Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vindrutetorkare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vindrutetorkare

    Känner att jag måste gå till botten med och lösa ett evig problem, känns det som - mitt sporadiska vindrutetorkar upphörande!

    Snabb beskrivning, de lägger helt enkelt av i tid och otid, kan stanna till var som helst på rutan. Ibland kommer de igång igen efter en väldigt kort stund, ibland ta de flera minuter med olika många avbrott igen. Inte många regnfärder som jag klarar utan avbrott, inte ens en sväng på 10-15 min. Jävligt!

    Har inte sett ett mönster, först tyckte ja att det verkade som att om man flyttade med spaken mellan lägena så kunde man få igång de igen, men ja vette fan egentligen om de beror på de för de kan som sagt komma igång igen av sig själv också.
    Sen tyckte jag att de i början hände enbart när man hade första läget igång,det långsammaste, men numera så händer det oavsett vilket läge.

    Annat jag har observerat är att när man flyttar spaken mellan lägena så låter det inget speciellt, förutom mellan andra och tredje läget (snabbaste) där det klickar som från ett relä. HAr inte riktigt letat up varifrån klickande kommer, vet heller inte om det ska klicka just där?

    Hur som helst, det jag undrar är om klickandet samt naturligtvis om någon har konkreta tips på vart jag kan börja felsöka? Det första som slår mig är att klla något relä, för antagligen styrs hela funktionen med hjälp av ett relä?

    Frågan är då bara vart detta relä kan finnas, inne i kupén eller under motorhuven? Hittar inget av intresse i varken manualen, eller verkstadshandboken...
    Last edited by Joksi; 27 August 2008, 17:52.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Nu såg jag i verkstadshanboken på ett annat ställe infrmation om vindrutetorkar komponenterna. Kan det vara fel på reläet, eller kan det vara glapp?
    Vad tror ni?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      Fel på relä/ timer funktion. eller spakställ?

      Iofs. allt kablaga/kontakter också

      Uppstår samma fel i alla lägen (intervall - snabb osv.)
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Alltså fel på antingen reläet, eller fel på spakanslutningen och därmed kablaget?

        Då borde man kanske prova först med det enklaste,kontrollera ch byta reläet. Finns det nåt sätt att kontrollera om det funkar som det ska och om det ska klicka just till övergången till tredje läget?

        Som sagt, det finns tre lägen och avbrottet kan uppstå oavsett i vilket läge.
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #5
          Då återstår fel på kablage (inkl. jordning) relä + motor verkar de som.

          Kolla om två relän har samma funktion och skifta för att testa.
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Pazzo har nog "nästan" rätt...? (kanske)
            Eftersom strömmen tar lite olika vägar när du aktiverar de tre lägena på spaken så borde du ha felet i anslutning till torkarmotorn. Ej i något relä eller så.
            Kan också vara +matningen till torkarspaken då den säkert har en ingång som sedan grenar ut sig till de tre lägena.

            Kan vara så att kolen är dåliga eller att jordningen är dålig.
            Fick torkarproblem på min Uno pga kass jordanslutning i motorrummet...
            Sedan så sitter det en inbyggd brytare i torkarmotorn för pausläget. (Brukar göra det...) Alltså så att torkaren ska stanna på rätt ställe. Till den brytaren har du permanent 12V och brytaren är sluten när torkaren sveper över rutan, utom när den passerar "pausläget." Har du glappkontakt i +matningen dit eller glappt i brytaren kan den stanna.
            Last edited by Chramon; 27 August 2008, 23:41.
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Hmm...börjar låta värre än en kass relä...
              Vet inte vart man ska börja och hur nu.. ahh.

              Men, varför hör man reläet tydligt klicka precis mellan andra och tredje läget, alltså om man sakta flyttar spaken. Finns inget klick mellan paus-första och första-andra.

              En annan sak väl värd att nämna, vill ja påstå, är att om det är något sådant här glapp så brde väl glappet uppstå under rörelse, dvs när man kör vänster höger, gupp osv. För i mitt fall kan jag parkera bilen en stund, gå ut igen och då funkar återigen vindrutetorkarna, en stund innan avbrott kommer. Alltså kör ja en sväng innan ja parkerar, och de funkar inte, men sen när ja kommer ut efter typ en halvtimma funkar de igen...
              Last edited by Joksi; 28 August 2008, 00:23.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                Börja med att mäta vid torkarmotorn och kolla om du får fram ström till den när den inte funkar.

                Ingen som har ett elschema med beteckningar & kabelfärger?
                Där framgår det också kanske var jordplinten i chassit sitter.

                Mät också jordkabeln ut från torkarmotorn. Ingen jord, kolla nämnda jordplint. Har du både ström in och fungerande jord blir det nog byte av torkarmotor...
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  De e mycke grejjer på ett järnspett också
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #10
                    Järnspett?
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #11
                      Ett talessett för krångliga saker i tillvaron
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #12
                        Kanske behövs när du ska plocka bort torkarmotorn... (Järnspett)
                        Fiat Punto Easy 1.2 -13
                        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                        Comment


                        • #13
                          Tack för tipsen, men jag provar nog det enklaste ch billigaste först- reläet. Med tanke på att de klickar skumt just vid ett läge och inte å de andra.
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            Hur får man bort sidoplasten vid förardörren, alltså där var det ska finnas en massa relän?

                            Nr 9 på bilden

                            Last edited by Joksi; 30 August 2008, 16:53.
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #15
                              Ingen? Försökte komma åt underifrån, men det är ju i princip inte möjligt. Tänkte det vore det enklaste och smartaste draget, relän kan ju bete sig hur som helst när de e kassa. har jag en erfarenhet av.

                              Passade även på att kolla varför vindrutespolningen inte funka, ja vet att pumen har låtit skumt innan de la av. Meckade lite med säkringar och fick igång pumpen, kommer dock inget vatten.
                              Provar med en annan ny pump, samma där, pumpen går men kommer inget vatten. Blåser igenom pumparna, inte täppta går rakt igenom. Plockar loss slangarna från pumpen, och kommer heller inget vatten när pumpen går!? (det rinner svagt som ur en slang utan större tryck, men detta med och utan pumpen igång. Så vattnet kommer ju ut igenom pumpen, men det sprutar liksom inte när man kör pumpen så inte konstigt att det inte kommer fram till rutan...

                              Ena pumpen är splitter ny, till Coupén från Mekonomen. Min spolning bak har aldrig funkat, dvs pumpen går ej när man försöker spola där bak (vet ju inte om det är en säkring och om det ens funkat om det är något fel på slangen som går baktill). Det enda jag vet enligt ovan skiss är att det verkar vara två reläer, en till fram och en till bak, antagligen kopplat till spaken. Men reläernas placering stämmer inte alls enligt numreringen ovan på min bil, dvs där reläet framrute spolningen ska sitta sitter uppenbarligen något annat, men samma relä. En av de två främre som skall ha med kupefläkten och göra, är i själva verket den som ger ström till spolningen fram. Har kommit fram till att 2 av de 4 reläerna som sitter där framför spolarbehållaren, är kassa. För jag flyttade säkringar mellan de olika platserna, till slut insåg jag att spolarmtorn gick igång så ett relä funkar, de två andra funkar inte på samma plats (samma relän). Det fjärde är inte samma, ett stort vitt relä som ja inte fattar vart det går till, enligt skissen ska det vara till bakspolningen (som inte funkar) men förstår inte varför det reläet skulle se helt annorlunda ut än de som får igång spolarmotorn till fram. Just nu sitter det två relän, ett litet svart på en plats som får spolarmotorn att funka, och ett stort vitt som jag inte vet om det funkar. De två andra små svarta är bortplockade, eftersom dem verkar vara stendöda.

                              Det finns ju två utgångar på den nya pumpen, en svart och en blå men det säger mig inte mycket egentligen...

                              Någon med idéer?
                              Last edited by Joksi; 31 August 2008, 19:36.
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X