Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitt liv med en (två)Uno

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mitt liv med en (två)Uno

    Jag tänkte göra en liten presentation av mig själv då jag är ny i detta forum.
    Jag har nästan genomgående kört Italienska bilar. Köpte mig en Alfa Romeo 1980 och har fortsatt på den linjen, med undantag av en V**vo. Den stod jag ut med i ca ett år då jag köpte en Croma och sedan tillbaka till Alfa igen. (V**von är f.ö. den dyraste bil jag ägt, var ständigt något som behövde repareras på den...)
    Nåväl, detta skulle egentligen handla om mitt liv med en Uno.
    Jag provkörde en ny Uno -84 och blev imponerad av den. Den gick tyst och fint även i höga farter + att den förmedlade den italienska känslan som jag upplevt i mina Alfor...
    Då tänkte jag att behöver jag en mindre bil i framtiden så MÅSTE det bli en Uno. Sommaren -94 dök då "behovet" upp. Hittade en Uno 55 -84 som gått 13 000mil som jag fick för 6 000. Bytte koppling + lager i växellådan, även difflager, och lite annat småfix så var den "som ny".
    Jag körde sedan med den i 14år utan större problem, bytte startmotor, 1 avgassystem + några småsaker. Billiga delar till Unos Den hade gått 25 000mil nu i juni då jag sålde den till min bror och bör säkert gå några år till om inte rosten tar överhand. Fanns lite på den men inte så allvarligt.
    En lustig detalj, jag bytte brytare på den när den inköptes och de funkar fortfarande! De har alltså ej rörts på 12 000mil! Rekord eller?
    Som ni säkert förstått är jag nu inne på min andra Uno. Hittade en Uno 75SXie-91 på Blocket som bara gått 3 500mil. Hade körts av en äldre herre så det blev inte många mil/år. Och det märks att den stått mycket då det dykt upp lite mysko el-bekymmer på den, men jag försöker lösa dem efterhand de dyker upp.
    Jag hämtade den i Göteborg, en nätt tripp på 120mil. Löste en tågbiljett ner och kom fram dagen efter på eftermiddagen gjorde affär och påbörjade resan hemåt. Jag körde hela natten, en 15-min powernap i Sundsvall och kom hem 06.00 på morgonen... rätt trött faktiskt. Men förvånansvärt så kände jag inget i ryggen, brukar få känning efter långresor men Unons komfort är god.
    Så nu får vi se hur många år jag behåller den här, borde bli många.
    Har alltid känt mig sugen på en Turbo, men då är nackdelen att den är 2-dörrars. Att slänga in en Turbosnurra i min Sx är nog för problematiskt...

    Over and Out/Chramon
    Last edited by Chramon; 26 July 2008, 20:29.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

  • #2
    Re: Mitt liv med en (två)Uno

    [i][/B]
    Haha, buona fortuna (go tur)
    Attached Files
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Slänger upp en större bild på "det röda fartvidundret"
      (Finns det inga snabbknappar för att infoga en länk/bild? ?

      Last edited by Chramon; 15 March 2011, 21:37.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Re: Mitt liv med en (två)Uno

        Originally posted by Chramon
        Att slänga in en Turbosnurra i min Sx är nog för problematiskt...
        Varför det? Jag har ofta lekt med tanken. SX:an har massa konstig el och instrumentering men om det skulle vara för besvärligt att få ihop så leta upp en frisk "analog-Uno" t.ex. 60 eller 70. Så länge du byter hela drivpaketet inkl växellåda och drivaxlar så är det i stort sett plug-and-play. Om du skulle sakna delar till motor eller motorstyrning har jag allt liggande. Du får slipa bort Turbo-texten från insuget så inte Bilprovningen börjar undra men annars får du en pocket-rocket som kostar noll i skatt och försäkring!
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Annars är ju 75SX rätt pigg ändå! Men det är klart att den är svår att trimmas som en Turbo..

          SX av denna modell (Mk2) hade faktiskt analoga instrument, så att byta till instrument från Mk2 Turbo borde inte vara några problem.. Liksom drivpaket, hjulupphängningar o bromsar. Go for it!
          Börja med att lacka tillbaka grillen..
          (och varför inte kjolarna röda.. och svart mellan rutorna..? http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...8&type=picture
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Det var nog mest en fantasi/kul grej om motorbyte, inget som jag kommer att göra allvar av då bilen används som bruksfordon. Oftast då av min sambo. Hon skulle nog tappa körkortet då iom att hon brukar gasa på rätt friskt.

            Lacka grillen röd igen? Nääe... tycker att den är snyggare med svart då den röda bara gav ett plastigt-billigt intryck.
            Att lacka den röd nertill på sidorna kan däremot vara Ok. Ger ett intryck av att bilen blir lägre, men samtidigt tycker jag att kombinationen röd/svart är snyggt iom att det finns många svarta detaljer på bilen.

            Och ang. Turbon... Skulle jag ha bråttom så tar jag min andra kärra... En Alfa 156 V6 -04
            Last edited by Chramon; 15 March 2011, 21:38.
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Snygg!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                En liten rapport om dagsläget:
                Bilen har nu gått 5 000mil (1 500mil sedan den inköptes) och den rullar på bra. Kamremmen är bytt då jag var osäker på om den bytts av förra ägaren. Avgassystemet är också nytt då det gamla var nästan igensatt. ( Säkert pga av att den stått stilla mycket i sitt tidigare liv)

                Jag fick beställa ett nytt handtag till bakdörren förra veckan... Bakdörren hade frusit fast och jag tog tag i handtaget, som är rätt rejält och ryckte till. Fick handtaget i handen...
                När det kom i posten från Bilskroten så hade de plitat dit STORA NEONROSAFÄRGADE siffror! Och de satt upptill på handtaget! Gick inte få bort med de medel jag hade så det fick bli en lackering i mattsvart. Blev rätt bra...

                En annan detalj. Ibland verkar det som inte insprutningen hänger med riktigt. När bilen startas och man åker iväg kan den sucka in, som den inte får rätt bränslemängd. Den stannar och efter några omstarter så "rättar den in sig i ledet" och drar iväg. Antar att det är någon tempgivare som inte hänger med. Tempgivaren för sprutet är bytt...

                På "To do- listan" står ett termostatbyte. Den går bara upp i drygt 70Gr enl tempmätaren. Antar att visaren ska nästan stå horisontellt, dvs strax under 90 för att vara normal.

                Over and out
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  Har nu bytt termostat. Köpte den från Mekonomen och fick betala 525Kr för den. Dyrt men ändå billigare än Meca som skulle ha 667Kr för den. Originalpriset har jag ingen pejl på.
                  Bytet gick bra och nu ställer sig mätaren horisontellt, dvs runt 85 gr och det strömmar betydligt varmare luft ur munstyckena.

                  Får se om det även påverkar bränsleförbrukningen åt rätt håll då jag tycker den borde dra någon dl mindre per mil.
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Alltid skönt att få fixat på bilen, Uno är nog den Fiat modell jag åkt mest mil i. Min mor hade först en 60S som gick bekymmersfritt, sedan köpte hon en 45 ie mkII. Efter den inhandlades det en importerad Uno 1,7 DS 91 som först hon åkte i och som sedan jag tog över och körde den tills 2007 då den gått nästan 28 000 mil. Det är helt klart den bästa Fiat jag ägt; snål, enkel, pålitlig, (hoppade igång utan värmare vid -25) skön att åka i.

                    I dessa vevor inhandlades även min Uno Turbo 90 som jag i år firar 10 år tillsammans med Tänk vad åren går...

                    Både Turbon och Dieseln finns kvar, dock avställda. Det är inget fel på någon av dem det är nog bara att besikta och köra. Dieseln har jag haft tankar på att avyttra men så länge jag har plats inomhus så står den kvar..

                    Det var/är mitt liv med Unos.
                    /
                    H

                    Comment


                    • #11
                      Finns det någon "bakljusexpert" här?
                      Sambon blev påkörd bakifrån idag och det blev inga större skador på bilen. Det enda som behöver köpas är ett nytt bakljusglas, V-bak. Har kollat på Mecca och Mekonomen men de verkar vara utan Vänsterglas till min årsmodell?
                      Jag har liksom tonade glas + att det är vitt glas för blinkers. Det sitter en orange kupa innanför glaset.
                      Är det något som alla nyare Unos fick eller var det bara SX Ie och Turbon som hade detta?
                      Har hittat ett glas på Bildelsbasen till en 1,0 Ie som beskrivs som "tonat". Kan detta se ut som mitt originalglas?
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment


                      • #12
                        Varit & hälsat på hos Mekonomen och de hade ett glas som ev. kan vara likvärdigt. Fanns ej i deras sortimen på webben. Endast 249:-
                        Är det inte tonat får jag göra en försiktig "amatörtoning" på insidan...
                        Fiat Punto Easy 1.2 -13
                        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                        Comment


                        • #13
                          Det fanns både de med vita blinkersglas och de med rökfärgade. De rökfärgade var nog vanligast och satt även på snikmodellerna, så om du hittar en på Bildelsbasen är det troligen ett sådant..

                          Som på min gamla Turbo: http://www.garaget.org/?car=113840&image=1081650

                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Spånar vidare i min gamla tråd...
                            Någon som vet?
                            På vaacumslangen mellan insugningsrör och tändmodul?? sitter det ett filter i plast. antar att det är just ett filter. Kan man köra utan detta eller är det ett måste. Och finns det att få tag på?

                            Mitt var sprucket när jag köpte bilen och jag limmade ihop det. Misstänker att det inte håller riktigt tätt iom att den har väldigt lätt att spika vid gaspådrag. Jag kör på 95 Okt.
                            Fiat Punto Easy 1.2 -13
                            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Chramon
                              Spånar vidare i min gamla tråd...
                              Någon som vet?
                              På vaacumslangen mellan insugningsrör och tändmodul?? sitter det ett filter i plast. antar att det är just ett filter. Kan man köra utan detta eller är det ett måste. Och finns det att få tag på?

                              Mitt var sprucket när jag köpte bilen och jag limmade ihop det. Misstänker att det inte håller riktigt tätt iom att den har väldigt lätt att spika vid gaspådrag. Jag kör på 95 Okt.

                              Gissar på en backventil/pulsdämpare så att motorn inte ska suga tjuvluft. Bör vara tätt mao.

                              Spikning kan säkert bero på att tändförställningen inte riktigt hänger med.

                              Prova med enbart en frisk gummislang och se om spikningen försvinner.
                              Last edited by tempra33; 28 April 2010, 23:24.

                              Comment

                              Working...
                              X