Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensin..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ...

    ...då var vi där igen då, du och jag likt Humle och Dumle.

    Jag har bytt lambdasonden och fick ner förbrukningen rätt duktigt. Innan drogh hon 2l milen!!! Nästa blir att byta spridare sen är nog problemet löst hoppas jag..... ?
    /Giallo Ginestra

    Comment


    • #17
      Byta spridare?

      Vad drar den nu då?

      Faktum kvarstår ju fortfarande, att du kör en 16vt och jag en utan turbo.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #18
        Joksi !

        Bara en tanke. Varför byter du inte bil om du nu kör så mycket och den e så törstig.
        Eller så skaffar en till, du kan ju köpa en riktigt snål bil och behålla den du har nu till finkörning o ändå komma billigare undan.

        Det verkar onekligen så att du har ganska mycket bekymmer med din Coupe.
        Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

        Comment


        • #19
          Näää... ja kör väl för 2000kr i månaden, e väl varken mer eller mindre än många andra

          Det här med den "högre" bensinförbrukningen har jag väl haft en lååång tid nu, men så tänkte jag efter att ha bytt alla servicegrejer samt lambda att de skulle minska. Eller så är det så enkelt att den helt enkelt drar 1,2 i stan normalt, vet faktiskt inte vad de står i manualen, och 1,3-1,35 med AC. 1dl mer är tydligejn vanligt med AC, iaf de här äldre AC systemen.

          Det högsta jag har kommit med min "blandade körning" (ca 50% mväg, 50% stad) var 55 mil, då ja beslutade att tanka. Vanligtvis vågar jag inte köra mer än 50-52 mil innan ja tankar. Det sämsta 40 mil, men det var enda gången jag tänkte på det och att jag enbart körde i stan med AC på varje dag.

          Får se framöver när ja ska ta en roadtrip till Sthlm och hälsa på vänner och släkt, är ju en sisådär 60 mil dit så blir perfekt tillfälle och se hur förbrukningen lägger sig på hela tanken m-väg...
          Last edited by Joksi; 26 August 2008, 10:01.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #20
            Har du förstasiffra F på reg skylten ??
            I så fall var det dig jag såg mellan ä-holm o hbg i söndags.

            Och oj va den gnistrade i solen. Mkt snyggt
            Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

            Comment


            • #21
              Var tyvärr inte mig du såg då, jag har T första siffran. Men jag körde där också,framåt 7 tiden
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #22
                Originally posted by Joksi
                Nja, det skiljer väl nästan 10 hästar på 1.8 16v och 2.0 16v har jag för mig.

                Jag har ingen aning faktiskt vad det beror på, det som nämnts är allt igenomgånget i vintras (luftfilter,bränslefilter,tänddetaljer etc).

                T.o.m lambdasonden är bytt för inte så länge sedan pga att den rapporterade fel en längre tid.

                Kan säga så här, som jag sa så skulle jag ut och köra i helgen, och när jag parkerade bilen igår hade jag kört 30 mil motorväg och 12 mil i stan. Trippmätaren stod alltså på 420km och bensinmätaren visade någonstans runt 1/4 kvar. Så småningom tänds ju bensinlampan också men jag får väl tanka upp innan ja kör slut på de och står där. Så får vi se hur mycket jag får i denna gången

                Men den har ju dragit mindre den här gången, men det beror väl på att AC varit avstängd och att hittils har ja kört 70% av tanken på motorväg.

                Det är svårt att få rätta uppgifter, dels för att oftast kör jag så de blir ca 50% motrväg och 50% i stan mellan tankningarna. Det värdet borde, tycker jag, inte ge mycket mer än runt liter milen. Sen om 1,3l/milen i stan med AC är rimligt eller ej, är det jag försöker komma till ro med.

                Jag vet att förrförra sommaren, när jag bilade igenom Europa så hade jag ett snitt på 0,9 och då låg jag på motorvägen ~150km/h. Det tyckte jag var rimligt, antagligen hade det gått ner om hastigheten låg på 110-120, men jag vet inte.
                Verkar komma med "glädjande" nyheter, tjejen kände sig inte manad att testa ödet när mätaren i princip låg i botten idag på väg till jobbet, enligt henne, så hon tankade tills det klickade till plus lite till, fick i 51,5 l och trippmätaren stod på mellan 490 och 500km. Det får jag till 1,03-1,05/l

                Om vi utgår från att kalla senaste tankningen som "blandad körning" (?) med ca 30 mil motorväg (~140-150km/h) och 19-20 mil i stan så blir en blandad körning på ca 1l/milen helt acceptabelt,eller?

                Sen dras jag vidare med det här skumma med tankens storlek, iom att pumpen klicka och hon fyllde på lite mer och det bara blev 51,5 l borde det ju finnas 8,5 l kvar!? Hmm... känns tveksamt sett utifrån bensinmätaren i botten, och andra sidan vet jag inte vad jag ska tänka och utgå ifrån. För "om" det fanns 8,5 l kvar skulle man gott kunnat köra ett par mil till...?
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #23
                  Varför inte prova att köra tills du får soppatorsk och se hur långt du kommer. Ett hett tips är att ha med en 5 liters dunke
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #24
                    Det hände mig, inte med vilje, på motorvägen i somras. Som tur är hade jag 5l dunk med bensin där bak
                    Då tror jag trippmätaren stod på 46 mil, å andra sidan minns ja inte hur ja hade kört då samtidigt så hade jag en konstant lysande felkodslampa. Minns heller ej om jag hade hunnit byta lambdasonden då eller ej...

                    Men kan någon förklara varför det allt mer verkar som att min tank _inte_ rymmer 60l?
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #25
                      ok, ingen turbo...
                      en ordentlig service samt koll av temgivarna kan vara en lösning.

                      Comment


                      • #26
                        De flesta service grejer så som bensin och luftfilter byttes förra sommaren, fördelarlock/rotor samt tändkablar i julas. Inga felkoder har synts till gällande temperatursensorer, bortsett från vattentempsensorn för 2 mån sen, men den är åtgärdad (lossnat).

                        Lambdasensor är också bytt i juni ca.

                        I aktuellt läge så står jag dock fortfarande kvar med ett (?) fel som registrerar en felkod,lampan tänds till och från i korta intervaller, men bara när jag står still med motorn igång eller precis krypkör. Innan lambdasensorn byttes och kontakten till fas-sensorn "rättades till" så har det varit så (bättre), tidigare så lyste lampan konstant precis hela tiden pga att RPM sensorn pajade (bytt,men lampan slocknade aldrig, antagligen pga fas-sensorn).

                        Kommer läsa felkoderna en gång till, för att bli av med det absoluta sista så att säga. Men det känns som om det skulle påverkat bensinförbrukningen negativt, så skulle det vara då lampan lös konstant under körning (gissar nämligen att bilen får andra värden att kompensera bensinen med i "felsäkert läge"), men egentligen inte nu mera då lampan bara tänds och går in i det läget vid krypkörning, trafikköer.

                        Sen menade jag i sista inlägget att 1l/milen vid 50/50 motorväg/stadsvägskörning inte är dåligt/orimligt (+ utan AC)? Att ACn tar mer är väl införstått, hur mycket vet jag inte riktigt. Detta i kombination med mestadels eller enbart stadskörning kan ju ge högre värden, men nu kör jag på en ny tank och har faktiskt inte behövt ACn och hittils bara kört i stan också. Får se om det nästsista värdet, 1,35l/milen, var med AC+stadskörning eller om det blir samma nu i stadskörning utan AC. Sista värdet, 1l/milen, var som sagt blandad körning. I så fall kanske det är rimligt att den går upp till 1,1-1,2l/milen rent stadskörning utan AC?

                        Vet liksom inte om vi kan komma fram till en slutgiltig sak, att oavsett vad så ska bilen hålla sig runt litern milen eftersom de är en 16v utan turbo, eller om det faktiskt är så att den får ligga inom ovan nämnda högre värden i stan. Har inte riktigt fått klara besked känns det som, men hur som så tycker jag 1,35 är på _tok_ för högt för normal stadskörning. Det måste väl ändå ner?
                        Last edited by Joksi; 1 September 2008, 00:58.
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #27
                          Tankade min 1,8 igår. 49 mil och 41 liter fast jag vet att min hastighetsmätare visar 4-5 % för lite. Så förbrukningen blev 0,85-0,9 med 50/50 körning stad/landsväg-motorväg.

                          Om din drar 1 liter så tycker jag det låter helt ok.
                          Mamma Mia!
                          Fiat coupe 1,8

                          Comment


                          • #28
                            Okej, där ser man. Intressant. Vad har du fått i som mest i din tank?
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #29
                              Min bensinmätare är lite kass. När tanken är nästan tom visar den halvtank och jag gillar inte att köra omkring med en bensindunk i bagaget ifall man skulle krasha. Därför har jag aldrig chansat utan tankat när tripmätarn ligger runt 50 mil.
                              Mamma Mia!
                              Fiat coupe 1,8

                              Comment

                              Working...
                              X