Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 124 sc -73

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hej Stooges o alla!
    Har lite svårt att tro att du bara varit en Puch Dakota mek innan?
    Det ser jättebra ut, men kamskyddet skulle varit den gula(bara min smak)..

    Tycker att jag känner igen fördelaren lite..haha
    Kul att se den sitta på ett så fint bygge!!

    Ser verkligen fram emot slut resultatet!!

    Ha det bra..
    MVH Alf
    Last edited by Alf; 25 February 2009, 21:11.
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

    Comment


    • #47
      Tjena Alf
      Exakt det var där fördelaren hamnade, får hoppas den trivs där
      Ha det så bra

      Comment


      • #48
        Nu är äntligen motorn på plats. Det var rätt knökigt att få dit den på motorfästena. Det var riktigt trångt mot torpedväggen och man fick dutta mm för mm med domkraft mot växellådan samtidigt som man fick höja och sänka med motorlyften och dra i motorkuddarna med spännband. Men med hjälp av ett par polare och mycket kaffe lyckades vi till slut få dit motorn
        Attached Files
        Last edited by stooges; 1 March 2009, 11:11.

        Comment


        • #49
          Bra jobbat!
          Ser lite trångt ut mellan filtren o huven eller?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #50
            Originally posted by per
            Bra jobbat!
            Ser lite trångt ut mellan filtren o huven eller?
            Exakt, det är jättetrångt så det första jag prövade var att kolla om huven gick på och det gjorde den INTE som det ser ut nu fattas kanske 5-10mm på främre filtret, men jag kan sänka filtrena ca 20 mm och då kommer det att funka.
            Jag var rädd att fördelaren skulle ta i med, men det funkar rakt av, dessutom kan jag ju vinkla den om jag vill.
            Det som kan bli lite problem är luftflödet till förgasarna, och om det blir ett problem kanske man kan lösa det med något slags rörsystem.
            Jag vill helst undvika att göra en bula eller ett hål på huven. Fast om jag måste det så kan man ju utgå från designen från 124 Abarth eller kanske Ferrari 250 SWB (enklare design än Abarth) men mindre och endast endast monterat över förgasarna så blir det kanske bra.
            Last edited by stooges; 1 March 2009, 20:36.

            Comment


            • #51
              Hei, takk for fine bilder og rapport om ditt prosjekt. Jeg stusset litt på plassproblemene da motoren skulle i, men så leste jeg tråden på nytt fra starten, og ser at du har en 2 lit. motor.
              Denne er ca 20 mm høyere enn originalen på 1.8 lit, og forklarer at huven tar i luftfilteret, og at det er trangt mellom motor og torpedoveggen. Motoren kommer høyere, og blir tiltet litt bakover. Modifikasjonen med 2 lit er jo ikke uvanlig, men et tips kan være å skifte travers til en 2 lit US-spider, da kan du få motoren lavere

              Comment


              • #52
                Hej Olavr
                Jo det blir tight, men som sagt jag kommer att få igen huven bara jag sänker ner filterna lite, jag har gjort en liten anordning med slangklämmor så jag kan ställa höjden hur jag vill mellan en max/min nivå så det är nog lugnt. Det som bekymrar mig är flödet av luft till förgasarna, det kan kanske bli ett problem.

                Comment


                • #53
                  Så nu är avgassystem, kardan och alla andra fästen klar under bilen. Så nu står den äntligen på alla fyra hjulen med en motor i, det var ett tag sen sist.
                  Nästa steg blir att koppla el, koppla slangar och lite inredning. Hoppas att få bilen till verkstan innom en snar framtid för att kolla upp det jag har gjort och rätta till alla dumheter samt intällning av tändning, inställning av förgasare, inställning av bromsar+ påfyllning av oljor mm, huga låter som om det kommer att rulla iväg lite pengar.

                  Comment


                  • #54
                    Nu är äntligen motorhuven på plats så nu skall det beställas tid till verkstaden för att så småningom provstarta den.
                    Attached Files
                    Last edited by stooges; 6 April 2009, 11:27.

                    Comment


                    • #55
                      Fasen så vackert.. Blir det silver eller mattsvart runt lysena?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #56
                        De är svarta och eftersom jag inte har bilen i originalskick så har jag även lackat plastgallret i mitten svart (original var det grått). Samt att jag tog bort den inplastade kromade listen som sitter infasat i gallret . Listen var trasig och jag tyckte det blev ett "grymmare" utseende med allt svart.

                        Comment


                        • #57
                          Absolut, håller med! Blir bra det här..
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #58
                            Det är så att man känner sig lite slö i sitt eget garage när man ser vad andra åstakommer, det ser helt grym ut.
                            Lycka till med slut resultatet.
                            www.strigin.se

                            Comment


                            • #59
                              Tackar

                              Comment


                              • #60
                                Väldigt vackert!

                                Comment

                                Working...
                                X