Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högt HC... HJÄLP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högt HC... HJÄLP

    Jag har nyss köpt mig en Fiat uno 1.1L e.elegant. som jag har servat upp, problemet är bara att när jag skulle besiktiga den så fick jag en 2:a... Högt HC.

    Alla avgasvärden låg bra utom HC.
    418(100).

    Kan det vara tjuvluft någonstans, täpt filter, eller vad ska jag göra åt detta problem.

    EDIT:
    Jag har funderat på om det kan vara "automatchoken" som kan vara trasig... problemet är bara att jag inte vet vad den heter egentligen, och heller inte på engelska.
    när jag säger automatchocke så menar jag den del av insprutssystemet som ska tillföra extra bränlse när motorn är kall. så om det kan vara någon ventil, eller om det e någon motor-tempmätare som kan ha gått sönder, vet jag inte... fiat är nytt för mig...
    Last edited by frownlayer; 7 January 2009, 15:31.

  • #2
    Bara HC ? Med tanke på det höga värdet: Katalystator, tyvärr.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      ja CO låg bra... är du 100 på att det e katten som har gått då?

      Comment


      • #4
        har hört att sådant kanske kan lösas med k-sprit i bränslet....för att sänka värderna tillfälligt (dvs underbesiktningen)...annars kan det vaar katten som är problemet .
        Med en blandning av pesto och bensin ;-)

        Comment


        • #5
          jag tvivlar på att det e katten... jag har ett co värde på 0.3(0.5)... om katten hade varit trasig så hade det inte varit så lågt... så jag funderar fortfarande om det kan vara någon kallstartsfunktion som kan ha gått sönder...

          Comment


          • #6
            Originally posted by Fiat_youngsteer
            har hört att sådant kanske kan lösas med k-sprit i bränslet....för att sänka värderna tillfälligt (dvs underbesiktningen)...annars kan det vaar katten som är problemet .
            Går med CO kanske men inte med HC.

            Prova att byta till fräsh olja. Kolla även tjuvluft precis som du skrev. Kolla även att det inte finns hål i avgasystemet innan kat.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              högt hc (löst)

              Jag började med att plocka bort luftfilterboxen(som satt löst, som den verkar göra på alla fire-motorer), och såg att det låg 500 kg skit där inne...
              quickclean och trasa + att jag plockade ner den så långt som det gick... sedan var det dags för tändstiftsbyte... Yippi... en av tändstiften tog 20min att klura ut hur jag skulle skruva loss... skitbra konstruktion(eller inte)... sedan var det bara att plocka ihop allt... och sen tryckte en kompis in luftfilterboxen, och jag tapeade den tät med silvertape... åkte till besiktningen och kom ut med 007(100) i hc...

              Comment


              • #8
                Ja som sagt många gånger innan sköts väl inte dessa bilar som andra, direkt. Och då blir det ju problem till slut..

                O andra sidan lättlagade "fel"..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment

                Working...
                X