Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensinen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bensinen!

    http://www.bensinskatteuppror.se
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

  • #2
    Om den här listan ändå kunde tas på allvar av regeringen..
    Jävla skit höjning, tankade för 12.24kr/litern i Karlstad innan jag flög hem för några dagar sen.
    Det är ju uppenbart att oljan inte är beroende av världsekonomin utan snarare så att världsekonomin styrs av oljan.
    Våra kära amerikaner har också tröttnat på högt bensin pris på hela 1dollar/liter!

    Även om priset på råoljan gått ner till strax under 100dollar/fat så har ju dollar sjunkit i pris på samma sätt som Titanic gjorde.

    önskar att vi kunde haft samma pris på bensinen som i somras.(9.59kr/litern under ett par veckor)

    Ja jag är rätt frustrerad

    Comment


    • #3
      Grrrrr!

      Ja, jag förstår dig totalt! Om man ser priset minus skatten så är det skrattretande.
      Gör man samma med andra saker så vore t.ex. bilar svindyr oxå.
      Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
      Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
      Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
      Folka Vento VR6 -93 såld!
      Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

      Comment


      • #4
        Re: Grrrrr!

        Originally posted by Erajack
        Ja, jag förstår dig totalt! Om man ser priset minus skatten så är det skrattretande.
        Gör man samma med andra saker så vore t.ex. bilar svindyr oxå.
        Skulle ju hellre se att nypris på bensin-bilar går upp istället för att höja priset.
        Om det är bensinen man vill minska så kan man ju börja med de nya bilarna isf.Höj priset på de nya bensin bilarna och uppmuntra folket till att köpa etanol eller diesel istället.
        För det som händer nu är att bensinbilarna är i samma pris som förut men att priset har gått på drivmedlet.
        Helt jävla sanslöst..
        Hade gärna utvecklat mina svar mer men sitter lite tight till

        Comment


        • #5
          Vi ska vara glada att dollarn är låg. Högre dollarkurs betyder att priset på bensinen går upp.

          Jag tror vi får se 14 kr litern till sommar´n
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Originally posted by Freddan72
            Vi ska vara glada att dollarn är låg. Högre dollarkurs betyder att priset på bensinen går upp.
            tror tyvärr sambandet är nu omvänt istället.
            Högre pris oljan har ju tenderat till en lägre dollarkurs (hände nu i höstas)
            Om intresset finns så kan jag lägga upp lite skolmaterial om just detta samband.
            Håller med dig helt o hållet Freddan, 14kr/l i sommar är nog en realistisk gissning/förutsägelse
            Önskar dock att du har helt fel och att vi kommer ner till 10kr men betvivlar detta väldigt starkt.

            Comment


            • #7
              Det har gnällts på bensinpriser senaste 2-3 åren och inget speciellt händer. Svenskar kan inte protestera lika hårt som fransmän, vilket innebär att smärtgränsen inte är nådd.

              Även om bensinpriset går upp till 14kr/litern så kommer jag inte sluta köra bil.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Håller med helt o hållet, kanske dags att vi kör klubbträffarna på nån stor väg i Sthlm och protesterar samtidigt som vi tar en fika och kollar in varandras bilar
                Ne, tacka fransmännens metod. Det ger resultat än att sitta i det tysta o gnälla!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ary
                  tror tyvärr sambandet är nu omvänt istället.
                  Högre pris oljan har ju tenderat till en lägre dollarkurs (hände nu i höstas)
                  Om intresset finns så kan jag lägga upp lite skolmaterial om just detta samband.
                  Håller med dig helt o hållet Freddan, 14kr/l i sommar är nog en realistisk gissning/förutsägelse
                  Önskar dock att du har helt fel och att vi kommer ner till 10kr men betvivlar detta väldigt starkt.
                  O fan ja det kanske är så det ligger till nu. Förr i tiden så styrde ju dollarn oljepriset. Men det kanske har ändrat sig
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Måste säga att mitt hjärta älskar sportbilar och därmed hög bensinförbrukning + att jag kör väldigt mycket.

                    Men min hjärna säger att den globala uppvärmningen är en mycket allvarlig utmaning. Därför accepterar jag höjda bensinskatter som ett medel av flera för att försöka bromsa koldioxidutsläppen. Ett realistiskt framtidsscenario är att vi i Sverige måste minska vår totala energiuttag till högst 40% av nuvarande till år 2050 för att klara det. Och då måste vi ha mkt energisnålare bilar, oavsett drivmedel, och åka mindre och helst kollektivt. Väldigt tråkigt men ändå.
                    il giallino
                    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                    bella rossa
                    Coupé 20VT LE nr1516 1999

                    white pearl
                    Mini Cooper D 2007

                    Comment


                    • #11
                      Det finns också fördelar med högre bensinpris, mindre trafik tex är väl en av de trevligare.
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #12
                        Globala uppvärmningen beror inte på lite utsläpp från våra bilar. Jag har inte sett något som bevisar detta än så det köper jag inte. Miljöhotet är nått som någon kommit på för att tjäna pengar, och tro mig det tjänas GROVA PENGAR på det.

                        Och de som kör på etanol, det kostar typ 97 liter etanol för att ta fram 100 liter. Kolla bara vad som händer i Brasilien vid framtagning, men nej bara skiten inte dumpas i Sverige så är det lugnt.

                        De har väl insett att etanol framtagning kostar mer än det smakar och därför går etanolpriser upp de oxå.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by 84jr0
                          Globala uppvärmningen beror inte på lite utsläpp från våra bilar. Jag har inte sett något som bevisar detta än så det köper jag inte.
                          Ursäkta, men är det inte att stoppa huvet i sanden som en struts? Klart att bilismen bidrar med en alltför stor del till den globala uppvärmningen, det är majoriteten av forskarna överens om.

                          Annars håller jag med dig om etanol, lösningen är knappast att förstöra regnskogar och utnyttja åkermark för att köra etanoltörstiga, effektstarka och tunga bilar. Däremot biogas som görs från sopor och avlopsslam som hela vår tjänstebilsflotta på jobbet i Trollhättan.

                          Sen kan vi väl köra sportbil lite grann ibland?
                          il giallino
                          Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                          bella rossa
                          Coupé 20VT LE nr1516 1999

                          white pearl
                          Mini Cooper D 2007

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Mikael W
                            Ursäkta, men är det inte att stoppa huvet i sanden som en struts? Klart att bilismen bidrar med en alltför stor del till den globala uppvärmningen, det är majoriteten av forskarna överens om.

                            Annars håller jag med dig om etanol, lösningen är knappast att förstöra regnskogar och utnyttja åkermark för att köra etanoltörstiga, effektstarka och tunga bilar. Däremot biogas som görs från sopor och avlopsslam som hela vår tjänstebilsflotta på jobbet i Trollhättan.

                            Sen kan vi väl köra sportbil lite grann ibland?
                            Vilka forskare? De mutbara? Al Gore? Jag vill se bevis på att minska på bilkörning stoppar den globala uppvärmningen. Ingen som har kunnat bevisa det än!

                            Biogas är annan femma men inga roliga bilar som tillverkas än.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Tycker inte att bensinpriset spelar så stor roll, jag häller fortarande bara i för 200:- när jag tankar.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X