Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 124 sc -73

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    När det kom till fälgar så velade jag fram och tillbaka vilka jag skulle använda mig av, först var jag inne på att ta några Speedline fälgar som jag ändå hade i garaget, men de passade inte riktigt bra in i designen tyckte jag så då funderade jag ett tag på CD 30 Cromodora fälgar, men det fanns två nackdelar med dem, de fanns bara i 13" och var dyra, jag ville ha 14" och billigare. Sen snöade jag in mig på Revolution fälgar de fanns i 14" samt lite billigare än CD 30 fälgarna. Men så dök det upp på fyra st 14" BWA fälgar till salu för "rätt pris" som hade suttit på en Alfa och jag hade tidigare sett att Fiat även har använt sig av dessa. Dessa fälgar är rätt lik både Cromadora CD 30 och Revolution så dessa inhandlades. Dessvärre så är det extremt svårt att få tag på BWAs centrumnavkapslar i metall som det står Fiat på till dessa. Jag kunde i och för sig köpa nya centrum navkapslar i plast men de är rätt dyra samt att jag ville hellre ha lite "cleanare" design. Men en dag när jag traskade omkring på IKEA hittade jag vad jag ville ha: rostfria små skålar, dessa var i design mycket lik min Bullet backspegel och med lite modifiering så satt de på plats.
    Attached Files
    Last edited by stooges; 2 November 2008, 16:58.

    Comment


    • #17
      stooges,

      Lacka nästa vår?
      Lacken ser ju perfekt ut som den är.
      www.strigin.se

      Comment


      • #18
        Tjena Grusbus
        Ja, jag håller med om att på fotona ser lacken bra ut, men i verkligheten ser den inte bra ut alls. På massor av ställen är lacken påbättrad med andra nyanser av vitt jmf med orginallacken och så måste karossen "jämnas till" överlag. Jag försökte att hitta någon nyans som var rätt på en lackfirma men efter att ha jmf över 100 olika nyanser av vitt och inte någon var rätt så gav jag upp. Även om jag använde mig av rätt färgkod så skulle inte det hjälpa att använda som"bättringsfärg" eftersom orginallacken har "ändrat" färg genom åren, tyvärr. Och som sagt blir nog slutresultatet mycket bättre om man fixar till småbulor etc och lackar sedan. Så det blir att samla pengar som en liten ekorre ett tag

        Comment


        • #19
          Originally posted by stooges
          Tjena Grusbus
          Ja, jag håller med om att på fotona ser lacken bra ut, men i verkligheten ser den inte bra ut alls. På massor av ställen är lacken påbättrad med andra nyanser av vitt jmf med orginallacken och så måste karossen "jämnas till" överlag. Jag försökte att hitta någon nyans som var rätt på en lackfirma men efter att ha jmf över 100 olika nyanser av vitt och inte någon var rätt så gav jag upp. Även om jag använde mig av rätt färgkod så skulle inte det hjälpa att använda som"bättringsfärg" eftersom orginallacken har "ändrat" färg genom åren, tyvärr. Och som sagt blir nog slutresultatet mycket bättre om man fixar till småbulor etc och lackar sedan. Så det blir att samla pengar som en liten ekorre ett tag
          Tjena Stooges!

          mkt snygg bil du har.. ser verkligen fram emot sommaren och få se den på riktigt.. funderar på att göra samma sak som du gjort med skruvar när allt ska skruvas tillbaka på Ritmon.

          p.s har ett set av 14" Ritmo Abarth fälgarna liggandes på vinden om du skulle vilja köpa till en billig penning. Dom kom med Ritmo Cabben från Norge. De behöver dock blästras m.m

          fälgarna ser ut så här.. dock inte lackade som denna
          Attached Files
          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

          Mina Bilar.. Past & Present!

          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

          Comment


          • #20
            Hej stooges o alla!
            Jag tycker att det är jättekul att någon gör så mycket o bra grejer med en 124sc! Riktigt fin!!
            Enligt min mening en av dom mest undervärderade Fiaten av alla!
            En så kul snygg o snabb bil!
            Nån som håller med?

            Sätter in en bild på inredningen med en äkta Luisi träratt..
            Attached Files
            4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
            2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
            Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

            Punto 80 ELX 16v -01
            Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
            Ducato 2,5TD -92 flak
            Tel 070-5512431

            Comment


            • #21
              en från sidan med Cromodora fälgar..
              Attached Files
              4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
              2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
              Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

              Punto 80 ELX 16v -01
              Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
              Ducato 2,5TD -92 flak
              Tel 070-5512431

              Comment


              • #22
                Originally posted by Fiat Abarth
                p.s har ett set av 14" Ritmo Abarth fälgarna liggandes på vinden om du skulle vilja köpa till en billig penning. Dom kom med Ritmo Cabben från Norge. De behöver dock blästras m.m
                Vill inte förstöra nåns affärer här men 124 har en helt annan offset/ET än Ritmo. Så det blir en himla smal spårvidd med Ritmofälgar på en 124.
                Annars säljs original magnesiumfälgar på eBay då o då:
                http://cgi.ebay.de/Cromodora-CD-9-5-...1%7C240%3A1318

                Originally posted by Alf
                Enligt min mening en av dom mest undervärderade Fiaten av alla! En så kul snygg o snabb bil!
                Nån som håller med?
                Nja! Vad är då 125? Super-undervärderad?
                Last edited by per; 3 November 2008, 17:43.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  Tjena "Fiat Abarth"
                  Jag tackar så mycket för erbjudandet om fälgarna men jag tror att 4 st fälgar till, till min samling av fälgar, skulle vara svårförklarligt för min flickvän Förstår inte hur svårt det kan vara att skiljas från lite aluminium och gummi. Jag känner mig dessutom rätt nöjd med mina BWA fälgar, de har det rätta 70-tals stuket och dessutom i guld, snacka om bling-bling

                  Comment


                  • #24
                    Tjena Alf
                    Din polares 124 tycks ha klarat sig bra från rosten med. Det är nog bara är en stor lögn att gamla italienska bilar rostade bort. Alla italienska bilar står ju i lador, garage, hönshus och förmodligen finns det säkert nån i någons potatiskällare med och bara väntar på att ta över hela världen
                    Last edited by stooges; 3 November 2008, 19:43.

                    Comment


                    • #25
                      vart fick du tag i "koni" fjädrarna/ dämparna? Jag kommer följa denna tråd!...shysst bygge! har en liknande fast nyare..75:a
                      Med en blandning av pesto och bensin ;-)

                      Comment


                      • #26
                        Hej Fiat youngsteer
                        Kul med en till som mekar 124 sc. Jag köpte Konidämparna samt fjädringar + lite annat från Vick autosport http://www.vickauto.com/ i USA de har en hel del till Fiat, men tänk på tullavgiften/fraktkostnader så inte det "äter upp" besparningen jmf med att köpa i Sverige. Annars tror jag Stötdämparexperten http://www.stotdamparexperten.nu/ har bra priser på Koni här i Sverige.

                        Comment


                        • #27
                          Gasreglage

                          Eftersom gasreglaget ej var med när jag inhandlade Webrarna samt att dessa i tidigt orginal var lite knepiga, gasreglaget lutar mot torpedväggen och kan göra så att motorn "självgasar" eller "tappar gas" vid motorkrängning så införskaffades ett gasreglage som Fiat också använde men som fästes mot kamkåpan (se bild 1). För att fästa den mot förgasarna används en stång/hävarm (se bild 2) som fästes mellan förgasarna (se bild 3).
                          Attached Files
                          Last edited by stooges; 13 December 2008, 15:29.

                          Comment


                          • #28
                            Bild 2
                            Attached Files

                            Comment


                            • #29
                              Bild 3
                              Attached Files

                              Comment


                              • #30
                                Mkt vackert!

                                Vad är det för insug till IDF- original?

                                Letar efter sådant.

                                Comment

                                Working...
                                X