Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga om turbons livslängd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga om turbons livslängd

    Min coupe har i skrivande stund rullat drygt 11200 mil. Borde inte vara någon fara än med turbon? Beror ju förstås helt på hur bilen har körts osv. Den har varit GTEC 1 chippad ett par tusen mil tror jag innan dess helt original. Vad finns det för kännetecken på en sliten turbo förutom blårök och sviktande laddtryck?
    När jag monterade blueflamesystemet passade jag på att känna på impellern och den var inte det minsta glapp. Finns det något mer man kan kolla?
    Anledning till att jag frågar detta är att jag vill undvika turboras och en ny racekatt full med olja
    Last edited by Ankan; 26 February 2012, 15:20.

  • #2
    Frågan är väl om det finns så många mer "säkra" kännetecken att kika efter.

    Själv stod jag inte ut längre idag. Solen sken, torr asfalt och inte en bil i sikte.
    Ut med Coupen och drog min första repa med lite tryck på pedalen :-)
    Göta Petter så fint det drog iväg, eller som 15åringen bredvid sa -epic farsan, epic :-)
    JH

    20vT

    Comment


    • #3
      Tja som du säger, är det blårök och det ser lite kladdigt ut i turbons utlopp så är det antagligen slitna tätningar. Man kan förstås köra länge på det viset om man inte bryr sig om katten eller ekonomin, som sagt!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Okej då får man leva på hoppet då
        Fan va härligt epostiljon! Själv får man hålla sig till april...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ankan
          Okej då får man leva på hoppet då
          Fan va härligt epostiljon! Själv får man hålla sig till april...
          Japp :-) kan säga att de gav hyffsad mersmak Ankan :-)
          JH

          20vT

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Tja som du säger, är det blårök och det ser lite kladdigt ut i turbons utlopp så är det antagligen slitna tätningar. Man kan förstås köra länge på det viset om man inte bryr sig om katten eller ekonomin, som sagt!
            Du missuppfattade inte det där va som att jag har blårök?

            Comment


            • #7
              Nja eftersom du frågade undrar man.
              Men, min höll i drygt 17000mil innan rök. Novitecchip i ca 7000mil av dessa. Om det ger nån fingervisning vet jag inte, beror på hur man kör såklart. Lugna kallstarter osv.
              Last edited by per; 27 February 2012, 20:11.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Nja eftersom du frågade undrar man.
                Men, min höll i drygt 17000mil innan rök. Novitecchip i ca 7000mil av dessa. Om det ger nån fingervisning vet jag inte, beror på hur man kör såklart. Lugna kallstarter osv.
                Hehe nej då bara lite dålig magkänsla som gör att man ställer såna här frågor.
                Nja en turbo kan ju hålla ett par 100 mil eller över 20 000 mil så lite svårt att säga.

                Comment


                • #9
                  Enligt Kayjey på fccuk håller troligtvis standard turbon max 1000 mil med ett hiflow avgassystem.

                  http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...7&#Post1321107

                  Det återstår att se om killen har rätt!

                  Comment


                  • #10
                    Det stämde i mitt fall..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Min original-turbo gick när bilen passerade strax över 4000 mil, 2000 mil av dessa var dock med 1.4 bars laddtryck

                      Per du sa att din rullade 17000 mil innan den pajja, innan dess har du aldrig rört/renoverat den?
                      Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                      Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                      Comment


                      • #12
                        Precis! Aldrig rörd innan dess. Hmm 19000 var det nog. Sista tusen med metallisk kat..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Det var dom fasen, sjukt att det kan variera så stort när det gäller livslängder på turbo!!
                          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Ankan
                            Enligt Kayjey på fccuk håller troligtvis standard turbon max 1000 mil med ett hiflow avgassystem.

                            http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...7&#Post1321107

                            Det återstår att se om killen har rätt!
                            Hans kollega sa till mig att det funkar utmärkt att överdriva Turbo aggregatet om man inte vill byta till större dp. Den Turbon borde väl då få jobba väldigt hårt tycker jag med det motståndet?!
                            JH

                            20vT

                            Comment


                            • #15
                              hallå allesammans!

                              har nyligen köpt mig en coupe, och har märkt att den ryker lite för mkt, vid kallstart...
                              kan nog vara åt det blåare hållet, är det tecken på sliten turbo?
                              Bilen har gått ca 18t, enligt tidigare ägare är turbon bytt, nångång...men finns inget kvitto.

                              I övrigt går bilen riktigt bra, har dock ingen laddtrycksmätare, men känns som att turbon laddar som den ska, o de ryker inte synligt om motorn är hyffsat varm.

                              /ax

                              Comment

                              Working...
                              X