Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blivande Fiat Coupe 20V Turbo-ägare som har några frågor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blivande Fiat Coupe 20V Turbo-ägare som har några frågor.



    Hej, är ny här och har inte varit så jätteinne på Fiat förrut men nu har jag äntligen bestämt mig för att köpa en.

    Har några frågor som jag hoppas att någon duktig människa här kan besvara.




    1. Om jag vill chippa min Coupe 20V Turbo, vilken effektökning kan jag då räkna med att få ut och vilket chip är det bästa för min modell?

    2. Finns det någon nackdel med att chippa den?

    3. Var hittar man försäljare av chippen (helst inom Skåne)?

    4. Vem ska jag vända mig till (i Skåne helst) för att få det installerat på ett korrekt sätt?

    5. Rostar bilen jättelätt eller kan man köra den året runt utan att behöva oroa sig? Man har ju märkt att många ställer av sin bil över vintern så man blir lite nojig.

    6. Behöver man uppgradera något annat i bilen vid chippning eller klarar resten av delarna i bilen effektökningen helt utan problem?

    7. Om jag vill köpa stylingkits, spoilers, avgassystem m.m... till denna modellen, vart vänder jag mig då (helst inom Sverige om det existerar)?



    Mycket tacksam om någon kunnig har utförliga och hjälpsamma svar!



    Heter Stoffe (eller ja, kallas det iaf.) förresten och hej på er alla, ni verkar vara ett glatt och trevligt gäng här. =0P
    Last edited by Neophyte; 19 January 2009, 13:38.

  • #2
    Välkommen hit!

    Längst upp i denna sektion, om du kollar igen, finns all info under Coupe Info.

    Att många ställer av bilen kommer du först förstå när du haft bilen ett tag.
    Grejen är att man KAN köra bilen vintertid. Men med en Fiat Coupe är det så att man inte VILL göra det eftersom det skulle göra ont i bilens själ. Du fattar nog inte förrän du har en själv!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tjena och välkommen till hit!

      hoppas du trivs! mkt hjälp finns här.. både att läsa och att fråga!
      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

      Mina Bilar.. Past & Present!

      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

      Comment


      • #4
        De flesta på detta forum ställer av sina bilar mest för att de är rädda om dem (stenskott osv). Sen är vintern också en tid för reperationer och ev uppgraderingar. Samma sak gäller väl egentligen de flesta som har en entusiastbil.

        Modernare Fiater (typ 95 och framåt) har väl egentligen inga direkta rostproblem och funkar ungefär som de flesta andra bilar under vinterhalvåret.

        Med tanke på ditt användarnamn antar jag at du lyssnar på sån där galen Nederländsk Gabber-musik?
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #5
          Re: Blivande Fiat Coupe 20V Turbo-ägare som har några frågor.

          Originally posted by Neophyte
          Hej, är ny här och har inte varit så jätteinne på Fiat förrut men nu har jag äntligen bestämt mig för att köpa en.

          Har några frågor som jag hoppas att någon duktig människa här kan besvara.




          1. Om jag vill chippa min Coupe 20V Turbo, vilken effektökning kan jag då räkna med att få ut och vilket chip är det bästa för min modell?

          2. Finns det någon nackdel med att chippa den?

          3. Var hittar man försäljare av chippen (helst inom Skåne)?

          4. Vem ska jag vända mig till (i Skåne helst) för att få det installerat på ett korrekt sätt?

          5. Rostar bilen jättelätt eller kan man köra den året runt utan att behöva oroa sig? Man har ju märkt att många ställer av sin bil över vintern så man blir lite nojig.

          6. Behöver man uppgradera något annat i bilen vid chippning eller klarar resten av delarna i bilen effektökningen helt utan problem?

          7. Om jag vill köpa stylingkits, spoilers, avgassystem m.m... till denna modellen, vart vänder jag mig då (helst inom Sverige om det existerar)?



          Mycket tacksam om någon kunnig har utförliga och hjälpsamma svar!



          Heter Stoffe (eller ja, kallas det iaf.) förresten och hej på er alla, ni verkar vara ett glatt och trevligt gäng här. =0P
          1. Ca 30 hk. Gtec1 chip finns att köpa via www.fccuk.org/forum för £45. Tidigare fanns det också Novitecchip men de har slutat tillverka detta. Gtec använts av massor av Coupéägare däribland jag själv. Fungerar alldeles utmärkt.

          2. Det sliter väl lite mer på grejerna när man trimmar. Men sköter man service o dyligt så ska det inte vara några problem.

          3. Som jag skrev tidigare så finns Gtec1 att köpa via www.fccuk.org/forum för £45. Bara att regga sig på forumet och skicka ett pm till GrahamL.

          4. Du installerar det själv. Busenkelt. Finns en manual att ladda ner från fccuk.org forumet.

          5. Det går att köra med den på vintern, men vem vill utsätta sin ögonsten för salt och skit???

          6. Nej du behöver inte byta nått annat. Risken är bara att du får trimviruset i dig och känner för att byta avgas, IC mm

          7. www.raceitaly.se

          Å välkommen till klubben!
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Tackar för svaren. Det var väl ungefär vad jag ville höra så det låter ju bra. =0)


            Finns det inget annat ställe än raceitaly.se som säljer styling-detaljer till Coupé? Är ute efter ett parti som kan sättas för dimljusen så att ljusen ser runda ut istället.

            Vill även ha en liten och diskret bakluckespoiler.


            Hittar inte dessa någonstans. =0/

            Comment


            • #7
              Vill inte vara tjatig här men.. Coupe Info!
              Där finns allt vettu.
              Finns även en Länkar avdelning.
              Last edited by per; 20 January 2009, 11:54.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by Neophyte
                Tackar för svaren. Det var väl ungefär vad jag ville höra så det låter ju bra. =0)


                Finns det inget annat ställe än raceitaly.se som säljer styling-detaljer till Coupé? Är ute efter ett parti som kan sättas för dimljusen så att ljusen ser runda ut istället.

                Vill även ha en liten och diskret bakluckespoiler.


                Hittar inte dessa någonstans. =0/
                För designgrejer så kan du kolla på www.autods.net
                Men Jonas på Raceitaly tar hem hela sortimentet så du kan snacka med honom om du har några frågor. Han kan även skicka grejerna färdiglackade.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Vänd dig till Raceitaly för allting, tror nog Jonas kan fixa mer eller mindre allting åt dig.

                  Comment


                  • #10
                    Nu har jag bilen. Silvermetallic är den.

                    Har dock fått lite problem med några smågrejer så om det finns någon väldigt Fiat Coupe-kunnig som bor i närheten av Malmö som vill hjälpa mig med lite saker någon dag när ni har tid över så vore jag väldigt tacksam.

                    Det verkar som om den förre ägaren har kopplat in en massa skit som inte ska vara där. Stereo-grejer och laddtrycksmätare som inte fungerar som den ska.

                    Kan ni mycket om detta, bor i närheten och har tid/vilja att hjälpa mig så hade jag varit oerhört tacksam.

                    Comment


                    • #11
                      Vad är det för fel med mätaren?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Laddtrycksmätaren fungerar som sagt i princip inte alls (hoppar till lite ibland men inte mer än så) och när jag försöker koppla in min stereo (JVC) så stängs den inte av automatiskt med bilen även om remote-sladden är kopplad.

                        Min aktiva subwoofer som jag har i bagaget fungerar inte alls även om den fungerade hur perfekt som helst i både min förra bil (Hyundai Coupé) och den jag hade innan den (Peugeot 605). Har kopplat den precis likadant som i de andra bilarna men som sagt så fungerar den inte alls.

                        Misstänker att den förra ägaren har ändrat en massa och jag vet att han/hon har satt dit extrakablar (dragit ljudkablar som tom. finns kvar) som jag inte har en aning om vad de är till för.

                        Därför antog jag att det kanske vore bäst om någon som vet vad de sysslar med, och som dessutom har en Fiat Coupé själv, kollar lite om det är något jag lätt kan återställa till originalskick.

                        Det är ju lite svårt för mig då jag inte har en aning om hur det var från början. Man vill ju inte koppla ur någon viktig sladd och kanske skada något.

                        Har någon lust att hjälpa mig så säg bara till. Jag kan självklart komma till dig som erbjuder hjälp om det är inom Skåne och blir det någon reda på det så får du självklart en slant för besväret.
                        Last edited by Neophyte; 2 February 2009, 06:28.

                        Comment


                        • #13
                          Kolla så att du inte har ett brott på slangen till mätaren.

                          Jag hade också en massa extra kablar i min Coupé när jag köpte den. Tog ett tag att rensa ut all skit. Vette katten var förra ägaren hade haft för sig. Glad för att skarva var han i alla fall
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Neophyte
                            när jag försöker koppla in min stereo (JVC) så stängs den inte av automatiskt med bilen även om remote-sladden är kopplad.
                            Du får kolla med en mätare att du kopplat in ignitionsladden på din stereo på rätt sladd, den som bara ger ström på tändläget.

                            Originally posted by Neophyte
                            Min aktiva subwoofer som jag har i bagaget fungerar inte alls även om den fungerade hur perfekt som helst i både min förra bil (Hyundai Coupé) och den jag hade innan den (Peugeot 605). Har kopplat den precis likadant som i de andra bilarna men som sagt så fungerar den inte alls.
                            Här finns inga fördragna sladdar i Coupen, allt hänger på att du kopplat rätt mellan stereon och baslådan. Det som behövs till baslådan är alltså: huvudström, styrström, jordkabel och lågnivåkablarna.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Som sagt, jag är inte särskilt bra på sådant och jag misstänker att den förra ägaren ändrat en massa sladdar för att passa dennes behov bättre.

                              Jag har aldrig haft problem med bilstereo i mina andra bilar så man får ju anta att jag kopplat allt rätt även denna gång, vilket får mig att tro att den förra ägaren har modifierat en hel del på ett sätt som jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att förstå mig på.

                              Vågar inte ge mig in på att koppla ur en massa sladdar som jag inte har en aning om vad de är till för.

                              Comment

                              Working...
                              X