Announcement

Collapse
No announcement yet.

AC problem = lite eller ingen kylning alls?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AC problem = lite eller ingen kylning alls?

    Alright...Har varit ägare av min Coupé i tre veckor nu. Kylningen från AC:n har i princip upphört efter att ha fungerat bra hela tiden. Möjligtvis märktes en lite sämre kyleffekt efter någon vecka men höll sig därefter ganska konstant tills igår.

    Så igår var jag ute och körde och lät turbon ladda på lite extra och i princip försvann kylningen nästan helt och hållet på ett ögonblick? Finns dock lite kyleffekt kvar om jag vrider reglaget till bottenläget åt vänster men det ligger flera flera grader över önskad kylning.

    Har testat att stå på tomgång utan AC:n påslagen. Ouppvärmd motor så varvar den ca 1000-1100 rpm. Slog därefter på AC:n och motorvarvet ökade med 200-300 rpm ungefär. Efter 5-10 sek. sjönk motorvarvet på tomgång till 800-900 rpm ungefär då AC:n slogs på. Kompressorn och reläet till kompressorn verkar alltså fungera. Har jag rätt?

    Inför mitt köp av Coupén så fyllde förre ägaren på kylmedel i bilen då bilen enligt ägaren varit tömd på kylmedel och stått så en tid. Kylmedlet hade läckt ut i samband med montering av intercoooler eller kylare har jag för mig att ägaren nämnde.

    Någon som vet vad det mest sannolika felet är på AC funktionen i min bil?
    Last edited by Valentino_Puzo; 23 July 2011, 20:30.
    Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

  • #2
    Att det finns ett läckage. Bara fyllde han eller var det en seriös service där man åtminstone kollar om det läcker nånstans med en gasdetektor? Det är så enkelt system med få standardkomponenter att det lockar klåpare. Bra betalt för minimalt arbete. En seriös firma fyller inte om det är fel på anläggningen.

    Att inte använda AC långa perioder och att åka länge med tomt system är bra sätt att döda AC:n. "behöver nog bara fyllas" i annonstexter kan ofta översättas till "helt kass och kräver dyra reparationer".

    Alla AC-system oavsett bilfabrikat är likadana med små variationer i dimensionering etc. Det är därför AC service nästan uteslutande görs av AC firmor.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Kylsystemet är helt tätt. Provtryckte det idag. Inga läckor men...det visade sig att kompressorn inte startar som den ska.

      Ström kommer fram från tryckvakten till kontakten A) som det ska göra, tryckvakten slår också av strömmen som den ska göra. Men det är något knas med kontakten C) som går in i kompressorn ovanifrån? Det finns inget glapp i någon kabel men om man skickar på en liten strömkälla för ett kort ögonblick rätt in hålet i kontakten B) så slår kompressorn igång på en gång och AC:n börjar kyla. Mysko???

      Stänger jag av bilen och låter den stå ett par minuter och slår igång AC:n igen så händer ingenting förrän man skickar på en kort strömstöt i kontakten B). Vips kompressorn hoppar igång igen.

      Någon som vet vad som är galet? Är det kontakten C som är trasig eller...?
      Attached Files
      Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

      Comment


      • #4
        Skumt fel men vill bara meddela att AC:n fungerar nu och har gjort så sedan jag gjorde mitt sista inlägg. Tömde systemet på kylmedel och fyllde på igen. Lossade kabelkontakten vid tryckvakten flera gånger. Mätte hit och dit, dels vid tryckvakten och dels vid kontakten C som beskrivet. Tryckvakten var helt ok men det var något knas vid C men...

        ...enligt ett svar på FCCUK så sätts AC:n ur funktion om man gasar på för fullt:

        "On full throttle the aircon will stop. Car is designed that way. I believe it also won't work the first few miles when driving from cold."

        Efter att ha varit vid verkstan och tömt och kontrollerat allt enligt ovan så fungerade AC:n under en mils körning. Bilen kördes inte på någon timme och AC:n fungerade fortfarande inte. Sedan fick bilen stå ca tre-fyra timmar och när jag skulle köra in den i garaget så funkade AC:n igen och har så gjort ända sedan dess. Skumt men bara att hoppas att problemet inte kommer tillbaka.
        Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

        Comment


        • #5
          Efter att igår ha ställt på min Coupé efter det långa vinteruppehållet så vill inte magnetkopplingen slå till i AC:n.

          Ni som följt tråden kan ju se att förra säsongen var det problem med AC:n och jag åkte till verkstad för felsökning. Det konstaterades att det troligen var något fel på C i bilden. Magnetkopplingen slog till när mekanikern under felsökningen skickade på en liten strömstöt i bak i hålet i kontakten B. Efter att vi fått igång systemet åkte jag glad hemåt igen. Efter någon timme skulle jag ut och åka igen. AC:n felade på nytt. Åkte tillbaks till mekanikern och han slog på en strömstöt igen och AC: startade. Därefter hade jag inga problem med AC:n på hela förra sommaren.

          Nu är det alltså problem igen. Några frågor:

          -Tänkte själv först testa med att skicka på en liten strömstöt bak i hålet i kontakten B men vågar inte då jag inte har en aning om hur mekanikern tjuvade strömmen. Har för mig att han använde sig av enbart felsökningsverktyget som var kopplat till jord. Någon som har någon idé?

          -Eftersom det konstaterades att det troligen var något fel på C så försökte jag hitta delar till kompressorn men det var stört omöjligt så jag skickade efter en fungerande kompressor från en bilskrot i Tyskland. Tänkte ta C. från denna och sätta dit den i bilens kompressor. Någon som dels har en aning om vad C. är för något och hur den fungerar, dels går det att byta denna utan att det läcker ut kylmedel under ett ev. skifte?
          Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

          Comment


          • #6
            Säg till om du hittar felet för min AC slutade funka innan sista avställningen för 2 år sen efter att har varit på verkstan och fått ny kondensor och gas. Verkar vara glappkontakt då den kommer igång ibland under körning. I år har jag inte fått den att kyla alls.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Har glapp bakom vreden, slå lite lätt på mittkonsolen..
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Originally posted by 84jr0
                Säg till om du hittar felet för min AC slutade funka innan sista avställningen för 2 år sen efter att har varit på verkstan och fått ny kondensor och gas. Verkar vara glappkontakt då den kommer igång ibland under körning. I år har jag inte fått den att kyla alls.
                Ja jag fick igång den i år igen på samma sätt som förra året

                Starta bilen. Slå på AC:n inne i kupén. Ta en lång kabel och led den från + polen på batteriet in bak i hålet kontakten B. Kolla på magnetkopplingen om och när den slår till. Det är inte meningen att kabeln skall sitta mellan + polen och B för evigt. En kort tiondels sekund bara, som en liten hjälpstart. Fick upprepa detta några gånger och nu går den klockrent att starta inne från kupén igen.

                Verkar som att pumpen blir att kärva om bilen står för länge över vintern. Vintern medförde dock att jag bara hade 50 gr kylmedel i systemet så jag fick åka till verkstad och fylla på AC:n igen för 1000:- kr inkl. spårmedel.
                Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

                Comment


                • #9
                  Har du koll på vad minsta antal (gram) som krävs i systemet för att det skall starta?
                  Har liknande problem varje år, men har för mig att det finns relä som inte tillåter kompressor start med för lite gas, vilket gör att min ac funkar fint när gasmängden ökats och "oljan" i gasen smörjt o-ringarna i systemet, dvs håller tätt hela säsongen.

                  Kanske bör förtydliga: min fläkt går och vredet reagerar på kyla/värme, dock inte ac-kyla före påfyllning.

                  Men gaspåfyllnadspriset....uhu
                  http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jordbo
                    Har du koll på vad minsta antal (gram) som krävs i systemet för att det skall starta?
                    Har liknande problem varje år, men har för mig att det finns relä som inte tillåter kompressor start med för lite gas, vilket gör att min ac funkar fint när gasmängden ökats och "oljan" i gasen smörjt o-ringarna i systemet, dvs håller tätt hela säsongen.

                    Kanske bör förtydliga: min fläkt går och vredet reagerar på kyla/värme, dock inte ac-kyla före påfyllning.

                    Men gaspåfyllnadspriset....uhu
                    Ja reläet är ju tryckvakten som sköter om detta när trycket blir för lågt.

                    Förra året när jag fyllde på så kollade mekanikern av (i pappren dom har över olika bilmodeller) hur mycket som skulle i systemet och jag har för mig att det låg kring 450-500 gr. Vid det tillfället hade jag den mängden i systemet redan men det kylde inte tillräckligt tyckte jag så jag toppade upp till runt 900 gr då har jag för mig??? Kommer inte ihåg riktigt men... Nu i förra veckan fyllde jag på 700 gr (jag hade redan bara 50 gr i systemet). Det kylde knappt med 50 gr i systemet. Exakt var gränsen går vet jag inte och kanske inte har så stor betydelse om man inte överfyller.

                    Efter fyllning kollade vi av temperaturen med digital termometer direkt i utblåset i kupén. Vid 2000 rpm och 3:ans fläkthastighet och AC:n i bott ska temperaturen efter några minuter stabilisera sig mellan 10-12 grader kalluft. Nöjer du dig med mellan 12-15 grader kalluft behöver du mindre mängd än 700 gr i systemet så det är väl bara att fylla på med några hundra gram och testa vilken temperatur du får vid 2000 rpm och 3 ans fläkt. Viktigt dock att tömma systemet och vacuumsuga innan påfyllning för bästa kyleffekt med den mängd kylmedel man pytsat i.
                    Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

                    Comment


                    • #11
                      Ok, lite nyfiken där bara på mängd...eftersom min kontakt på ac säger ca 200 gram, pga litet system, samt att det "måste finnas plats i systemet för transport av den varma luften som skall kylas, samt att gasen måste ha plats för expansion, annars övergår den i flytande form", vilket nog inte är så bra....
                      Är ju ingen NA-kille, så jag har inte riktigt koll på gasmolekylerna, inte i bilen iallafall

                      Har dock väldigt bra kylning, med denna mängd, och systemet hittar rätt temp väldigt snabbt.
                      http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jordbo
                        Ok, lite nyfiken där bara på mängd...eftersom min kontakt på ac säger ca 200 gram, pga litet system, samt att det "måste finnas plats i systemet för transport av den varma luften som skall kylas, samt att gasen måste ha plats för expansion, annars övergår den i flytande form", vilket nog inte är så bra....
                        Är ju ingen NA-kille, så jag har inte riktigt koll på gasmolekylerna, inte i bilen iallafall

                        Har dock väldigt bra kylning, med denna mängd, och systemet hittar rätt temp väldigt snabbt.
                        Vad bra! Då har jag nästa tre gånger så bra kylning i mitt system som vad du har eftersom jag nästa har tre gånger så mycket kylmedel i systemet jämfört med dig
                        Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

                        Comment


                        • #13
                          In your dreams...

                          Om du nu missade poängen!

                          hej hej
                          http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                          Comment

                          Working...
                          X