Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamaxelbyte Argenta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamaxelbyte Argenta

    Jag undrar om det kan vara någon idee att byta min insugskamaxel på min Argenta motor (1995), som jag fattar det har den 15/55 dvs 250 grader.
    Det jag funderar på istället är en kamaxel från en 1608 (om jag nu hittar nån) vilket har 26/66 dvs 272 grader.
    Jag tänkte behålla avgaskamaxeln som är på 57/13 (250 grader) eftersom den har drivning till fördelaren.
    Är det nån som vet om det är ett bra byte eller inte och vad blir skillnaden i registret?

    PS Finns det något bättre alternativ? (Jag vill inte tappa effekt i låg och mellanregistret )

    PS2 Oj, det verkar som om 1608:s 272 gradare är en myt och är snarare 238 grader (se länk)! Enligt deras data tycks 132:ans 2 liters motorn ha liknande kammar som Fiat 124 CSA så då kanske det inte finns några bättre originalkamaxlar än de jag redan har i Argentan?
    Det bästa kanske bara är att köpa ställbara kamdrev och finjustera kammarna jag har?
    http://avs.spot-mate.com/cam.html
    Last edited by stooges; 23 February 2011, 20:58.

  • #2
    Hej!
    Kör du på dom kammarna du har,dom1608 kammarna är uppmätta vid 0.50 alla andra vid 0.80 därför lite mer duration men mindre lyft ändå, vill du ha lite mer duration o lyft så skicka dom du har till Axelssons eller Enem för omslipning,
    Mvh Alf
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

    Comment


    • #3
      Du kan la få mina Pittatorekammar om du vill:

      ALBERO PROFILE, lift, timing, valves clereance:
      PC07/2 77 - 10,35 - 40/80 - 0,4








      Nä förresten jag ångrade mig.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Du kan la få mina Pittatorekammar om du vill:

        ALBERO PROFILE, lift, timing, valves clereance:
        PC07/2 77 - 10,35 - 40/80 - 0,4








        Nä förresten jag ångrade mig.

        Comment


        • #5
          Hehe, sorry att jag kapar tråden men hur räknar man ut durationen till grader..? Vad betyder liksom 40/80?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Hehe, sorry att jag kapar tråden men hur räknar man ut durationen till grader..? Vad betyder liksom 40/80?
            Det brukar betyda att den öppnar 40 grader före övre dödläge och stänger 80 grder efrer undre dödläge. Durationen blir då 40+180+80=300. Sen är det svårt att jämföra olika kammar rakt av då alla tillverkare verkar mäta öppningstider på olika sätt, tex vid olika ventilspel.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Alright så 300grader ska man ta med en liten nypa salt då det är vid ett spel på 0.4mm? Fast jag tror faktiskt 0.45mm står i boken så det blir inte mkt mindre än 300grad iaf.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                ...kan någon förklara för mig på ett enkelt sätt hur man kan komma fram till en ny kamaxels "karaktär" vid byte (omslipning), dvs om man vet data från sina nuvarande kamaxlar och vill tex:

                1 Ha mer bottenvrid men kan "avstå" från vrid högt upp i registret.
                2 Ha mer vrid upp i registret och kan tänka sig mindre vrid på låga varv
                3 Finns det något "set-up" på en kamaxel som ökar "vridet" hela vägen.

                Samma 3 fråger gäller även hur man skall tänka för effekt.

                PS Det jag kanske far efter är om det finns några tumregler som man skall tänka på vid kamaxelbyte samt vad skall man göra ytterligare för att "ta vara" på den potentialen som nya kamaxlar ger ifråga om flöde in och ut?

                PS2 Som min setup är på motorn (Argenta) nu är den i princip original, men lite förändrad dvs:

                1995 motor
                Waffleinsug
                Weber 40 idf
                Originalkam troligen 15/55 57/13
                Facet Red-dot bensinpump
                Ställbart King Filter
                Petronix Ignitor dvs elektrisk tändning
                Flame Thrower coil
                4-2-1 system Fiat

                Finns det någonting som jag borde "fixa"/byta eftersom jag ändå är "så nära" (jag har tänkt mig att byta till ställbara kamdrev)? Jag har bilen till för att köra inspirerat med på kurviga smala asfalltsvägar dvs lugn och fin på tomgång och bra drag främst i mellanregistret. Jag vill även att motorn skall vara tillförlitlig(det känns helt ok nu, men det kanske finns mer att göra).

                PS3 Oj, vad mycket det blev
                Last edited by stooges; 24 February 2011, 11:43.

                Comment


                • #9
                  Argentamotorn har mest bottenstark karaktär av alla Lampredimotorerna skulle jag tro..
                  Min är totalt linjär i kraft från 2500rpm till 5500rpm. Lite tråkigt tycker jag ibland men vill man ha vrid är detta motorn (o kammarna) du ska ha!

                  Sen är det ganska låga kompet ganska tråkigt för höga effekter..
                  Så min plan är Pittatore-kammarna +1600cc-kolvar. Ett frågetecken är om de kolvarna (som har upphöjning) passar med det ökade lyftet men det får jag väl se..
                  Last edited by per; 24 February 2011, 11:58.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Argentamotorn har mest bottenstark karaktär av alla Lampredimotorerna skulle jag tro..
                    Min är totalt linjär i kraft från 2500rpm till 5500rpm. Lite tråkigt tycker jag ibland men vill man ha vrid är detta motorn (o kammarna) du ska ha!

                    Sen är det ganska låga kompet ganska tråkigt för höga effekter..
                    Så min plan är Pittatore-kammarna +1600cc-kolvar. Ett frågetecken är om de kolvarna (som har upphöjning) passar med det ökade lyftet men det får jag väl se..
                    Ok, den ideen med 1585-kolvarna har gnagt lite i mitt huvud med. Jag har ju såna kolvar i min reservdelsmotor (Regata) och tanken/planen är att lägga i dessa antingen när andan faller på eller om något tråkigt händer med nuvarande topp/kolvar, men hur är det med att lägga in gamla kolvar i en annan gammal motor, kan man göra det hur som helst, bör man inte slipa om och "fixa och trixa" då?
                    Last edited by stooges; 24 February 2011, 12:17.

                    Comment


                    • #11
                      Jag vet faktiskt inte. Tänker chansa på att köpa kolvar som gått ungefär lika långt (alltså vintergatan runt ungefär..) så borde de passa? Om man mäter upp dem mot befintliga kolvarna..?
                      Nån får gärna komma med tips där. Ante?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Alright så 300grader ska man ta med en liten nypa salt då det är vid ett spel på 0.4mm? Fast jag tror faktiskt 0.45mm står i boken så det blir inte mkt mindre än 300grad iaf.
                        Vissa tillverkare specar vid 0 mm ventilspel, dvs hur kamnocken fysiskt ser ut. Andra specar ventilltider, dvs hur ventiel rör sig. Ibland är det specat vid ett visst vetillyft osv. Utan att veta hur det är specat går det inte att jämföra kamdata rakt av. Tyvärr. Sen kan ju själva formen på loben skilja, bara för att det är samma ventiltider betyder det inte att ventilen rör sig med samma hastighet.

                        Enklast brukar vara att titta på vad tillverkaren rekomenderar. Lobseparationen brukar ge en indikation på hur "vass" en kam är. Närmare 110 grader="sjungar ur på varvet kam", närmare 120 grader, "gubbkörnignskam"
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • #13
                          Men eftersom de faktiskt refererar till 0.4mm ventilspel borde 300grader ligga rätt nära sanningen då.

                          ALBERO PROFILE, lift, timing, valves clereance:
                          PC07/2 77 - 10,35 - 40/80 - 0,4

                          Men Stooges - kammarna i din Regattamotor, är inte de nästan samma som i Ritmo 105TC..? Har du kollat tiderna på dem?
                          Last edited by per; 26 February 2011, 01:22.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Ante
                            Vissa tillverkare specar vid 0 mm ventilspel, dvs hur kamnocken fysiskt ser ut. Andra specar ventilltider, dvs hur ventiel rör sig. Ibland är det specat vid ett visst vetillyft osv. Utan att veta hur det är specat går det inte att jämföra kamdata rakt av. Tyvärr. Sen kan ju själva formen på loben skilja, bara för att det är samma ventiltider betyder det inte att ventilen rör sig med samma hastighet.

                            Enklast brukar vara att titta på vad tillverkaren rekomenderar. Lobseparationen brukar ge en indikation på hur "vass" en kam är. Närmare 110 grader="sjungar ur på varvet kam", närmare 120 grader, "gubbkörnignskam"
                            Phuu har försökt att förstå mig på detta med lobseperation. Jag får det till att med en kam på 15/55 57/13 dvs Argentas kam så blir lobseparationen för insugskammen:
                            ((180+15+55)/2)-15=110

                            samt lobseparationen för avgaskammen:
                            ((180+57+13)/2)-13=112

                            DVS den sammanlagda lobseperationen 110+112=222

                            För Pers Pittatorekammar borde det bli
                            ALBERO PROFILE, lift, timing, valves clereance:
                            PC07/2 77 - 10,35 - 40/80 - 0,4 och med antagandet att Pers avgaskam har 80/40

                            insug:
                            ((180+40+80)/2)-40=110

                            avgas
                            ((180+40+80)/2)-40=110

                            DVS den sammanlagdalobseperationen 110+110=220
                            Detta blir ju då endast 2 grader skillnad mellan Argentas och Pittatores kammar.

                            Det som skiljer mycket mellan kammarna är överlappningsgraderna vid TDC.
                            Då blir på Argentas kam:
                            15+13=28

                            medans Pers Pittatorekammar:
                            40+40=80

                            Hjälp vad gör jag för fel, Ante
                            Last edited by stooges; 24 February 2011, 19:58.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Men eftersom de faktiskt refererar till 0.4mm ventilspel borde 300grader ligga rätt nära sanningen då.

                              Som jag skrev ovan:
                              ALBERO PROFILE, lift, timing, valves clereance:
                              PC07/2 77 - 10,35 - 40/80 - 0,4

                              Men Stooges - kammarna i din Regattamotor, är inte de nästan samma som i Ritmo 105TC..? Har du kollat tiderna på dem?


                              Jo, jag tror att de kan vara samma dvs då skulle de vara på 10/48 53/5.
                              Jag tror inte jag kan använda mig av avgassidan för den har väl inget drev för fördelaren? Så då har jag kvar Regattakammen till insuget med 10/48 och lyft på 9.546 vet du vad Argentan har för lyft? (vi borde ha samma, min var ju ursprungligen en insprutningsmotor med)

                              PS Hittade någon slags tab över vad som händer om man ändrar lobseperationen

                              EFFECTS OF LOBE SEPARATION ANGLE

                              LSA......................NARROW............WIDE
                              Intake Open...........Earlier...............Later
                              Intake Close...........Earlier...............Later
                              Exhaust Open..........Later................ Earlier
                              Overlap..................More.................Less
                              Cylinder Pressure......Gain.................Lose
                              Idle Quality..............Worse...............Better
                              Idle Vacuum.............Less.................More
                              Torque Curve...........Peakier..............Flatter
                              Peak Torque.............More.................Less
                              High RPM.................Drops Off...........Hangs On
                              Last edited by stooges; 24 February 2011, 20:27.

                              Comment

                              Working...
                              X