Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högt HC-värde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag hade liknande problem med min, min race katalysator ville inte rena ordentligt utan besgubben var tvungen att köra bilen ett tag. Därefter funkade den perfekt

    Har du race kat på din svarta?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #17
      HC är mer eller mindre katens huvuduppgift att rena!

      Nuff said!

      //PP
      Porsche 996 C2 -00
      Volvo V60 D3 -12

      Comment


      • #18
        Originally posted by Freddan72
        Jag hade liknande problem med min, min race katalysator ville inte rena ordentligt utan besgubben var tvungen att köra bilen ett tag. Därefter funkade den perfekt

        Har du race kat på din svarta?
        Nä, har originalsystem på just nu. Har ett rostfritt system med helt raka rör liggandes. Det ska på så snabbt som möjligt
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #19
          Den gröne!

          Originally posted by Putt
          Nån som är sugen på den?
          Nog är man sugen alltid! Mest ute efter en vinterbil och tycker inte den passar, va? Du kan alltid PM:a priset!
          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
          Folka Vento VR6 -93 såld!
          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

          Comment


          • #20
            Originally posted by scrotum
            HC-värdet påverkas vad ja vet inte av katen. Möjligen minimalt.

            De bilar jag besiktat med för högt HC har besiktningsmännen sagt åt mej att testa byta olja. Även de verkstadssnubbar ja pratat med.
            Gör det enklaste testet, mät avgasvärde med och utan katt så ser du att HC påverkas av katten
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Jo att de påverkas de gör de. Men i å me att de andra värdena va bra så lär ju inte katen vara dålig.

              Vid lambda 1 ska man ju inte ens kunna få ett högt HC-värde om motorn förbränner all soppa, inte förbänner olja och avgaset är tätt.

              Ska kolla om jag hittar en diskution som ja läste på nått forum för längesedan om just katalysatorer och avgasvärden.
              Mattias
              Lancia A112 Abarth
              Nissan 200sx
              Audi S2

              Comment


              • #22
                http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

                Bra länk där om Avgasskolan
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #23
                  Originally posted by SaabJohan@zatzy
                  Går motorn med lambda 1 som den ska och katalysatorn har nått driftstemperatur så oxiderar katalysatorn effekivt bort i stort sett alla HC och CO utsläpp. Oxidering kan också ske vid mager blandning men inte vid fet.

                  Rent generellt så beror HC utsläpp (katalysatorns funktion exkluderad) på att en viss mängd bränsle undkommer förbränningen och denna mängd ökar då motorn går fett eftersom det inte finns syre nog att oxidera allt bränsle. HC halten ökar också vid väldigt snåla blandningar pga långsamma förbränningar och misständningar. CO halten beror på dålig förbränning och denna ökar då motorn går fett. Vid mager förbränning är CO halten mycket låg, även utan fungerande katalysator, men katalysatorn har som jag nämnde tidigare oxiderande funktion även vid magra blandingar vilket innebär att den renar HC och CO även vid magra blandningar (dock inte lika effektivt).
                  Skrivet av Saabjohan på zatzy. För de som inte vet vem de är så är han en guru på allt och lite till.
                  Mattias
                  Lancia A112 Abarth
                  Nissan 200sx
                  Audi S2

                  Comment


                  • #24
                    Nixpix, men att säga att de är katalysatorn som är trasig bara på grund av för högt HC funkar ju inte heller. Så länge Lambdan är 1 och HC ändå är för högt så är det nått annat fel.
                    Mattias
                    Lancia A112 Abarth
                    Nissan 200sx
                    Audi S2

                    Comment


                    • #25
                      På exempelvis våra bilar sitter ju lambdan långt innan katen....
                      Därför kan man utan problem säga att katen kan vara trasig även fast lambdat är = 1........

                      Kat renar CO, HC och O2. Sen KAN katen ha inverkan på lambda i vissa fall absolut. Men att säga att katen är hel bara för att lambda är 1 är helt fel! Dock bör även CO vara för högt om katen är trasig.

                      //PP
                      Porsche 996 C2 -00
                      Volvo V60 D3 -12

                      Comment


                      • #26
                        Lambdan mäts ju inte med original sond på besiktningen.
                        Mattias
                        Lancia A112 Abarth
                        Nissan 200sx
                        Audi S2

                        Comment

                        Working...
                        X