Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olle Olsson Bolagen släpper Alfa och Fiat-importen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olle Olsson Bolagen släpper Alfa och Fiat-importen

    Se länk från CARs hemsida.
    http://www.alfaromeo.org/index.taf?_...reNoCache=9252

  • #2
    Jaha undrar hur det blir nu då? Blir det några fler nya italienare på våra vägar då måntro ?!

    /
    H

    Comment


    • #3
      Kan tänka mig att det inte kommer att säljas många Fiat/Alfor den tid som det är oklart vem/vilka som "tar över" importen. Kan inte Fiat ge SAAB ett erbjudande de inte kan tacka nej till
      Last edited by stooges; 16 March 2009, 16:16.

      Comment


      • #4
        Det hade ju inte varit dumt , inte dumt alls

        Comment


        • #5
          Ja , inte sörjer man precis..! Prispolitiken har ju varit fullständigt idiotisk ända sedan OOB tog över. Framförallt priserna på Alfa är direkt löjliga och även på Fiat , speciellt 500:an . Jag har sagt det innan och säger det igen..Fiat+Saab, ja tack!! Tror att det är enda vägen in på svenska marknaden för Fiat/Alfa och en riktigt bra ägare till Saab. Tror att GM inte tycker om att sälja till Fiat med tanke på hur Fiat tog sig ur GM och att Fiat nu är storägare i Chrysler men dom har nog inte så mycket att välja på. Om det blir så kommer det att svida ordentligt för GM-folket..och det gillar man ju!!!

          Comment


          • #6
            Originally posted by captain
            Ja , inte sörjer man precis..! Prispolitiken har ju varit fullständigt idiotisk ända sedan OOB tog över. Framförallt priserna på Alfa är direkt löjliga och även på Fiat , speciellt 500:an . Jag har sagt det innan och säger det igen..Fiat+Saab, ja tack!! Tror att det är enda vägen in på svenska marknaden för Fiat/Alfa och en riktigt bra ägare till Saab. Tror att GM inte tycker om att sälja till Fiat med tanke på hur Fiat tog sig ur GM och att Fiat nu är storägare i Chrysler men dom har nog inte så mycket att välja på. Om det blir så kommer det att svida ordentligt för GM-folket..och det gillar man ju!!!
            Ja det finns väl många varianter på hur detta kan sluta, håller dock med om OOB, det blev väl inte som man trodde..MEN med tanke på rådande konjunktur/situation så är det väl inte det bästa läget att byta generalagent just nu kanske. Vem vill i dessa dagar ta på sig ytterligare märken att försöka kränga? Även om Alfa/Fiat kanske går rätt bra nu mot många andra. Dessutom är ju Sverige marknaden väldigt liten för deras del. Dessutom är det ju inte första gången som GA situationen strular, det är som att det är helt omöjligt för Fiat o co att lyckas här? Man tänker ju även hur detta ytterligare kan påverka Fiatägarna negativt gällande andrahandsvärden/reservdelar m.m. som väl redan idag kanske inte är det bästa..

            KANSKE är det jag som är väl negativ men man har varit med om dessa turer så många gånger nu, så man slutar snart att tro på det bästa !?

            /
            H

            Comment


            • #7
              Kan tänka mig att Fiat är sugna att få tillgång till Saabs distributionsnät, men däremot är jag tveksam om de är så imponerad av Saabs nya modellprogram. Förmodligen pågår det förhandlingar i det mörka

              Comment


              • #8
                Originally posted by captain
                Ja , inte sörjer man precis..! Prispolitiken har ju varit fullständigt idiotisk ända sedan OOB tog över. Framförallt priserna på Alfa är direkt löjliga och även på Fiat , speciellt 500:an . Jag har sagt det innan och säger det igen..Fiat+Saab, ja tack!! Tror att det är enda vägen in på svenska marknaden för Fiat/Alfa och en riktigt bra ägare till Saab. Tror att GM inte tycker om att sälja till Fiat med tanke på hur Fiat tog sig ur GM och att Fiat nu är storägare i Chrysler men dom har nog inte så mycket att välja på. Om det blir så kommer det att svida ordentligt för GM-folket..och det gillar man ju!!!
                Håller med, faktum är att enligt en artikel om Ford Ka i Autocar (engelsk biltidning) så står det att de rekommenderar Fiat 500 då den är BILLIGARE, men i Sverige skiljer det i runda slängar 30 000 kr åt andra hållet!
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #9
                  Originally posted by captain
                  Ja , inte sörjer man precis..! Prispolitiken har ju varit fullständigt idiotisk ända sedan OOB tog över.
                  Det är Fiat Auto Spa som bestämt priserna, inte OOB. OOB har inte kunnat påverka Fiat till att sänka priserna.
                  Det är dyrt skicka upp bilar i små kvantiteter till Sverige.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by RolandM
                    Det är Fiat Auto Spa som bestämt priserna, inte OOB. OOB har inte kunnat påverka Fiat till att sänka priserna.
                    Det är dyrt skicka upp bilar i små kvantiteter till Sverige.
                    Fast var inte priserna lägre på Alfa/Fiat förhållande till andra länder innan OOB tog över 2003? 156/Coupen sålde väl bra pga av designen självklart, MEN priset på 156/Coupen var väl "bättre" avvägt i jmf med andra bilmärken i Sverige innan OOB tog över?
                    Så det kan ju faktiskt vara så att OOB har varit sämre att förhandla med Fiat Spa än tidigare generalagenter, men visst det kan ju samtidigt vara så att Fiat Spa har varit hårdare mot OOB, men varför i så fall?
                    Samtidigt kan det ju vara nån annan ekonomisk/politisk faktor som har bidragit vad vet jag? Kan ju vara så att Fiat/Alfas modellprogram blev "relativt sämre" medans andra bilmärken gick framåt just när OOB tog över (borde man kanske kunna se i statistiken om man jmf med andra länder)?
                    Det var ju samtidigt lite halvtrassel med kamremar och serviceintervall som ändrades (när det nu var?). Men nåt som jag tror ALLA håller med om är att marknadsföringen av Fiat/Alfa har varit under all kritik under ett flertal år här i Sverige, den måste bli bättre samt att "de nya" måste få in "topp of the line" bilar med som draghjälp till de vanliga bilarna. Den enda marknadsföring av Fiat/Alfa sker ju HÄR och på Alfaklubbarna.
                    Last edited by stooges; 19 March 2009, 22:16.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by RolandM
                      Det är Fiat Auto Spa som bestämt priserna, inte OOB. OOB har inte kunnat påverka Fiat till att sänka priserna.
                      Det är dyrt skicka upp bilar i små kvantiteter till Sverige.
                      Om det vore sant skulle Konkurrensverket ha en del att invända.

                      Tillverkare kan ej styra marknader inom EU med fixerade prislistor utan varje ÅF är fri att själv sätta pris mot slutkunden.

                      Att priset i Sverige blir högre pga att overheadkostnader ska absorberas ut på litet antal sålda ex. är förvisso möjligt.

                      Comment


                      • #12
                        Håller med dej, Stooges. Kan det verkligen va så dyrt att få bilarna till Sverige, säljs ju en del i Danmark! Ska man gå efter Fiats tidning i Danmark måste dom sälja några tusen bilar per år , verkar va rätt mycket aktivitet!! Kan också tycka att det verkar som OOB och Fiat Auto Spa redan från början kom på kant med varandra och inte kunnat snacka med varandra på ett konstruktivt sätt. Båda parter har kanske suttit fast i ett kontrakt som blev helt fel!! Vems felet är kan ju diskuteras fram och tillbaka hur länge som helst, men med tanke på antalet återförsäljare som kommit och gått under OOB:s ledning så ligger nog det största felet inte i Italien... OOB har väl inte lyckats med speciellt mycket alls de senaste åren, efter att dom blev av med Mazda som mer eller mindre sålde sej själva på kvalitetsrycktet har det väl mest blivit kattskit av alltihop!!

                        Comment


                        • #13
                          Pratade igår med en släkting som jobbar hos en återförsäljare för Fiat. Tydligen skulle dom ha fått mer information under fredagen men min släkting var ledig då så jag ska få mer info om det i veckan. MEN enligt obekräftade rykten bland personalen så verkar det som Fiat själva ska tag i det hela!! Skulle ju va på tiden!! Missnöjet med OOB är ju rätt utbrett på denna sida , vad återförsäljarna tycker om OOB är inte lämpligt att skriva varken här eller någon annanstans..och eftersom jag är en otrevlig typ och ändå inte vågar skriva det som jag fick höra så kan ni nog lista ut hur det lät...!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by captain
                            Pratade igår med en släkting som jobbar hos en återförsäljare för Fiat. Tydligen skulle dom ha fått mer information under fredagen men min släkting var ledig då så jag ska få mer info om det i veckan. MEN enligt obekräftade rykten bland personalen så verkar det som Fiat själva ska tag i det hela!! Skulle ju va på tiden!! Missnöjet med OOB är ju rätt utbrett på denna sida , vad återförsäljarna tycker om OOB är inte lämpligt att skriva varken här eller någon annanstans..och eftersom jag är en otrevlig typ och ändå inte vågar skriva det som jag fick höra så kan ni nog lista ut hur det lät...!
                            Jag kan väl bara säga att jag fick höra det samma från en icke namngiven ÅF (ni listar snabbt ut vilken genom mina inlägg) när jag ringde dem i ett annat ärende. Kontentan var väl att man inte var varken oroliga eller ledsna för det som har hänt.

                            Skall bli intressant att se hur man löser det. Idag behöver man ju egentligen ingen generalagent. De är egentligen en ren juridisk part mot Fiat S.p.a.
                            Logistiken sköter ÅF direkt mot Fiats system. Marknadsföring kan som med många andra tillverkare skötas centralt på Europa-nivå. Demobilar likaså, så var det ju med 500:n.
                            De svenska återförsäljarna borde kunna starta ett gemensamt bolag för sina importer. Utan en jäkla massa overhead.
                            Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Schuckert


                              Skall bli intressant att se hur man löser det. Idag behöver man ju egentligen ingen generalagent.

                              Marknadsföring kan som med många andra tillverkare skötas centralt på Europa-nivå.
                              I Finland ser man dagligen på TV reklam för FIAT och så ser man också flera Fiat i trafiken. Ett förhållande som OOB har inte brytt sig om och förlitat sig bara för de trogna Fiat-köparna som jag som även trodde på 8 års rostgaranti mm.
                              Kommer ny generalagent överta garantiförpliktelser, undrar jag.

                              Comment

                              Working...
                              X