Announcement

Collapse
No announcement yet.

Shell Helix 5-40 helsyntet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Shell Helix 5-40 helsyntet?

    Bra eller dåligt? Någon som har testat? Ska andvändas i GT´n.

    Ska tydligen vara ferrari sponsrat!
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Jag har kört denna olja i alla mina bilar Från Lancia A112 till Porsche Boxster S. Alltid med samma goda resultat.

    Produkten är utvecklad tillsammans med Ferrari och idag är Ferrari enda märket där man har factory fill* på Helix Ultra.

    *Factory fill är den olja som fylls i bilen vid leverans.

    PS. Jag jobbar för Shell.

    Väntar på Per.
    3
    2
    1

    Last edited by TobbeC; 19 February 2009, 07:40.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #3
      Finns nog ingen här som har ett labb som klarar tribologi.

      Det är väl Shell som sponsrar Ferrari.

      Om oljan har korrekt klassning/viskositet till den motor den ska användas i duger den.

      Comment


      • #4
        Originally posted by tempra33
        Om oljan har korrekt klassning/viskositet till den motor den ska användas i duger den.
        Nu är det väll inte riktigt så enkelt. Om så skulle vara fallet så duger biltemaolja för 50Kr L.

        Utvecklingen på motorolja går bra mycket fortare en vad klassningarna gör. Klassningarna ligger säkert 2-4 År efter i utvecklingen. Självklart skall man titta så att oljan uppfyller klassningen som krävs av applicationen.

        Jag rekommenderar dock att man alltid använder helsyntetisk olja.

        Mären jag föredrar är Shell Helix och Exxon Mobil 1.
        Last edited by TobbeC; 19 February 2009, 08:01.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Originally posted by TobbeC
          Nu är det väll inte riktigt så enkelt. Om så skulle vara fallet så duger biltemaolja för 50Kr L.

          Utvecklingen på motorolja går bra mycket fortare en vad klassningarna gör. Klassningarna ligger säkert 2-4 År efter i utvecklingen. Självklart skall man titta så att oljan uppfyller klassningen som krävs av applicationen.

          Jag rekommenderar dock att man alltid använder helsyntetisk olja.

          Enligt min erfarenhet så ser det ut såhär idag.
          Shell Helix och Exxon Mobile 1 ligger först i utvecklingen.
          Tätt efter det kommer Castrol. Unikt för Castrol är att dom har en mycket framskjuten position just i Sverige jämfört med övriga europa.

          Det här kommer vi nog inte att bli överens om :-)

          Biltemaolja som uppfyller vad bilens specifikation anger duger.

          Motorn är utvecklad utifrån att brukas under vissa givna driftsparametrar, exv smörjmedel av en viss kvalitet. Får den det så räcker det. Om man sedan ändrar förutsättningarna, gm trimmning, så förkortas livslängden.

          Shell är säkert ett bra oljefabrikat men liksom Castrol mm tar de ut ett pris för varumärkets styrka.

          AGROL som säljs av lantmännen har ett kasst varumärke men goda specifikationer/kr.

          Helsyntet är bra.

          Jag jobbar inte för AGROL ;-)
          Last edited by tempra33; 19 February 2009, 08:04.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tempra33
            Det här kommer vi nog inte att bli överens om :-)
            Jag ändrade lite tidigare lite järva uttalande
            Originally posted by tempra33
            Biltemaolja som uppfyller vad bilens specifikation anger duger.
            Motorn är utvecklad utifrån att brukas under vissa givna driftsparametrar, exv smörjmedel av en viss kvalitet. Får den det så räcker det. Om man sedan ändrar förutsättningarna, gm trimmning, så förkortas livslängden.
            I så fall har vi gjort disskutionen kort. Vi kan alla köra med Biltema (Statoil) och vara nöjda.

            Allt detta bygger dock på att man inte kan utveckla produkter efter det att motorn byggs vilket jag inte tycker är rätt. Möjligtvis stämmer det på en mycket enkel motor som den i en traktor men dagens anavcerade motorer har en annan utvecklingspotential.

            Originally posted by tempra33
            Shell är säkert ett bra oljefabrikat men liksom Castrol mm tar de ut ett pris för varumärkets styrka.
            Visst tar man betalt för varumärket men även för forskning och utveckling. Det är mycket billigare att kopiera en produkt en att utveckla den.

            En Kinesisk kopia på Chevrolet Matiz kostar en tiondel av originalet (endå tillverkas originalet i Korea).

            Originally posted by tempra33
            AGROL som säljs av lantmännen har ett kasst varumärke men goda specifikationer/kr.

            Helsyntet är bra.

            Jag jobbar inte för AGROL ;-)
            AGROL har ingen egen tillverkning utan dom gör rebrands precis som Biltema. Jag är lite osäker på vilken produkt dom säljer så jag kan inte svara på kvalitén.
            Last edited by TobbeC; 19 February 2009, 08:23.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Originally posted by TobbeC
              Väntar på Per.
              3
              2
              1
              Tror Tobbe hänvisar till mina tidigare erfarenheter av oljan i min Coupe. För de som inte orkar söka bland gamla trådar skrev jag detta:
              # Vid bankörning blev oljetrycket (tomgång) rekordlågt (drygt 1bar) och motorn lät mer än normalt. Om detta var bra/dåligt kom ingen fram till, men jag blev lite skraj och fortsatte istället med Mobil1 5W-50.
              # Noterade en lägstaförbrukning med Shell Helix - slump eller ej vet jag inte.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Jag har kört med castrols 5-40 tidigare men har nu kommit över helix oljan för 280 kr, 4liter. Det är betydligt billigare än Castrol så jag tror jag testar den till våren. Ska hålla ett öga på oljetrycket och se om det är nån skillnad. Återkommer med info.


                PS Kan man ha denna i Barchettan också? Har kört Castrols 10 -40 i den tidigare nämligen!
                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  # Noterade en lägstaförbrukning med Shell Helix - slump eller ej vet jag inte.
                  Beror sannolikt på att den var tunnare. Skulle säkert bli som snålast med en 0w-30 men den är ju inte att rekommendera på Coupén om man skall köra hårt.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #10
                    Det bästa är väl egentligen att använda en "rak olja" om det går att få tag på. D.v.s. en olja utan olika klassningar för varm/kall olja. ;-)
                    Den klassning som står på burken gäller för produkten som finns i flaskan. När bilen gått 50 -100 mil kan du ha helt andra viskositetsindex iom att "det som gör viskositetsskillnaden" passerat genom motorn/pump m.m. och slits. Jag var på kurs hos Shell för några år sedan och fick veta detta. Ev. har de andra saker som styr viskositeten idag som är bättre.

                    De liknade produkten med "spindlar" När oljan är kall drar de ihop benen och oljan blir lättflytande. Då oljan blivit varm skjuter de ut benen och oljan blir tjockare. Efter ett tags användande tappar de benen och oljans egenskaper förändras.

                    Det är säkert ngt överdrivet eftersom dagens motorer har bytesintervaller på 2 000mil eller så, men kanske tänkvärt... ;-)
                    Fiat Punto Easy 1.2 -13
                    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Chramon
                      Det bästa är väl egentligen att använda en "rak olja" om det går att få tag på. D.v.s. en olja utan olika klassningar för varm/kall olja. ;-)
                      Den klassning som står på burken gäller för produkten som finns i flaskan. När bilen gått 50 -100 mil kan du ha helt andra viskositetsindex iom att "det som gör viskositetsskillnaden" passerat genom motorn/pump m.m. och slits. Jag var på kurs hos Shell för några år sedan och fick veta detta. Ev. har de andra saker som styr viskositeten idag som är bättre.

                      De liknade produkten med "spindlar" När oljan är kall drar de ihop benen och oljan blir lättflytande. Då oljan blivit varm skjuter de ut benen och oljan blir tjockare. Efter ett tags användande tappar de benen och oljans egenskaper förändras.

                      Det är säkert ngt överdrivet eftersom dagens motorer har bytesintervaller på 2 000mil eller så, men kanske tänkvärt... ;-)

                      Raka oljor hör väl till historien om man inte åker äldre HD. På den tiden de användes inom racing användes en olja för uppvärmning varefter man bytte till en högre viskositet för racing.

                      Polymerkedjorna i syntettillsatser bryts ner mekaniskt över tid, ja. Kedjorna tappar sina molekylära bindningar ("spindelbenen") och blir kortare = egenskaperna förändras. Därefter återstår väl övervägande basoljans viskositetsindex?

                      Därför hellre en W20-50 än en W0-30 imho - annars så åker man omkring med en alltför tunn olja när den blivit riktigt varm/använts i motorn ett längre tag.

                      Jag läste att en modern F1 motor inte kan startas när den är kall - den är "fastnypen". För att få lämpligt lagerspel förvärms motorn till typ 70 grader. Det kallar jag blueprinting.
                      Last edited by tempra33; 22 February 2009, 12:52.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Chramon
                        Jag var på kurs hos Shell för några år sedan och fick veta detta. Ev. har de andra saker som styr viskositeten idag som är bättre.
                        Av nyfikenhet. Hur många år sen och vem höll i kursen?
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #13
                          Ja du... Mellan 10- 15 år sedan. Minns tyvärr inga namn men en dam i 50-års åldern var en av höjdarna. Hon bjöd oss på middag på Amaranten, tror jag hotellet hette. Jag är rätt dålig på Geografi i sthlm, men vi hade kursen på Shell, norr om hotellet?? och vi var även en vända ut i hamnen och såg hur oljorna kom till. Fick en 5 L dunk med Helix samt en förbandskudde som muta...
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Black_GT
                            Jag har kört med castrols 5-40 tidigare men har nu kommit över helix oljan för 280 kr, 4liter. Det är betydligt billigare än Castrol så jag tror jag testar den till våren. Ska hålla ett öga på oljetrycket och se om det är nån skillnad. Återkommer med info.


                            PS Kan man ha denna i Barchettan också? Har kört Castrols 10 -40 i den tidigare nämligen!
                            Lyfter en gammal tråd

                            Har nu kört på Helixen ett tag och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.

                            När jag körde på bana så började oljan komma ut ur oljestickan, pga all tryck eller värme jag vet inte, men känns som att den inte riktigt tålde värmen. Annars har jag inte haft några problem.

                            På barchettan har jag märkt att den låter mera i motorn på denna olja och att den letar sig ut lättare (oljespill).

                            Bör jag byta till lite tjockare olja? Den ska dock tåla lite bankörning. Vad rekomenderas? Mobile1 5-50?
                            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                            Comment


                            • #15
                              Har tyvärr inte heller bra erfarenheter av Helix oljan, detta i turbomotorer. Vid två tillfällen (olika batchar garanterat för det var typ två år mellan) har oljan klappap igenom fullständigt med tappat tryck och varit som vatten när man tappat ur den.

                              Mobil 1 är kass med IMO, motorn låter som ett tröskverk och motorn går ojämnt och ryckigt. Kass.

                              Försöker numera alltid fylla i Motul, trevliga oljor. Dyra som knark dock. :|
                              /Mats Strandberg

                              Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                              Alfa Romeo 75 Turbo -87
                              Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                              Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                              Comment

                              Working...
                              X