Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitt liv med en (två)Uno

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Dags för att göra en "vårservice". Inhandlat filter och olja för byte så småningom. Fixat ett glapp i ena dimljuset samt lagat centrallåset i V-bakdörr.
    Det var det klassiska felet. Båda kablarna hade gått av vid plasten som styr kablaget i dörrglipan. Verkar vara en liten konstruktionsmiss där. När dörren stängs helt så blir det ett skarpt veck på kabeln av plastdetaljen som kablaget löper i.
    Jag skar upp det något för att förhindra framtida kabelbrott.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #32
      Besiktat & det gick lite si och så. Anmärkning på att ena dimluset stod något högt + att fjädern till lastkännande ventilen gått av. Ombesiktning alltså. Har beställt ny fjäder, hoppas den fortf. finns att få tag på...
      Sedan nämnde han att spindellederna borde bytas. Ingen anm. på dem.
      Har bytt den ena och fick samma problem som på min förra Uno. När jag monterar den nya spindelleden så glappar den i hålet. Brukar det bli så för er också???

      Fick lov att sätta några svetspunkter där för att få den stabil.
      Ska byta på andra sidan i morgon.
      ( Såg att en komplett nedre länkarm kostar ca 800kr, kanske värt att köpa allt nytt nästa gång problemet uppstår. Bara 500kr mer än bara spindelleden)
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #33
        Bytt spindelled på hö-sida också. Gick utan större problem + att denna satt "som gjuten" i hålet när jag fick den på plats?
        Behövde alltså inte punktsvetsa som på andra sidan...

        Nu är det bara att vänta på fjädern till lastkännande ventilen så är den i nyskick igen.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #34
          Du köper TVÅ länkarmar med frakt för62 Euro på Ebay!

          Comment


          • #35
            Okej, men de jag skruvat dit håller kanske också i 21 år...

            Monterat dit nya fjädern till lastkännande ventilen. (65kr+80 i frakt+moms) Även bytt gummin till avgasupphängningen, bytt misstänkt dåliga baklampor (larmade för lampfel) samt fixat några blessyrer.
            Nyskick igen eller närapå. 21 år gammal & 6 900 mil på mätaren.
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #36
              Såja årets polering, städning utförd. Nästan nyskick igen... ( Något överdrivet då den iaf passerat 20-års strecket )
              Attached Files
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #37
                grymt bra jobbat!
                Tycker fortfarande du borde lacka grillen (och kjolarna) röd!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #38
                  Om du bara visste hur snabbt poleringen gick....
                  Jo jag vet vad du tycker om färgerna men ja gillar den som den är. Tycker fortf. inte att det blir snyggt med en helröd front. Bra med nåt svart som bryter av.
                  Däremot skulle jag kunna tänka en lack av "sidokjolarna." Dvs de attribut som gör att den går som ett lutande strykjärn i kurvorna.
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #39
                    Det är märkligt att grillen är svart på din, för på den jag ägde, så var den lackad i bilens färg. Min var en 92:a förstås ...

                    Men jag håller med dig Chramon om att den röda bilen gör sig bättre med svart grill - det blir för mycket rött annars ......

                    Jag saknar min UNO faktiskt, för det var en bra bil.
                    Hoppas att den lever och mår bra - har inte kollat om den rullar än. Men den var helt rostfri när jag sålde den.

                    Skickar med en bild på min, så som den såg ut när den såldes.
                    Attached Files
                    //R//

                    Comment


                    • #40
                      Grillen var röd när den lämnade fabriken 91, men är hemmalackad i svart sedan några år tillbaka.
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment


                      • #41
                        Och nu har jag även hunnit med en storstädning av bil nummer 2.
                        Attached Files
                        Fiat Punto Easy 1.2 -13
                        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                        Comment


                        • #42
                          Jag tänkte höra med er experter...
                          Jag har börjat uppleva att den smårycker när jag håller jämn gas. Känns lite jobbigt i stadstrafik. Något som ni varit med om?

                          Min tanke var att motorkuddarna var dåliga så gasreglaget gör att den kommer i svängning, men de är OK och att den har gaswire gör att teorin faller.
                          Har tänkt i banorna att det är skit/avlagringar i insprutningsmunstycket? En flaska av någon dunderrengöring kanske hjälper?
                          Jag bytte tändstift eftersom det höll på att vara dags, 3 000mil enl instruktionsboken men det hjälpte inte.
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #43
                            Har jagat dyligt på en croma en gång i tiden, tändkablar (gnistläcka), jordanslutningar? Ja de fins mycke de kan vara, köra examiner kanske?
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #44
                              examiner?
                              Menar du att det går att plugga in en fekodsläsare på Unon?
                              Trodde inte att "gamla bettan" var såpass avancerad...
                              Fiat Punto Easy 1.2 -13
                              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                              Comment


                              • #45
                                Nej har nog inget gränssnitt

                                Hittade denna om de kan vara till ngn hjälp?

                                http://www.fiatclub.eu/graphics/manuals/15/uno.pdf
                                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                                S/y Mascot
                                S/y Rebell
                                20vT
                                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                                Comment

                                Working...
                                X