Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt nav

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt nav

    Måste köpa ett nytt nav (vänster fram) då en gänga har gett upp helt. Hjulbulten bara snurrar. Var inne på en däckfirma och skulle gänga om hålen då ett av dem kärvade samt förstörde bultens gänga. Det gick sådär som ni förstår..
    Är det krångligt att byta navet? något man bör tänka på? Antar att det är busenkelt men har aldrig gjort det..

  • #2
    Navet sitter pressat i hjullagret som sitter pressat i hubben. Inte jätteroligt om man inte har pressverktyg. Man skulle kunna tänka sig att byta till hjulbult istället och då svetsa fast i det bulthål som som är dåligt.
    Attached Files
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      okej tack för svaret..

      Tillgång till press kan jag fixa så det löser sig..
      Vill helst inte svetsa dit hjulbulten.

      Tänkte köpa http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=17880673

      Men måste kanske ha ny hubb också? Det vet jag tyvärr inte :/

      Comment


      • #4
        behöver själv ny nav......varför inte denna

        http://www.skruvat.se/Hjullagerssats-P53578.aspx
        Jönköping-Malmö dörr till dörr 1h48min.....aldrig mer

        Comment


        • #5
          Tar man den Ankan skickade så ser det ut som man får med lager och allt, så då behöver du inte pressa. Medans om du tar den som EKS skickade, så behöver du garanterat köpa ett nytt hjullager också, då halva lagret kommer sitta kvar på medbringaren (delen med gängorna i sig). Det är vad jag tror iaf, har aldrig lyckats få ut en sådan utan att pajja lagret. Men samtidigt, så vet man ju inte hur bra lagret är på den begagnade från bildelsbasen heller...

          Comment


          • #6
            EKS länk visar bild på enbart själva navet vilket skulle lösa ditt problem. Navet går brukar gå bra att pressa ur om man är noga med vilken hylsa man väljer och har bra mothåll. Att få ut lagret helt (ej aktuellt i detta fall) ur hubben är däremot ingen barnlek. Fördelen med att köpa den begagnade delen är att man bara byter hela rasket. Spar timmar och huvudvärk.
            Last edited by TurboB; 7 May 2011, 21:56.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Går fint att helicoila trasig gänga i hjulnavet.

              Comment


              • #8
                Originally posted by tempra33
                Går fint att helicoila trasig gänga i hjulnavet.
                vad sa du att det hette?

                Comment


                • #9
                  Heli-Coil
                  http://www.emhart.com/brands/heli-coil/
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Chramon
                    Heli-Coil
                    http://www.emhart.com/brands/heli-coil/
                    Fast jag gillar Wurts insatsgängor då de är bättre och massiva. Helicoil kan skadas om det är ett bultförband som man lossar ofta.
                    Fiat Punto Easy 1.2 -13
                    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Chramon
                      Fast jag gillar Wurts insatsgängor då de är bättre och massiva. Helicoil kan skadas om det är ett bultförband som man lossar ofta.
                      Vad är vitsen med insatsgänga i samband med en bult?

                      Antar att du menar skruvförband''

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Chramon
                        Heli-Coil
                        http://www.emhart.com/brands/heli-coil/
                        aldrig hört talas om
                        Men det är ingen bra lösning om man tar bort fälgarna då och då alltså?

                        Comment


                        • #13
                          Finns det helicoil för 1.25-gänga..? Försökte med mitt bakre hö-nav för några år sen men det slutade med nytt nav+lager.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by per
                            Finns det helicoil för 1.25-gänga..? Försökte med mitt bakre hö-nav för några år sen men det slutade med nytt nav+lager.
                            Jajamen, har gjort den operationen nyligen. Lätt som en plätt.

                            Sen om det var fabrikat Helicoil, Wurth eller ngt tredje låter jag vara osagt.

                            Comment


                            • #15
                              Aajjj, jag som bytte hjul-lager innan däckfirman drog sönder ena gängan...men det går att pressa ut navet från lagret om man e´försiktig elr.... ?
                              Jönköping-Malmö dörr till dörr 1h48min.....aldrig mer

                              Comment

                              Working...
                              X