Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tjockare olja - lägre förbrukning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tjockare olja - lägre förbrukning?

    Tjena,
    är det någon som har erfarenhet av lägre oljeförbrukning vid byte till annan olja? Funderar på en lite tjockare olja för att minska förbrukningen, t ex Mobil 1 15w/50. Eftersom man inte kör på vintern så är det väl inte så viktigt med kallstartsegenskaper... Idag kör jag med Shell Helix 10/40 delsyntet.
    Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
    Lancia Thema Executive 3.0 CRD
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
    Ducati Multistrada 1000 DS

  • #2
    Varför inte Mobil1 5W-50? Den har iaf jag mkt goda erfarenheter av. Tål extrem värme mkt bra, till skillnad ifrån Shell Helix. Plus goda kallstartegenskaper (5W).
    Vad gäller förbrukningen så drar min mindre 10W-60 Selenia Racing än, säg Castrol Magnatec 5W-40. Lite men märkbart..
    Last edited by per; 15 July 2005, 14:35.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Intressant med Selenia 10w/60. Tänkte egentligen testa den men vet inte var man kan köpa den här i östergötland. Fiat verkstäderna här har den inte. Fast egentligen är den ju inte "tjockare" (10w) utan tål bara mer värme (60). Men den kanske påverkar förbrukningen positivt i alla fall?
      Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
      Lancia Thema Executive 3.0 CRD
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
      Ducati Multistrada 1000 DS

      Comment


      • #4
        Jag vet att

        när jag bytte från mobil 1 5-50 till castrol 10/60 så försvann nästan all oljeförbrukning.



        Men kanske bara funka på min bil.
        före detta coupe trimmare
        pimpig cadilacc deville
        Sv1000s C-Ö

        Comment


        • #5
          Originally posted by bear
          Tjena,
          är det någon som har erfarenhet av lägre oljeförbrukning vid byte till annan olja? Funderar på en lite tjockare olja för att minska förbrukningen, t ex Mobil 1 15w/50. Eftersom man inte kör på vintern så är det väl inte så viktigt med kallstartsegenskaper... Idag kör jag med Shell Helix 10/40 delsyntet.
          Jag orkar inte dra detta en gång till med tjocklek på olja. Sök i forumet, det har varit uppe förr. Då tog mig tid att fråga flera olika speciallister och ingenjörer om fakta men intresset hos många här var svalt.

          Om du vill vara ball och kunna säga till polarna att du kör på Raceolja så köp en 10W60. Vill du ha det som är bäst för din motor köp en 5W40.

          Originally posted by per
          Tål extrem värme mkt bra, till skillnad ifrån Shell Helix.
          Nu är du löjlig.





          Originally posted by Orlando
          I en Bil som Fiat Coupé rekommenderades en 5W-40 före en 10W-60 med anledning till att 10W-60 helt enkelt är för tjock.

          Användning av en 10W-60 olja i en bil i denna klass resulterar i ökad bränsleförbrukning och Ökad friktion pga. oljans tjockhet.

          Jag fick ett bestämt nej när jag frågade om det inte skulle vara en uppgradering att ge bilen 10W-60?

          Jag passade även på att fråga om det där med "estrar" som tillsätts i vissa oljor.

          Svaret jag fick var att man tillsätter syntetiska estrar i oljor baserade på PAO (Polly alfaolefiner *stavning?) detta då PAO oljor har en förmåga att torka ut packning och på det sättet skapa oljeläckage. Estrarna får packningarna att svälla och motverkar på det sättet effekten av PAO.

          Båda personerna jag rådfrågat har varit personer som är heltidsanställda att jobba med smörjmedel och rekommendationer av dessa.
          Last edited by TobbeC; 15 July 2005, 16:30.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #6
            jag är lite löjlig men..

            ..har aldrig påstått att 10W-60 olja borde vara den bästa oljan till vardagskörning, däremot vet jag att oljetrycket sjönk drastiskt vid bankörning med Helix Ultra 5W-40.
            Efter ca 10varv på Kullen hade jag 1.3bar på tomgång och motorn lät/skramlade mer än förut = mer friktion. Efter 1 vecka byttes oljan och det som rann ur var lättflytande ungefär som vatten! (Hur förklaras detta förresten?)

            Hursomhelst, den olja som funkat bäst (aldrig oljetryck under 2.5bar + låg förbrukning) av de jag använt har alltså varit Mobil1 5W-50, helsyntet.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Var lite lyhörd mot Per.....
              Fenomenet olja- bra resp. dålig är en fråga om HUR man framför bilen. Som Per säger är det inte rekomendationer som bestämmer valet på oljan utan egna erfarenheter med en viss motor. Olika oljor funkar olika bra till olika motorer. Oavsett rekomendationer om vad man "ska" ha!

              Har inom min bekantskapskrets sett och själv kört med olika oljor.Alla bilar har gått på bana/gatan under stressad körning. Allt från 2,4 liters volvo B20 som gick på ren Metanol och lustgas, kompressormatad opelsexa,1,3liters motorer på 200+ hk, sug och överladd.. alla gillar oftast olika viscositet.

              Min rekomendation (hmm... bara förslag) är att fundera på hur du framför din bil. Åker du till jobbet. Jobbet och bana, strippen eller kanske 90% på banan? är att kör du bara bana med högt ladd så är det inte fel att ha en 20/50 olja. Jag har haft bl.a 76, Penzoil bl.a med MKT goda resultat. däremot vid hård körning tappar jag oljetrycket rejält vid en t.ex 10/40 olja inkl. Mobil1 5/50 oljan. den är tipp topp om du har en sugmotor men med turbo...då oljan passerar ett djä***gt varmt avgashus..njae... inte bra nog i mina bilar.

              Gatan duger en 10/40 bra om man köper en kvalitets olja!
              Jag har 15/50 i min alfa 156V6...ska funka vinter oxå.. men inte 20/50 då den kall blir sååååå seg!
              Och i fiaten finns det bara ett alternativ-20/50 så att den smörjer efter 20varv på banan!

              Glöm inte att 20/50 ger kanske bättre smörjning men även en högre soppaförbrukning då den är tyngre att pressa runt! Dock inga decilitrar att tala om , men säkert ngn liter på tvåhundra mil!

              O:B:S detta är bara tips på mina egna tankar och erfarenheter...inget tvång eller påhopp. Var man söker sitt Nirvana ;-)
              Mvh Togge !
              Last edited by Togge; 16 July 2005, 00:13.
              ¤TOGGEX¤

              Comment


              • #8
                Nu är det ju så att jag inte direkt är ute efter den absolut bästa oljan, speciellt eftersom jag inte kör på bana med coupén, utan den olja som ger minst (olje)förbrukning. Därför är det mycket intressant som mojo säger att castrol 10w/60 minskade förbrukningen. Tror jag provar castrol eftersom den är lätt att få tag på till skillnad från Selenia 10w/60, fast svindyr förstås...
                Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                Ducati Multistrada 1000 DS

                Comment


                • #9
                  orginal olja rekomenderas till orginal motor, men för mig så funkar inte 5/40 oljan bra.. nu kör jag med agip racing 10/60 olja o e nöjd....

                  Comment


                  • #10
                    Kan nu redovisa resultatet efter bytet till Castrol TWS 10W/60. Oljeförbrukningen har mer än halverats. Nu går det åt ca 0,5 liter på 150 mil! Något högre soppaförbrukning, men det sparar man ju lätt genom mindre oljeinköp :-)
                    Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                    Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                    Ducati Multistrada 1000 DS

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bear
                      Kan nu redovisa resultatet efter bytet till Castrol TWS 10W/60. Oljeförbrukningen har mer än halverats. Nu går det åt ca 0,5 liter på 150 mil! Något högre soppaförbrukning, men det sparar man ju lätt genom mindre oljeinköp :-)
                      Den högre soppaförbrukningen beror på högre friktion.

                      Högre friktion ger mer värme och om det skall kunna alstras mer värme så måste den energin tas ifrån något. I detta fall blir det effekten.
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #12
                        *Deleted*
                        Personligen skulle jag nog vara lite bekymrad om bilen ville ha 1l olja på 300mil. Någonstans tar det ju vägen. Min gamla ville ha 0.5liter på 500mil (ca) och då läckte turbon olja. Efter "lagningen" drog den 0.5liter på ca 50-100mil, men då läckte det olja mellan tubin- och avgashuset på turbon, samt att det också läckte från oljereturen från turbon. Efter att ha fixat sakerna så tror jag inte att den ville ha mer olja (Castrol 5W40 helsyntetisk olja). Men det är bara min åsikt, och jag har tummen ungefär mitt i handen.
                        Last edited by novisen; 19 September 2005, 08:46.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          ja.. 0.5l på 150mil låter verkligen inte bra
                          /Peter

                          Comment


                          • #14
                            Vet inte om man trampar i klaveret nu men....

                            1: Ryker den överhuvudtaget när du startar bilen på morgonen? Kan tyda på turbo-tätningar eller ventiler
                            2: Kör på 3:an högt varv på motorväg, släpp gasen och motorbromsa ner till låga varv. Upprepa ett par tre gånger och kolla om det ryker bakom dig (eller ha någon i bil bakom som kollar åt dig). Ventiler som inte håller tätt. Kanske visar om cylindrarna är täta också?
                            3: Titta runt ventilkåpan om det läcker olja. Tror att någon sagt att det kan läcka mot torpedväggen utan att man direkt märker det.
                            4: Hissa upp och känn på skyddet under motorn om det är oljigt. Skall vara torrt. Annars är det oljefilter eller annan packning som läcker.
                            5: Komp-test, men om någon cylinder är körd antar jag att man märker det på andra sätt.

                            personligen tycker jag att det är för mycket olja som försvinner utan att det skall märkas någonstans, och att köra med högre viskositet är bara att maskera ett fel som förr eller senare kommer att bli dyrt (dyrare?) att åtgärda. Bara mina tankar, brukar inte bry mig om dem själv om jag skall vara ärlig ;-) Eller rättare sagt, verkstaden brukar be mig skruva upp stereon när jag ringer och undrar vad det är för ljud jag hör. De har vant sig vid alla dumma och korkade frågor/påståenden jag kommer med :-D
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Tja enl. instruktionsboken är all förbrukning under 1l./100mil helt normal.. Så det är ju en bit dit.
                              20VT-motorn dricker olja helt enkelt, som många andra hårt trimmade std.motorer (BMW M3, Honda S2000 t.ex.)

                              Novisen, om "hasplåten" under motorn är oljig kan det helt enkelt bero på att någon nån gång bytt olja + filter! ;-) Används "serviceluckan" blir det kladdigt när man byter filter.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X