Announcement

Collapse
No announcement yet.

Control unit - Meta alarmet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Control unit - Meta alarmet?

    Hej,

    Försökte hitta styrboxen till mitt larm idag, ska vara någon form av Meta 99Txx (orginallarm) eller dylikt.

    Någon som vet vart den sitter? Ska tydligen hålla hus ovanför säkringsboxen men hittar den inte... Finns även rykten om att den håller hus någonstans i sidopanelen vid baksätet eller dylikt men där kan jag inte minnas att jag sett den.

    20VT är det jag har.
    Last edited by rask; 17 May 2008, 23:07.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

  • #2
    Re: Control unit - Meta alarmet?

    Originally posted by rask
    20VT är det jag har.
    I v-skärm fram tror jag den sitter?
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Re: Re: Control unit - Meta alarmet?

      Originally posted by pazzo
      I v-skärm fram tror jag den sitter?
      Styrboxen alltså? (inte signalhornet)

      Hur kommer man åt den?
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        LE som LE, det borde se ut som på min bil. Följ kontakten (grön) så hittar du boxen bakom framskärmen(röd). Vad har du för problem med larmet?
        Hmm, skulle hämta ut bilen ifrån Auto Alfa efter grenrörsbytet och larmdosan svarade inte (provat reservfjärren också). Funderar på om en säkring eller dylikt har gått.

        Måste jag plocka bort ytterskärmen för att komma åt den?

        Boxen hade iaf inte avprogrammerat sig när batteriet var bortkopplat för mekanikern hade låst bilen med larmdosan efter att haprovkört bilen efter grenrörsbytet. När jag skulle hämta den var det dock värre och till slut fick jag hämta larmavstängningsnyckeln och låsa upp med nyckeln. Larmet funkar iövrigt kan jag tillägga!

        Några andra idéer?
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #5
          Hmm, undrar om inte felet ligger hos kontrollenheten... Trots allt så funkade båda dosorna i höstas, och jag provad att byta batteriet på min "bruksdosa" direkt (provade även att plocka isär, göra rent etc). Skulle iofs kunna byta batteri även på reservdosan...

          Är det att plocka av framskärmen för att komma åt kontrollenheten som gäller, eller? Eller sitter säkringarna inte där?
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #6
            Studerade både kopplingsschema och motorutrymme i detalj och kom egentligen inte fram till så mycket, någon som kanske vet om det sitter några säkringar på själv styrboxen innan jag river ut innerskärmen?

            Enda säkringarna som syns annars i kopplingsschemat var de för tändningen och dylikt och de är för själva larmet... och dessutom vad de hela och bilen funkar utmärkt...
            Last edited by rask; 12 June 2008, 23:49.
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment


            • #7
              Alright!

              Problemet nu löst! Började med att pröva det enda kvarstående jag inte testat, att byta batterierna till min reservdosa. Och då funkade larmet igen!

              Plockade dessutom ner den gamla dosan, öppande spritskåpet och gjorde rent kretskortet ordentligt. Nu funkar den gamla dosan igen också!

              Min personliga slutsats är nog att min nyckel blivit liggande i solen på verkstaden (bilen var inlämnade i början av maj när det var så varmt) och att gummiknappen (som har mjuknat en hel del) hade geggat av sig på kretskortet lite grann...

              Om någon har en Metaalarmdosa över så är jag intresserad...

              Skönt!
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                Har för mig elfa säljer en liknande modell
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #9
                  Bra att det löste sig. Du behöver en dosa som är kodad för ditt larm, om du nu inte bara skall använda skalet från en annan dosa.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ante
                    Bra att det löste sig. Du behöver en dosa som är kodad för ditt larm, om du nu inte bara skall använda skalet från en annan dosa.
                    Skalet räcker! Ska kolla med Elfa men jag tror iofs att orginalhusen inte finns längre...
                    à la London designmarknad - www.alalondon.se

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by rask
                      Skalet räcker! Ska kolla med Elfa men jag tror iofs att orginalhusen inte finns längre...

                      Ska se ifall jag faktiskt inte har 2 sånna liggandes hemma.
                      Återkommer ikväll
                      Ser dock lovande ut :P

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ary
                        Ska se ifall jag faktiskt inte har 2 sånna liggandes hemma.
                        Återkommer ikväll
                        Ser dock lovande ut :P
                        Hade varit guld!

                        Rätt dosa ser ut så här:

                        http://i65.photobucket.com/albums/h2...sman84/fob.jpg
                        Last edited by rask; 5 August 2008, 19:45.
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Sådana skal/dosor utan elektronik köpte jag någonstans för ett par år sedan. Kostade inte många kronor, men just nu minns jag inte vart. Men det går att få tag på i alla fall.
                          Återkommer när minnet återvänder.

                          Panda 169

                          Comment


                          • #14
                            Ska det vara orginal så ska det vara orginal ...

                            Har försökt leta på ebay och på google men inget hittat. Har fått samma bild av engelsmännen också...

                            Hittar ni några så säg till! (alternativt om ni har en med knapp som inte är i upplösningstillstånd).

                            /Mattias
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Ante
                              Fjärrdosor till Fiat Coupe har jag lagt ner ohälsosamt mycket tid på...

                              Dom där doserna går alltid sönder tyvärr, blir svårt att hitta beggade som är fräsha.

                              Till min gamla bil köpte jag nya skal här: http://www.abacuscaralarms.co.uk/ Nackdelen var att dom skalen inte hade F/I/A/T loggan.

                              Till LE'n beställde jag nya runda dosor. Tro mig, det är värt det även om det inte är 100% orig för LE. Dom är MYCKET bättre gjorda. Fast det känns lite fel varje gång man ser dosan... Har ett nytt komplett originallarm med två nya "riktiga" dosor om man skulle ångra sig nån gång.

                              Lycka till.

                              Edit: Dom här hade förut skal. Gissar att dom är slut. http://www.tvruk.tv/events.cfm Den nya typen av dosor syns på bilden. Dom har ersatt dom gamla. Gamla kretskort passar inte i nya skal.
                              Slut på båda ställerna om jag förstått rätt...
                              à la London designmarknad - www.alalondon.se

                              Comment

                              Working...
                              X