för program du har? och vart har du hittat det? Har hört talas om en databassomheter ePER, någon som vet vart man kan finna det? Sedan är det någon som vet om det finns reparationshandbok för Marea. Eller finns det någon handbok på annan fiat som har samma motor och v-låda som marea? Hittade en drös med handböcker som jag laddat ner på the priate bay, men fans bara fiat 127 samt fiat uno i fiat familjen, sedan verkar det som att alla manualer saknar kappitel om v-lådan.

                            Guld vore ju att få tag i programet som mekonomenverkstäderna har,där finns ju nästan all info man behöver.

                            Comment


                            • #15
                              Jodå...

                              Du verkar vara väldigt kunnig på att mecka, eller också är du bara envis...

                              Angående handbok så kan du köpa en Haynes handbok nr: 3572.
                              Den är till Fiat Brava och Bravo men är mycket nyttig att ha även för Marea-ägare då det i grunden är samma bilar.
                              Det är samma motor och växellåda, även inredningen är lika.

                              Jag har även en bra verkstadsCD till Marean som beskriver det mesta med sprängskisser etc.
                              Om du skickar en CD till mig så kan jag bränna ut en kopia till dig om så önskas...
                              Maila mig på orjan.wess@spray.se
                              så löser vi det på något smidigt sätt isåfall.

                              Lycka till!
                              \Ö.

                              Comment

                              Working...
                              X