Announcement

Collapse
No announcement yet.

Torkar reglage prolem..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Torkar reglage prolem..

    När jag startar torkarna så går säkringen .
    undrar om det kan vara ett jord fel eller om det är relät som spökar?

    undrar om det är nån som har ett el schema att tillge..
    problemet sitter i en tipo dgt 90 om det har nån betydelse

    mvh MR DGT
    Last edited by crille.larsson; 18 January 2009, 18:17.

  • #2
    Låter som att torkarmotorn brunnit/sitter fast om säkringen går direkt.
    Eller går den en stund innan säkringen pajar?

    Comment


    • #3
      Originally posted by hl26485
      Låter som att torkarmotorn brunnit/sitter fast om säkringen går direkt.
      Eller går den en stund innan säkringen pajar?
      om jag sätter i en 25 amp i dosan så går den en gång men sen så brinner den.
      tror inte att det är motorn.

      Comment


      • #4
        jag skulle koppla loss motorn från själva torkarmekaniken och köra den obelastad för att se om säkringen håller då.
        PÅ volvo kombi så fastnar/ kärvar torkarmotorn pga av rost och då går säkringen .
        Med lite röstlös så brukar den hoppa igång.
        Men bara en teori!!
        Tror dock inte på jordfel el reläproblem.
        Kan va kortis i lindningarna i motorn!

        Comment


        • #5
          En torkarmotor är en rätt besynnerlig tingest som jag aldrig blivit riktigt klok på. Det finns ju en kortslutningskontakt som ska stoppa motorn abrupt när torkararmen är i viloläge. Jag tror att det är den som spökar. Har du mekat med elkopplingarna eller det mekaniska länkaget/viloläget så att kortslutningen inträffar vid fel tillfälle så kan det bli så att säkringen brinner.

          /Mikael
          Fiat Marea Weekend 155 20V -00
          Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

          Comment


          • #6
            va kan en motor kosta på skroten om det nu är den..

            Comment


            • #7
              Allt från 1000spänn till 100spänn om du plockar den själv.. Säg bara att det är från en Fiat så får du säkert lite pengar oxå.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Har tipon samma "hysterika" skittorkare som Alfa 155 som har anlag att hacka sig fram? Där brukar felet vara att fettet i kuggväxeln torkar och behöver fräschas upp med jämna mellanrum.
                Alfa-Romeo 156 2.5 V6 -03
                Alfa-Romeo 166 2.5 V6 -00
                Alfa-Romeo Sprint QV -88

                Comment


                • #9
                  Ryck lös kontakten på motorn och "provkör". Håller säkringen då så har du till 98% felet i motorn.
                  Ang "kortslutningskontakten" i motorn så är det ingen kortslutningskontakt...
                  Till motorn så har du en permanentström. Det är den som driver motorn under större delen av svepytan. Strömmen du skickar från din torkarspak passerar en brytare inuti motorn. Slår du av den (manöverströmmen) så stannar torkaren i parkeringsläget när brytaren öppnar.
                  Så har torkarmotorer varit konstruerade men med dagens elekronikkomponenter kan det se annorlunda ut. ;-)
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Ursäkta att jag hoppar in och lånar tråden, men när ni nu snackar om hur torkarmotorer fungerar så kände jag att ni kanske kan förklara vad som händer hos mig.

                    Det enda vi har gjort är bytt torkarmotor, efter bytet så har de börjat betee sig mäkta konstigt.

                    1) Torkarmotorns "paus" läge (som bara finns på första läget) är inte längst ner, utan tvärs över på rutan. Alltså stannar torkarna mitt på rutan mellan svepen.

                    2) När jag stänger av torkarna så stannar dem precis där dem är när jag stänger av dem, dem slutför inte ett svep och stannar.

                    3) När jag ska spola vindrutan och släpper spaken så ska torkarna fortsätta svepa 4 ggr, för att sedan stanna. Nu sveper dem 10 el 11 ggr.

                    Samtliga fel uppstod efter torkarmotorbytet.
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #11
                      vill bara tacka för alla förslag som har kommit ...

                      problemet har jag ,tror ja hittat .
                      skruvade bort motorn och körde den utan och säkringen höll så
                      ska kolla efter en beg på skoten imorgon hoppas att det ska vara löst sen..

                      mvh crille
                      MR DGT

                      Comment


                      • #12
                        Joksi, var det en begagnad eller ny torkarmotor? Det kan ju vara nåt galet i den om den är beggad. Var det samma nummer på den "nya"?
                        Låter helmysko om du har "pausläget i mitten" och den slår åt båda hållen.
                        Har du däremot pausläget längst upp så har du kanske gjort någon tavla vid montering av länkaget...
                        Vid montering bör man tomköra den utan torkararm så den stannar i pausläget och sedan montera armen.

                        Jag har kikat i ett elschema till en Tipo, det enda jag hade, och den har 3 kablar. En jord, en permanent + samt manöver.
                        Sedan ser man att motorn har en intern brytare samt ett relä.
                        Lite klurigt att se hur allt funkar där inuti eftersom strömmen går runt, runt... ;-)
                        Fiat Punto Easy 1.2 -13
                        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                        Comment


                        • #13
                          Den stannar iofs inte i mitten, dock ej längst upp heller... den stannar nästan längst upp kanske vore mer rätt.

                          Ingen aning, har inte kollat något mer än att den ser identisk ut som den gamla. och den är begagnad. Det var dock aldrig fel på min gamla torkarmotor, den verkade fungera prima. Det var verkstaden som föreslog det här, bytet. Slängt pengar i onödan och fått en sämre funktion på köpet. Jag hade ju problem med att torkarna stannad i tid och otid, vilket ser ut att vara löst sen någon dag tillbaks (löddade lite i ett relä efter tips i en annan tråd).

                          Samtidigt när man spolar vatten så stannar den inte efter 4 svep, utan snarare efter 10. Också något samband med detta.

                          När jag tittar i verkstadsmanualen så verkar det som att torkarmotorn sitter med tre bultar på själva länkaget, det står ingenting om att man måste justera någonting utan det är bara att ta loss och byta. Förstår inte hur det kan ha blivit så här fel.
                          Last edited by Joksi; 23 January 2009, 16:22.
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            Hade inne bilen på verkstad över dagen, de kunde inte hitta något fel så de provade att sätta tillbaks den "gamla" torkarmotorn. Vips, och allt blev rätt igen!
                            Måste ju vara fel på den jag köpte, finns det nåt sätt att visa att den var kass vid köp även om ja monterade den senare? (garantin har gått ut från skroten)

                            Jag är däremot inte helt nöjd, torkarnas dödläge är nu 3-4 cm upp på fönstret, alltså inte långt uppe som innan, men inte ända ner på rutan heller (som de var innan de började byta torkarmotor).
                            Enligt verkstan så kan de inte göra nåt mer, och då sa jag att ja då får ni betala tillbaks pengarna eftersom ni inte utfört jobbet 100%, men det vägrade dem. Vad hade ni gjort?

                            Nåväl, enligt verkstaden finns där alltså ingen justering, utan det är tre bultar och ett kontaktdon som håller fast torkarmotorn i länkaget. Men varför kan de inte få dödläget rätt!?
                            Alltså jag får spel, den fortsätter ju dem dfär 3 cm ner till rutans kant, och sveper upp över hela rutan, pausar, och ner 3 cm igen.
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #15
                              Jag kanske inte riktigt förstår hur den jobbar ;-) men kan du inte lossa på armen och flytta ner den dit du vill ha den... Alltså när den stannat i stoppläget.
                              Eller slår den neråt några cm när den startar upp? vänder och sveper sedan över rutan...
                              Gör den så skulle jag försöka skaffa en ny eller så prova att demontera den gamla och se om något hänt inuti.
                              Fiat Punto Easy 1.2 -13
                              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                              Comment

                              Working...
                              X