Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tjutande bromsar!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tjutande bromsar!!

    Min ena bromsskiva var dålig fram för typ 2-3 år sedan så jag åkte till mekonomen och köpte brembo skivor och klossar.

    Bytte och var händer jo mina bromsar har låtit som FAAAAN efter det.

    Trodde att det var för att dem var nya och behövdes köras in eller vad man ska säga men problemet har jag fortfarande.

    Det låter bara när jag bromsar ner till typ 10km/h eller när jag ska parkera.
    Låter inget i höga hastigheter.
    Låter som ett tåg lok som bromsar och jag har börjat störa mig på ljudet som fan.

    Vad är felet?

    Ljudet kommer från bromsarna fram.
    Har testat med kopparpasta skrapat dom mot typ asfalt osv osv men oljudet försvinner inte.

    Har någon haft liknande problem eller någon som vet vad det kan vara för fel??

  • #2
    Troligen pga av att kolvarna kärvar eller att beläggen är lite klämda i oken pga oversize eller att det rostat under glidplattorna så att de klämmer åt. Hur lätt ramlade de in vid monteringen?
    Kärvar kolvarna kan det bero på dåliga packningar = att fukt kommit in = rost.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Kan vara så enkelt att du har hårda bromsbelägg av sportvariant, då uppstår ofta det ljud du pratar om.
      Ingen som helst fara i så fall om än lite irriterande, prova att byt till lite "mildare" bromsbelägg.

      Annars brukar det ljudet försvinna när beläggen blivit lite inslitna!
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • #4
        Kolla som Per skriver om beläggen glider lätt i oken och ev. tryck in och ut kolvarna i oken för att se hur lätt de rör sig.

        Det behöver dock inte vara så allvarligt, kan också vara så att beläggen bara behöver köras in lite.
        Hade ett jävla oväsen på ena hojen där jag kör med HH belägg. Där hjälpte bara en grej och det var att slipa till kanten på beläggena så den blev lite sned. Att bara ta en millimeter av kanten hjälpte och det blev 99% tyst. Prövade att smörja till höger och vänster innan men utan resultat.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Kolvar och belägg är helt ok allt går perfekt, och jag fixar alltid bromsarna gör rent och kollar så att kolven går lätt tillbaka varje år innan besiktningen.
          Och jag var hos bilprovningen för 1 månad sen och bilen gick igenom utan anm....

          Detta har alltså hållit på i 3 år att dom låter som ett tåglok när jag bromsar och ska stanna bilen, tycker att det börjar när klossarna el skivan har blivit lite varm alltså inte när den e kall.

          Tror mer på florics påstående men mekonomen och sportbelägg hmmm...

          Okej, eftersom jag praktiserar hos en bilverkstad hos en kompis och efter att jag har sagt som det ligger till så sa han att det måste vara beläggen det är fel på.

          Lösningen vi kom fram till var att slipa ner 2 st linjer ända ner på varje bromsbelägg han sa att det kan hjälpa annars i värsta fall får vi beställa nya.
          Fiat har ju inga delade belägg inte volvo heller men toyota har det tror jag men bara ett streck i mitten. Vi gjorde 2..

          Anyway jag körde hem precis och jag tänkte inte på bromsarna eftersom jag babblade i telefonen, men nu när jag tänker efter så tyckte jag att jag inte hörde bromsarna tjuta???

          Ska lyssna mer imorgon och återkommer.

          Comment


          • #6
            Känner iofs igen det där att beläggen gnisslar mer innan de körts in..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Jag har denna säsongen bytt ner mig från helt otroligt grymma Carbotech XP8-belägg ner till vanliga Mintex-belägg köpta på Mekonomen.
              Bara på grund av gnisslandet.
              Det blev helt olidligt till slut med Carbotech-beläggen. Otroligt högt gnisslande i låg fart. Ibland försökte man undvika att bromsa ner vid rödljus.
              En inte helt ideal taktik
              Mintex-beläggen är HELT tysta. Fantastisk känsla har man inte levt med gnisslandet anar man inte...
              Däremot finns det inget känsla/bett i dom som med Carbotech-beläggen. Klar skillnad!
              Men men, man får prioritera...
              Sen har jag givetvis kvar Carbotech-beläggen ifall jag ändrar mig.
              Coupé 20VT LE -99 Svart
              Camaro V8 1LE -14 Röd
              Huracan V10 610-4 -14 Grå
              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

              Comment


              • #8
                Precis så har jag också haft det,inte velat bromsa in vid rödljus pinsamt och jobbigt högt ljud.

                Men jag tror att vinkelslipen har gjort sitt jobb tyckte inte att jag hörde oljud från bromsarna när jag var på väg hem.

                Så här gjorde vi:
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Originally posted by *DIMMAN*
                  Precis så har jag också haft det,inte velat bromsa in vid rödljus pinsamt och jobbigt högt ljud.

                  Men jag tror att vinkelslipen har gjort sitt jobb tyckte inte att jag hörde oljud från bromsarna när jag var på väg hem.

                  Så här gjorde vi:
                  Om inte det hjälper så prova att slipa till främre kanten, där du har ritat pilarna, sned. Det hjälper som sagt på mina hojbelägg. Behöver inte ta speciellt mycket, bara ett par varv med en vanlig metallfil.

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    Om man inte har några jättekrav på prestanda (som på XP8) kan man köra på EBC Yellowstuff, de är tysta. Har inbyggda skrikplattor.
                    Med mina Carbotech hade jag rostfria skrikplattor från ett gruppköp på fccuk, kanske var därför min XP8 inte gnisslade speciellt.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Jahopp tyvärr så har jag kvar oljudet men inte lika högt som innan men tillräckligt högt så det e störande..

                      Eftersom jag köpte mina skivor fram från mekonomen och klossarna (och jag tror ej säker att det e mintex klossar jag har på nu) så måste det vara på grund av skivorna det låter.
                      Alltså kombinationen på dessa båda..
                      Vet inte längre vad jag ska göra bara fortsätta söka vidare..

                      Comment


                      • #12
                        Kan ev. finnas anti-sqeel-schims till salu på fccuk.. Det såldes en jäkla massa på gruppköpet.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Plockade ut ena klossen idag och jojomen visst var det mintex belägg jag hade så nu misstänker jag att det beror på mekonomen skivorna som jag köpte att det är dom som orsakar det hela eller kombinationen av dessa 2..

                          ÄR DET NÅGON HÄR PÅ FORUMET SOM HAR MEKONOMENS BROMSSKIVOR??

                          OM JA VAD HAR NI FÖR BELÄGG TILL DOM???

                          Det kommer att lösa det hela hoppas att någon kör på dessa skivor......

                          Comment


                          • #14
                            Är inte Mekonomens skivor Brembo?
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Är inte Mekonomens skivor Brembo?
                              Det bör det nog vara, kan inte svara till 100% på det dock.

                              En sak jag märkte vara att det gnisslande ljudet vid bromsning försvann när jag böt till slitzade 3g skivor. Med orginal-skivorna gnisslade det betydligt mer av någon anleddning.
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008
                              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                              + nån volvo 740 samt volvo 240

                              Comment

                              Working...
                              X