Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demont av signalhorns reglage...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Demont av signalhorns reglage...

    ...eller vad det nu heter.
    Jag ska byta spaksats på min Uno -91 så fort jag får ork, pga att en av spolarfuntionerna är kass.
    Jag förstår att ratten måste demonteras men hur får jag bort
    plattan i centrum, alltså signalknappen/plattan?
    År det bara att rycka bort den? Vill inte sabba den...
    Hittar inga skruvar på baksidan som håller ihop signalanordningen eller så.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

  • #2
    Ingen som har demonterat sin ratt? Satt in en tuffare eller så...
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Ingen aning, men måste du verkligen ta bort ratten?
      Om det inte finns någon krockkudde (gör väl inte det på en 91-a) och du inte kan se/känna några skruvhål på baksidan så är nog plattan dit-tryckt. Prova att bända försiktigt med en bred mejsel eller likn.
      Men som sagt jag vet inte hur det ser ut på Uno!

      /Mikael
      Fiat Marea Weekend 155 20V -00
      Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

      Comment


      • #4
        Jo den måste bort, vad jag kan se på det "nya" reglagepaketet.
        Det går inte att dela utan måste träs dit...
        Får bryta lite försiktigt då det blir dags, om nu inte rattexperten skulle dyka upp.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Såja, nu är det fixat och var inga större problem att få bort "signalplattan".
          Det var bara att bända på sidorna så gled den ut. Den är gjord som en liten låda med 2 styrtappar på baksidan. Dessa går in 2 gummiklädda hål i själva ratten så det gick lite seegt...
          Satt sedan 2 kablar till signalknappslådan.
          Själva muttern, 24mm hylsa satt lite hårt så jag tog mutterdragaren och ratten lossnade direkt, utan våld.

          Har nu bytt spakpaketet för torkare, belysning och blinkers och det som inte fungerade tidigare är Ok förutom bakrutespolningen.
          Det skiljde på någon kabel mellan spakpaketen så jag får undersöka detta senare.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Mekkat lite med spolningen idag då jag var ute på en tripp igår och allt grodde igen pga slaskföret...
            Bara vidrutespolningen som var OK.
            Hittade "felet" på bakrutespolningen. Mätte först ström och jord till motorn. var Ok. När jag sedan kollade närmare så var det plinten som satt fel på motorn. Var vriden ett kvarts varv fel och då får naturligtvis inte stiften kontakt...

            Strålkastarspolningen. Hade lös tanken som sitter framför vindrutan. Hittade inget direkt fel. Bara en avluftningsslang som var klämd och den bytte jag ut. När jag sedan testade så spolade det bara på ena strålkastaren. Kom ut nåt klegg ur den andra.
            Tog då loss grillen och hade lös "tryck/backventilen" som fördelar till strålkastarna och rengjorde den. Nu spolar det på båda strålkastarna.
            Kvällens mekk blir byte av yttre drivknut. Mekonomen --> 850kr.
            Har knäppt i den ett tag så det är nog dax för byte. ( Damasken är hel)
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment

            Working...
            X