Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo 156 2,5 V6 -00... Ärligt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alfa Romeo 156 2,5 V6 -00... Ärligt?

    Så...
    Ännu så länge har jag diskuterat i princip alla andra Italienska märken än just Fiat här på forumet, men nån gång kanske det också ändras...

    Den gamle Lancian står för övrigt där hemma och rost... näe, så mycket plåt som kan rosta finns det visst inte kvar! Arbete uppskjutet tills fasaden på huset är färdig, tråkigt nog.

    Nu har vi iofs köpt en "familjebil" (av svensk kvalisort) för bara någon vecka sedan, men nu har jag blivit erbjuden att köpa en gammal häck till Alfa för... tja, mer eller mindre en spottstyver. Är det värt det - eller är det bara att be om bekymmer?
    Tanken som lockar mest är väl kanske "en Alfa, ja det skulle man ju ha haft"... Köra ett år och gå plus minus.
    Är de så dyra/besvärliga som jag har fått för mig?

    ...Nu inser jag att detta förmodligen inte är det stället där man får flest sunda, objektiva, bedömningar. Men ändå!
    ---

    Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

  • #2
    Re: Alfa Romeo 156 2,5 V6 -00... Ärligt?

    Originally posted by AndersForsberg
    Är de så dyra/besvärliga som jag har fått för mig?
    Jag ställde samma fråga för ett tag sedan när det skulle skaffas bruksbil.

    Svaret verkade vara "det beror på"

    Tydligen en bil som kan gå hur bra som helst om man har tur och precis lika dåligt om man får tag på ett ruttet exemplar.

    Jag fick rådet att undvika TS-motorn och satsa på V6:an då den skulle ha mindre kvalitetsproblem.

    Nu råkade det bli en Fiat Coupé istället.

    Jag tycker Alfa 156 är sååå läcker, hade gärna haft en.
    Fiat Coupé 20V Turbo -99

    Comment


    • #3
      Passa så du inte måste göra kamremsbyte direkt efter köp, det är ganska dyrt och slarvar du med det så kan bilen i princip bli värdelös.

      Comment


      • #4
        Jo, jag har förstått att V6:an faktiskt ska vara bättre, och på just denna bilen så är kamremmen ganska nyligen bytt.
        Så inga uppenbara faror den närmsta tiden...

        Nu kommer det inte att bli en "bruksbil" utan den blir, med stor sannolikhet, stående fram till sommaren.


        Men...
        Den har gått ganska långt, 23.000 mil (2 ägare och riktigt fräsch dock)

        Och...
        Jag kan redan tycka att det är lite mycket bilar (både utanför och i garaget) stående där hemma, med tjänstebilen, snabeln och Lancian.


        Beslut, beslut, beslut.
        ---

        Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

        Comment


        • #5
          156 är trevlig, särskilt med V6an. Har dom bytt kamrem nyligen så är 23k mil inget märkvärdigt. Som alla bilar som gått så långt kommer byten av vanliga förslitningsdelar droppande allt eftersom men det gör det oavsett fabrikat.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Är den skött innan vilket mab oftast ser så är det en bra bil. har en själv dock en diesel.

            Det stora bekymret är framvagnen. övre länkarmar speciellt. det slitts ut på alla 156or men spec på de med tyngre motorer v6 och diesel.

            I övrigt rätt så bra bil. har du dragkrok får du dra 1500kg på Bkort vilket inte många bilar kan.

            elfel förekom men ovanligt. du har en äldre modell som inte har ACC alltså mindre bekymmer!

            Är koppling bytt? Om inte, är det dags = dyrare än genomsnittbilen men ej farligt.

            Dyr försäkring för många.. tyvärr men det kanske löste sig.

            Grattis till ditt köp! du blir inte besviken när det gäller körglädje!
            Många av dina frågor kan säkerligen besvaras på alfapower, men du är välkommen att fråga mig om du undrar ngt. jag mekar med min bil alltid själv så jag kan den ganska bra!

            Comment


            • #7
              Får du den för en spottstyver så finns det väl över för en rejäl service och sen tuffar den nog på även efter Snabeln har gått till bilhimlen!!
              Så länge servicen är skött är det sällan problem. Mycket trevlig bil att köra !!
              captainmorgan

              Comment


              • #8
                Re: Re: Alfa Romeo 156 2,5 V6 -00... Ärligt?

                Originally posted by Obizzz

                Svaret verkade vara "det beror på"

                Jag fick rådet att undvika TS-motorn och satsa på V6:an då den skulle ha mindre kvalitetsproblem.

                Jag tycker Alfa 156 är sååå läcker, hade gärna haft en.
                Intressant här är att jag blev avrådd att köpa V6:an och skulle satsa på TS istället.
                fick detta råd av en Alfa mek.
                Men som andra sagt här så beror de väl helt och hållet på hur bilen är.
                En ny bil kan ju paja efter 500 mil och vissa kan rulla i 50000 mil

                Håller verkligen med om att 156 är en asläcker bil. När jag kollade var det på en sportswagon, men det blev en Xantia V6:a istället som bruksbil
                Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                Mina Bilar.. Past & Present!

                Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                Comment


                • #9
                  Låter som om det borde bli av med andra ord... Vad är ett vettigt pris att betala för en 00:a Sportswagon med 23000 mil på mätaren och lite bättre skick än vad man kan förvänta sig av milen?
                  ---

                  Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by radical_minus

                    I övrigt rätt så bra bil. har du dragkrok får du dra 1500kg på Bkort vilket inte många bilar kan.
                    Gäller det alla modeller och/eller årgångar av 156:an?

                    Panda 169

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jim
                      Gäller det alla modeller och/eller årgångar av 156:an?
                      vissa sedan modeller får dra runt 1400. Jag kan inte alla årsmodeller med gta v6 och nästan alla dieslar får dra 1500. vi har nämligen valt efter dragvikten

                      Comment


                      • #12
                        Varför är det dyrare att byta koppling på Alfas tvärställda V6:a jämfört med andra?
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Freddan72
                          Varför är det dyrare att byta koppling på Alfas tvärställda V6:a jämfört med andra?
                          menar du jämfört med alfas längsgående v6or? På de bilarna sitter växellådan bak och koppling också. lättare att komma åt å byta.

                          på tvärgående fyror och sexor är det lika krångligt och ska inte skilja särskilt mycket i pris. Möjligtvis att man får demontera flet grejer på 6an

                          Comment


                          • #14
                            Det är ju du som skriver att det är dyrare än genomsnittsbilen.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Freddan72
                              Det är ju du som skriver att det är dyrare än genomsnittsbilen.
                              Att byta koppling på en verkstad på en alfa i sthlm är en dyr affär. du ställde frågan som om v6an va dyrare än ngn annan av alfas motorer... Är vi överrens nu?

                              Comment

                              Working...
                              X