Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp till att förbättra x1/9 klubben!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    i sverige

    I sverige lär väl finnas ca 500 x1/9or totalt. Varav flertalet har stått avställda mer än 5 år. Säkert i någon lada eller uthus.. tråkigt. finns som sagt mest x19 five speed av 80 årsmodell i sverige varav flertalet är rödmetallic.. tyvärr.. haha verkade som dom fick färg eller att den färgen inte sålde så bra i usa.. eller något.. för den finns en himla massa rödmetallic x19 i sverige..
    Fiat X1/9 Dallara
    Fiat 124 Special Moretti
    Fiat Grande punto Sporting
    Lancia Thesis 3,2 V6
    Lancia Delta integrale EVO I
    Alfa GTV 3,0 V6
    Fiat Strada 1,9d

    Comment


    • #32
      Re: i sverige

      Originally posted by Felle
      finns som sagt mest x19 five speed av 80 årsmodell i sverige varav flertalet är rödmetallic.. tyvärr.. haha för den finns en himla massa rödmetallic x19 i sverige..
      Fast nu börjar de ändra färg till rödmetallicmedbrunainslag
      Hellre en bil som krånglar ibland, än en som alltid är ful.

      Comment


      • #33
        Litet OT. (Lassie varning på denna story)

        Jag var på Bertones fabrik -94 när Europeiska x19 klubbar firade modellens 25 års jubileum.

        Såg då en X 1/9 med hela karossen i alu , ngt slags prototypprojekt som blivit liggande på gårdsplan. Fett var ordet, bara 30 år före Ådi.

        Såg/lyssnade även på X19 Abarth 16v, Dallararacern, en helknasig 2+2 version samt gubben Bertone som var värd och bjöd på lunch och vin i trädgården. De ni!
        Last edited by tempra33; 6 January 2009, 21:12.

        Comment


        • #34
          Jag är själv ägare till vad som jag tror var de sist tillverkade X1/9. Gran Finale av 89 års modell.
          Det ska finnas några sena exemplar av X1/9 reg i England som 90-91 årsmodell.

          Så vitt jag vet så slutade serietillverkningen 1989.

          Stämmer det att de fortfarande tillverkas på beställning?

          Som sagts här.. en himla massa vinröd metallic finns det i Svedala.. sett ett par blå..
          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

          Mina Bilar.. Past & Present!

          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

          Comment


          • #35
            Jag har hört det ryktet från tid till annan också - men jag har svårt att tro att de skulle klara dagens lagkrav, särskilt miljödelen.

            Bertone är väl mer eller mindre utslagna från marknaden numera. Fabriken såg redan 1994 väääldigt omodern ut.

            Folk stod och handsvetsade/hamrade på Åpel Astra cabbar och Lancia Integrale vilka båda legomonterades vid den tidpunkten.

            Comment


            • #36
              Hejsan! Vi hälsar givetvis alla välkomna som medlemmar i Svenska X1/9 klubben! Detta gäller inte "bara" de som har X1/9:a utan även andra som delar intresset av italienska bilar.
              Det är ju kul att det skrivs om oss på så många olika ställen.
              Det ger ju en viss tillfredsställelse att få feedback för klubbens aktiviteter i olika forum men det hade ju varit roligare om nytt folk hade kommit på våra möten och gjort sina röster hörda där.
              Vi tar givetvis åt oss av all ros och ris. För att svara på några av frågorna (inpassen) som skrivits här så har vi samarbetat med Lanciaklubben (bankörning).
              Vi har gjort utdrag ur vägverkets register (alla kommer inte med då det finns ett otal olika fordionsbeteckningar på X1/9:an) för att söka nya medlemmar, dock byter en del X1/9r ägare frekvent medan andra ömt vårdar sina familjemedlemmar. Vi har pratat om olika sätt att nå dessa. Sommaren 2007 skickade vi ut en inbjudan till de som var registrerade då och fick ett tiotal nya medlemmar till en rätt hög kostnad. För många år sedan gjorde vi ett utskick med svarskort men det är en väldigt dyr process. Ringa runt till alla är inte heller ett kostnadsvänligt sätt.
              Vi har pratat om regional rekrytering, där medlemmar i olika regioner ringer/besöker de som är registrerade ägare i respektive område men än har vi inte dragit igång den varianten. Sedan vad gäller medelåldern så är den inte speciellt hög med tanke på ålder på bilarna...
              Hinner inte skriva me just nu men jag tycker att vi fortsätter diskutionen på "vårt" forum (x19.nu).
              Hälsningar Stygge (il presidente)

              Comment

              Working...
              X