Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektr. förgasare Uno kärvar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektr. förgasare Uno kärvar.

    Har en Uno Ie med elektronisk förgasare.
    Nu när det börjat bli lite kallt så har den börjat uppföra sig lite mysko.
    När bilen startas så går gasen jättetrögt + att den inte riktigt vill gå tillbaka. När motorn blivit lite varm så släpper det.
    Har kikat lite på det utan att demontera reglagen, men det känns som att felet sitter i förgasaren. Är detta ett vanligt fel och vad i förgasaren kan kärva på detta vis?
    Vågar man demontera spjällaxeln för att komma åt bättre?

    Har testat att spruta på lite smörjmedel och får se om felet återkommer.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

  • #2
    Ingen som pillrat i den elektroniska förgasaren?

    Oki... imorgonbitti så "har jag tillgång" till den med kall motor så jag får väl påbörja felsökningen då.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Originally posted by Chramon
      Ingen som pillrat i den elektroniska förgasaren?

      Oki... imorgonbitti så "har jag tillgång" till den med kall motor så jag får väl påbörja felsökningen då.
      Har bytt styrenhet på en cinquecento för att den gick taskigt, efter de så var den perfekt! Men kanske inte din typ av problem?
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        ""Men kanske inte din typ av problem?"""

        Nope, långt ifrån...
        Men det är lugnt, har nog fixat felet. Rusade ut i garaget nu i kväll då jag kom hem och då kärvade gasen. Demonterade länkaget och såg vart felet satt.
        Det var länken mellan gaswiren och förgasarstaget som gick tungt. Alltså länken som sitter uppe på ventilkåpan.
        Efter rengöring, putsning av axeln samt lite motorolja som smörjmedel så är den som ny igen. och jag som trodde att felet satt inuti förgasaren. Jag upplevde iaf det så när jag tog tag i staget och kollade sist.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment

        Working...
        X