Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensin..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bensin..

    Tankade precis, fick i 53 l (reserven lös och mätare var i botten), och på trippmätaren stod det 400km exakt. . . slå det någon(!) ?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Lätt!
    Min har dragit 1.75l/mil en gång.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag menade inte att vi skulle starta en tävling, ville bara påvisa hur arg jag är och fattar inte varför och på vilket sätt bilfan drar så mycket!
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Jo det är mkt. Men avgasvärdena är bra?

        Måste säga att man blivit rätt negativt inställd till Marellis insprutningar med åren på detta forum..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag kommer längre på en tank soppa och jag har tung gasfot oftast!

          Ska fan skaffa regskylts hållare där det står: Bensin du sparar in kör jag upp.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Kan påpeka att jag kört de här 40 milen enbart i stan (ingen tung gasfot), dvs ingen landsväg eller motorväg alls. Samt större delen har jag haft AC igång.

            Nu ska jag iväg i helgen så då blir de motorväg, får se hur de blir me denna tanken.

            Men mina senaste observationer när ja brukar köra hälften motorväg och hälften stad så kommer ja upp i 50-52 mil, vilket fortfarande är lite lite tycker jag.

            AC som sådan bör väl inte göra så mycket som flera mils skillnad liksom?

            Vad gäller avgasvärdena, om du menar de som testas på besiktningen så har jag i princip båda besiktningarna som jag varit med bilen på i min ägo haft godkända värden (inom gränserna alltså). Men den ska nog besiktigas inom 2 månader igen.
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #7
              AC brukar väl addera 1-2 dl mer soppa om jag minns rätt. Stadskörning ger ju alltid högre förbrukning.

              Jag tror det enda sättet för dig att komma ifrån det här med hög soppaförbrukning är att köpa en Citroen C1 eller annan småbil. Eller ta bussen
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Originally posted by Joksi
                Kan påpeka att jag kört de här 40 milen enbart i stan (ingen tung gasfot), dvs ingen landsväg eller motorväg alls. Samt större delen har jag haft AC igång.
                Jamen då var det ju inte så jättekonstigt... som sagt ovan.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Men det låter ändå lite högt... Mer än 1.3l/mil för en 2.0l 16v? Tycker min 20VT ligger runt litern och jag kör mest korta sträckor och en del rödljus och så...

                  Har du kollat stiften? Hur ser de ut och vilket märke är de...?
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #10
                    Man får väl ta och gå igenom motorn allt från tändstift till luftfilter och luftmassemätare/luftmängdmätare. Sen gå in med bredbandslambda för att kolla att blandningen stämmer, den kanske går för fett.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      på 50l kommer jag sällan över 350km, som minst 270km tror jag att det var..
                      Men åter till ditt inlägg så tycker jag att det e ok med tanke på stads körning och ac...

                      16vt är inte direkt snål, men satsa på en audi A2 som andra bil, och du kommer undan med 0,6 blandat utan att anstränga dig, 0,52 om du anstränger dig

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Fadi
                        på 50l kommer jag sällan över 350km, som minst 270km tror jag att det var..
                        Men åter till ditt inlägg så tycker jag att det e ok med tanke på stads körning och ac...

                        16vt är inte direkt snål, men satsa på en audi A2 som andra bil, och du kommer undan med 0,6 blandat utan att anstränga dig, 0,52 om du anstränger dig
                        Förvisso, men bilen är ingen 16vt utan en 16v... Nog inte fel att kolla de grejer som Amir nämner.
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Väldigt konstigt att den drar så mycket. Har en 1.8 16v som jag pendlar till jobbet med i gbg. Köer, motorvägtrafik samt rödljus. Kommer inte över 1 liter/mil trots att jag tok kör ibland.... eller faktiskt så gott som hela tiden.

                          Annan motor fast samma antal hk. Måste som någon innan skrev vara fel på bränsle tillförseln.

                          Men allt är relativt. Har en Etanol V70 2,0 och den ligger på 1,3-1,4 l/mil vid blandad körning (lugnt). Riktig skit motor måste jag säga. Köp aldrig den.
                          Mamma Mia!
                          Fiat coupe 1,8

                          Comment


                          • #14
                            Nja, det skiljer väl nästan 10 hästar på 1.8 16v och 2.0 16v har jag för mig.

                            Jag har ingen aning faktiskt vad det beror på, det som nämnts är allt igenomgånget i vintras (luftfilter,bränslefilter,tänddetaljer etc).

                            T.o.m lambdasonden är bytt för inte så länge sedan pga att den rapporterade fel en längre tid.

                            Kan säga så här, som jag sa så skulle jag ut och köra i helgen, och när jag parkerade bilen igår hade jag kört 30 mil motorväg och 12 mil i stan. Trippmätaren stod alltså på 420km och bensinmätaren visade någonstans runt 1/4 kvar. Så småningom tänds ju bensinlampan också men jag får väl tanka upp innan ja kör slut på de och står där. Så får vi se hur mycket jag får i denna gången

                            Men den har ju dragit mindre den här gången, men det beror väl på att AC varit avstängd och att hittils har ja kört 70% av tanken på motorväg.

                            Det är svårt att få rätta uppgifter, dels för att oftast kör jag så de blir ca 50% motrväg och 50% i stan mellan tankningarna. Det värdet borde, tycker jag, inte ge mycket mer än runt liter milen. Sen om 1,3l/milen i stan med AC är rimligt eller ej, är det jag försöker komma till ro med.

                            Jag vet att förrförra sommaren, när jag bilade igenom Europa så hade jag ett snitt på 0,9 och då låg jag på motorvägen ~150km/h. Det tyckte jag var rimligt, antagligen hade det gått ner om hastigheten låg på 110-120, men jag vet inte.
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #15
                              Jepp du har rätt 130 hk på 1,8 mot 139 hk på 2,0. Ser dock att 1,8 väger 70 kg mindre och att de har samma tid till 100 km/h 9,2 sek. Undra om det är enklare och därmed lättare delar till 1,8 mot 2,0 för motorn kan väl inte väga 70 kg mer?

                              Surt när man inte hittar felet som i ditt fall. Skam den som ger sig....
                              Mamma Mia!
                              Fiat coupe 1,8

                              Comment

                              Working...
                              X