Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga till er med AC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga till er med AC

    Hejsan

    En fråga angående AC systemet, när jag står på tomgång så hör man ett klickande ljud, då och då. Samma som när man trycker på AC knappen för att start den.
    Om jag förstått det rätt så är det AC kmpressorn som låter så när den går igång.

    Jag har också förstått att under drift så stänger den av sig själv också vid vissa tillfällen, det har något med trycket att göra så att det inte fryser till is?

    Men, det jag funderar mest över är att när jag kör, t.ex 50km/h och drar ner förarrutan så hör jag hur den klickar till och från frekvent. Jag tycker mig ha märkt att framåt eftermiddagen/kvällen (när det svalnar!?) så gör den så mycket mindre, men mitt på dan så håller den på så ständigt i princip under körning. Stannar jag till bilen på tomgång så lägger den av, eller rättare sagt, klickar mer sällan...

    Kan någon kolla i era bilar? Alternativt kanske någon redan har svaret, om det ska vara så och varför eller om något är tokigt?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Fungerar din kondensorfläkt?
    Annars blir det för högt tryck i systemet och Tryckvakten bryter pga högt tryck, över 28 Bar. Fast fartvinden i 50 km/h borde räcka för att kyla ner kondensorn ordentligt.. Men kolla det. För det låter som att den bryter på för högt tryck.

    Annars, kyler den som den ska, blir det riktigt kallt?
    Du kan känna på den grova ledningen från ac'n.. Den ska bli riktigt kall! Jämför med en bil som du vet att Ac funkar som den ska på.
    För börjar det bli för dåligt med gas i systemet så kommer tryckvakten bryta för det. Ju mer bilen varvar, desto snabbare kommer kompressorn pumpa, och är det då för dåligt med gas i, betyder det att den suger ner sig och trycket sjunker så lågt att tryckvakten bryter, och sedan stiger trycket över gränsen och kompressorn startar igen och så fortsätter det...
    Last edited by Kovo; 3 July 2008, 19:42.

    Comment


    • #3
      Hej!

      Tack för svaret.

      Det där med att den gör så när det är för lite gas, känner jag till. Den gjorde så när jag köpte bilen först, men det kom aldrig någon kallare luft med den igång.

      Men efter att jag bytt AC kondensor förra sommaren så har det funkat sedan dess, det kommer alltså kall luft och det blir svalt efter en liten stund i kupén (tar ju sin tid när bilen stått rakt i gassande sol ett par timmar).

      Har vid ett tillfälle försökt kolla funktionen på ACn, kanske låter dumt, men höll en termometer en stund framför och efter 5 min var den nere på mellan 12 och 15 grader. Så det ska väl vara som det ska?
      Och torkfiltret höger om kondensorn,sett framifrån, brukade ja känna på tidigare för o verifiera och det blir så kallt att den vattnas om den efter ca 30 s, samtidigt som det då och då rinner kondensvatten under bilen!

      Allt tyder ju på att det funkar, och att det finns tillräckligt med gas?

      Vad beträffar kondensor fläkte (samma fläkt som motorfläkten, har bara en) så går den igång med jämna mellanrum när ACn är igång, så den ser ju ut att funka.

      Förstår dock inte varför den slår av och på frekvent när man väl kör runt...
      Last edited by Joksi; 3 July 2008, 20:47.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Kan konstatera att ACn verkligen fungerar, den är iskall på torkfiltre och röret som går ut från det och fläkten går igång i etapper så att säga, kollade detta när jag stod på parkeringen idag. Ute är det 27-28 grader, i kupén är det svalt och skönt.

        Kan det vara att trycksensorn är kass kanske?
        För även om det tickar frekvent när man kör, så kyler ju ACn fortfarande.

        Det räcker att jag på tomgång gasar up till 2000 rpm och håller där, så hör jag med dörren öppen hur kompressorn klickar...
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #5
          Är du säker på att det är kompressorn? Kan det inte vara något helt annat? Relät till kylarfläkten? Har du bara en fläkt i fronten? Jag har två men jag har turbo.

          Comment


          • #6
            Det låter precis som det gör när man trycker igång acn... Klickandet alltså
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #7
              Ingen annan med idéer?
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                Man ska inte försöka laga något som fungerar har jag hört..
                Vad är du orolig för?
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment


                • #9
                  Nej det stämmer ju bra det.

                  Hehe... saken är bara den att jag tror det här klickandet, gör att bilen tuggar. Eller jag vet att bilen tuggar, men jag tror att det beror på klickandet.

                  För när man kör och samtidigt sätter igång ACn, så klickar kompressrn igång och bilen tuggar till (man känner alltså att kompressorn går igång, på samma sätt som man på tomgång märket det på varvet). Antar att det är samma hos Er andra?

                  Problemet här tror jag är, trots att ACn fungerar och gör sitt jobb uppenbarligen, att eftersom den slår av/på sådär av sig själv varannan sekund (eller vad den nu håller på med) så får man den där tuggande effekten, och det upplevs då att motorn går mycket ojämnt.

                  Jag menar på att det inte ska upplevas så, för slår jag av ACn så går bilen jämnt och fint när man kör runt.
                  Jag har kört bilar med AC, allt från nya till nu senast på semester en liten svag 0,8 Daewoo Matiz. Och oavsett vad så har det aldrig upplevts som att ACn "ändrar" motorgången eller beteendet, mer än att man kanske tapar på effekten och att den således upplevs vara tröttare när man trycker ner gasen.

                  Sen har jag också uppmärksammat på flera bilar, tex. Matizen,. att så fort AC är igång så blåser fläkten konstant tills att man stänger av ACn. I min Coupe, så blåser den i etapper, inte oavbrutet. Det kanske inte spelar någon roll, men man kan ju alltid höra sig för och jämföra med er andra
                  Last edited by Joksi; 26 July 2008, 09:55.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    Helt normalt, AC:n tar några hästar från motorn när den slår till.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Okej, men att den gör det då och då är kanske normalt och att det då känns av, men att den slår av och till frekvent under körning är väl inte rätt?
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        Inte varannan sekund kanske.. Mer varannan minut på min.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          ACn ska slå av o på när den är igång. Precis som kompressorn på ett kylskåp. Om den klickar för ofta borde det vara att den har för lite köldmedie.

                          Att motorn rycker till när kompressorn slår på är fullt normalt. Vissa bilar påverkas mer andra mindre.

                          Kör till en vanlig kylfirma o låt dom kolla om där e tillräckligt med gas. Skippa bilfirmorna när det gäller AC, dom är alldeles för glada för pengar.
                          Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                          Comment


                          • #14
                            Okej, då tackar jag för det här. Ska kolla detta!
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment

                            Working...
                            X