Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växel-Reglage ev byte, råd efterfrågas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växel-Reglage ev byte, råd efterfrågas

    Hej alla glada fiatkungar !

    Har 16Vt, gått runt 18k mil

    Har alltid upplevt att min växellåda varit lite "svampig" i växlarna men det har aldrig varit några missljud eller problem att växla, Förrän nu efter att bilen stått stilla nästan 1½ år.

    En kall morgon när jag startade upp och skulle åka iväg på en kort provtur så kärvade tvåan samt femman men efter att ha värmt upp bilen upplevde jag att det gick bättre. (?)

    Alla jag frågat (dock ingen med er expertis har sagt att det låter som växelreglaget bör bytas ut (brukar vara plast?) samt att detta inte är något jobb av gigantiska proportioner utan kan göras underifrån relativt lätt, något pillrit kanske.

    hittad ett bättre beg på skroten för 625 KR

    Är detta något att satsa på?

    Hur stort jobb är det att byta?

    Tacksam för era svar, glid i frid
    Last edited by bausty; 7 May 2008, 11:46.
    Bausty Baust The Bastard

  • #2
    E vajrar på coupén och därför kan den kännas lite lösare än ett helt linkagesystem.
    Det du beskriver har övriga bara bytit växellådsoljan och därefter har de funkat prima.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Hej.

      å nej,då kanske jag gjorde bort mig då.

      Såhär lyder annonsen :


      Fiat Coupé - Växelreglage W159576 625 SEK
      FIAT COUPÉ, 2dr CPE PININFARINA 5-VXL , STAG(EJ WIRE)

      Hittade den på bildelsbasen, frågade dom när jag ringde om det var någon skillnad på turbo lådan och icketurbon men dom sa att det inte skulle vara samma på alla 16 V (vad dom trodde iaf)

      Men det där (EJ WIRE) som står kanske bara betyder att vajrarna inte medföljer ? ?

      tacksam för snabbt svar då jag bör ringa och ge återbud snarast innan dom skickar iväg paketet.

      Pratade med min mekaniker och han sa att han kunde byta det på en timme, lätt som en plätt. Kanske skulle göra det endå och samtidigt byta oljan då så borde väll växellådan betraktas som nyrenoverad nästintill ??

      Glid i frid !
      Bausty Baust The Bastard

      Comment


      • #4
        Ja jo jag referade iof till 20VT. Men bäst är väl att folk med 16VT säger sitt. Kolla i verkstadshandboken här på forumet under sticky tråden hur det ser ut....ett tips.
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          Alltså det som brukar gå sönder är den vita plast/nylon -delen som växelspaken sitter fast i. Den kostade ~200:- ny ifrån fiat förra året. När den går sönder är det svårt att få i vissa växlar. När den är sliten glappar spaken mycket också.

          Hör med Mikael W på forumet, han har bytt sin.

          Detta var iof också 20VT men det finns väl en likadan på 16VT skulle jag tro. Bara att lyfta på växelspaksdamasken och titta efter.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #6
            tack för svaren,

            ska kolla upp det där under damasken och se hur det ser ut.

            Ska även byta olja och sätta nytt växelreglage endå. Fick en bra deal, byta reglage, olja samt bakre dämpare för två timmar a 350 kr st. Kan ju aldrig vara fel ? !

            Den där plast-grejimojen vore ju bra att få ett namn på?

            Min erfarenhet från min fiat handlare är väll inte så bra direkt, man undrar ju varför dom får sätta fiatloggan på taket ibland, ringde och frågade om pris på bakre stötdämare och fick ett sms 4 timmar senare med prisförslag på bytt ljuddämpare.. suck..
            Bausty Baust The Bastard

            Comment


            • #7
              Originally posted by bausty
              Den där plast-grejimojen vore ju bra att få ett namn på?
              Växelspakskropp översätter jag det till. Heter "body" i ePer. Man får riva mkt för att byta den på 20VT. Antar att det är liknande på 16VT. Finns en tråd på det under projekt från augusti förra året.
              il giallino
              Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

              bella rossa
              Coupé 20VT LE nr1516 1999

              white pearl
              Mini Cooper D 2007

              Comment


              • #8
                tack för alla svaren.

                Det som ni beskriver med växelkroppen låter ju exakt faktiskt som mina problem. Skickar nog tillbaka växelreglagen, synd bara på ca 300 spänn i fraktkostnader.. hade ju fått en såndär kropp för dom pengarna..

                Uppskattningsvis hur många timmar var det att byta ?
                Vänder jag mig bara till en fiat verkstad och beställer delen ?

                glid i frid
                Bausty Baust The Bastard

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bausty
                  Uppskattningsvis hur många timmar var det att byta ?
                  Vänder jag mig bara till en fiat verkstad och beställer delen ?
                  Titta i min tråd "byta växelförarkropp". Kanske kan gå på en halvdag för en snabb mekaniker. Reservdelen finns hos Fiat. Men kolla först i ePer att systemet är detsamma på din. Däremot är det lätt att se om det är felet om du lyfter på växelspaksdamasken och underliggande ljuddämpningsfilt.
                  il giallino
                  Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                  bella rossa
                  Coupé 20VT LE nr1516 1999

                  white pearl
                  Mini Cooper D 2007

                  Comment

                  Working...
                  X