Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med water temperature sensor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med water temperature sensor

    Jag undrar om någon vet hur man kontrollerar funktionen hos "water temperature sensor"?

    Bakgrunden är den att idag när jag var ute o körde blinkade "insprutningslampan" på instrumentpanelen till vid ett fåtal tillfällen. Bilen gick dock lika bra som alltid. När jag kom hem läste jag ut felkoderna och mycket riktigt fanns det en felkod.
    Felkod: Present; important; water temperature sensor - signal not plausible; occurrence 92.

    Jag misstänker att sensorn kan va på väg att ge upp alternativt att det är glapp nånstans.
    Hur som helst så har jag kollat i verkstadsmanualen och läst att man ska kunna kontrollera sensorns funktion genom att mäta resistansen över den. Nu är det dock så att sensorn som beskrivs i verkstadsmanualen inte ser likadan ut som min. Den har 2 anslutningspunkter medan min har 3.

    Varför är det så och har nån tips på hur jag kan kontrollera funktionen?
    Last edited by Aloha; 10 October 2010, 15:41.
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

  • #2
    Re: Hjälp med water temperature sensor

    Originally posted by Aloha
    Jag undrar om någon vet hur man kontrollerar funktionen hos "water temperature sensor"?

    Bakgrunden är den att idag när jag var ute o körde blinkade "insprutningslampan" på instrumentpanelen till vid ett fåtal tillfällen. Bilen gick dock lika bra som alltid. När jag kom hem läste jag ut felkoderna och mycket riktigt fanns det en felkod.
    Felkod: Current; important; water temperature sensor - signal not plausible; occurrence 92.

    Jag misstänker att sensorn kan va på väg att ge upp alternativt att det är glapp nånstans.
    Hur som helst så har jag kollat i verkstadsmanualen och läst att man ska kunna kontrollera sensorns funktion genom att mäta resistansen över den. Nu är det dock så att sensorn som beskrivs i verkstadsmanualen inte ser likadan ut som min. Den har 2 anslutningspunkter medan min har 3.

    Varför är det så och har nån tips på hur jag kan kontrollera funktionen?
    Byt den, 170kr på Mekonomen/Meca...
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Re: Re: Hjälp med water temperature sensor

      Originally posted by rask
      Byt den, 170kr på Mekonomen/Meca...
      Jo, fast det hjälper ju inte om det är kabeln som glappar.. Men ok, det kan vara värt ett försök.
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #4
        Re: Re: Re: Hjälp med water temperature sensor

        Originally posted by Aloha
        Jo, fast det hjälper ju inte om det är kabeln som glappar.. Men ok, det kan vara värt ett försök.
        Det har du rätt i, kolla på Fccuk, det finns en FAQ ang just termostat/tempgivare. Kanske står något mer där? Vet att det finns två olika varianter av termostatutförande på tidig och sen QP. Din Plus har förmodligen den sena varianten där (tror jag) kontakten för instrumentmätaren sitter direkt på thermostaten, jag har den gamla varianten där den sitter någonstans bak på motorn.

        Har en ny transformator framför mig just nu... Den kontakten som sitter närmast infästningsplattan mot motorn bör vara mätaren, det är den jag måste plugga igen med medföljande plugg. Mao, mät över de andra kontakterna...

        Hur är din vattentemp. Vad ligger du i arbetstemp? Kan vara defekt termostat också...
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #5
          Re: Re: Re: Re: Hjälp med water temperature sensor

          Originally posted by rask

          Har en ny transformator framför mig just nu... Den kontakten som sitter närmast infästningsplattan mot motorn bör vara mätaren, det är den jag måste plugga igen med medföljande plugg. Mao, mät över de andra kontakterna...

          Hur är din vattentemp. Vad ligger du i arbetstemp? Kan vara defekt termostat också...
          Termostaten menar du väl?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            signal not plausible; låter inte som ett elfel utan snarare termostat eller liknande. Dvs värdet från givaren är inte "möjlig", tex för låg temperatur x antal minuter efter motorstart eller dyl.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Re: Re: Re: Re: Re: Hjälp med water temperature sensor

              Originally posted by Freddan72
              Termostaten menar du väl?
              Tack, lite trött där...
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                Re: Re: Re: Re: Hjälp med water temperature sensor

                Tack för alla svar!

                Originally posted by rask


                Har en ny transformator(termostat) framför mig just nu... Den kontakten som sitter närmast infästningsplattan mot motorn bör vara mätaren, det är den jag måste plugga igen med medföljande plugg. Mao, mät över de andra kontakterna...
                Det där hänger jag inte med på riktigt.. :s Har du en bild kanske?

                Arbetstemp ligger som vanligt mellan 80 - 90 grader helt stabilt. Om det skulle va termostaten eller att den inte fick någon signal alls, borde då inte bilen gå som en påse skit?

                Bilen går hur bra som helst nämligen, även när det blinkar till, tillräckligt bra för att komma upp i 260 knyck utan några problem. Accelerationen är jämn o fin, lite kraftigare än vanligt möjligtvis, men det beror nog mer på den låga temperaturen ute.

                Jag läste att det ska finnas en "coolant system faq" på fccuk, men den har jag inte hittat? Men jag ska ta mig en till titt.
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment


                • #9
                  Re: Re: Re: Re: Re: Hjälp med water temperature sensor

                  Originally posted by Aloha
                  Tack för alla svar!



                  Det där hänger jag inte med på riktigt.. :s Har du en bild kanske?

                  Arbetstemp ligger som vanligt mellan 80 - 90 grader helt stabilt. Om det skulle va termostaten eller att den inte fick någon signal alls, borde då inte bilen gå som en påse skit?

                  Bilen går hur bra som helst nämligen, även när det blinkar till, tillräckligt bra för att komma upp i 260 knyck utan några problem. Accelerationen är jämn o fin, lite kraftigare än vanligt möjligtvis, men det beror nog mer på den låga temperaturen ute.

                  Jag läste att det ska finnas en "coolant system faq" på fccuk, men den har jag inte hittat? Men jag ska ta mig en till titt.

                  Igen bild tillgänglig nu. Men ganska enkelt egentligen. termostaten sitter med två-tre skruv. Nära fästplattan mot motorblocket sitter den anslutning som det inte är någon mening att mäta resistensen över. Förutsatt att jag vet vad upp och ner är så tror jag att det en pekar uppåt/höger. Alternativt möjligtvis neråt/vänster om den sitter 180grader mot vad jag tror. De andra anslutningarna sitter mer mot framsidan av termostaten. Länk t FAQ finns i tråden "insprutningslampa..." är på forumet.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #10
                    Torde inte "signal not plausible" betyda att signalen inte är acceptabel. Så jag håller med rasken. Byt givare!
                    Det är ju den som ECU klagar på

                    En kass termostat visar sig rätt snabbt med mycket låg temp. Ner mot 60 grader C på motorväg är inte ovanligt och svårt att komma upp i rätt arbetstemp på ca 85 grader C.

                    Jag vet ett enkelt sätt att kolla termostaten. Starta den kalla motorn. Håll handen på röret som går från termostaten och in i kylaren. Om det blir varmt väldigt fort är termostaten i öppet läge och då kass. Termostaten ska vara i stängt läge vid kall motor.
                    Last edited by Freddan72; 3 October 2010, 11:03.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Freddan72
                      Torde inte "signal not plausible" betyda att signalen inte är acceptabel. Så jag håller med rasken. Byt givare!
                      Det är ju den som ECU klagar på

                      En kass termostat visar sig rätt snabbt med mycket låg temp. Ner mot 60 grader C på motorväg är inte ovanligt och svårt att komma upp i rätt arbetstemp på ca 85 grader C.

                      Jag vet ett enkelt sätt att kolla termostaten. Starta den kalla motorn. Håll handen på röret som går från termostaten och in i kylaren. Om det blir varmt väldigt fort är termostaten i öppet läge och då kass. Termostaten ska vara i stängt läge vid kall motor.
                      Jag ska testa detta, tack!
                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                      http://www.garaget.org/?car=38250

                      Comment


                      • #12
                        Hade exakt samma felkod nu när du läste av felkoden och har nu bytt både tempsensor och termostat (hade även för låg arbetstemp). Och nu verkar allt vara i ordning igen!

                        Fall för grupptrycket, byt!
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Här kommer en liten update.

                          Testade termostaten idag och den verkar det inte vara något fel på. Startade bilen när den var kall, slangen till kylaren fortsatte vara kall i minst 6 minuter, även när tempmätaren gick upp. Gasade på lite efter det och då började den släppa på vatten till kylaren efter en stund.
                          Kan det vara fel på den ändå? Tempmätaren låg knappt på 80 grader när den började släppa på vatten vilket jag tycker är lite lågt, om den nu stämmer?

                          Inspekterade termostaten lite och det finns 2 anslutningar för sensorer eller vad det är på den, men på den ena sitter det ingen kabel. Ska det vara så? Jag har tagit en bild nedan
                          Attached Files
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • #14
                            Läste av felkoderna idag igen också. Tyvärr så glömde jag nolla den efter förra gången så jag vet inte om felet har inträffat igen. Men det ser inte ut som det. Lampan tändes inte idag iaf. Men det kan kanske bero på att jag lät den stå o bli varm på tomgång?
                            Attached Files
                            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                            http://www.garaget.org/?car=38250

                            Comment


                            • #15
                              Vad använder du för datorprogram?
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X