Announcement

Collapse
No announcement yet.

går ojämta dåligt... typ glödtändning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • går ojämta dåligt... typ glödtändning...

    hejsan jag har en coupe med samma motor som i deltan med 16vt.. när jag nu skulle provstarta efter renoveringen så vill den bara "glödtända" går alltså inte bra.. har gnista på alla 4 stiften puffar i luftrenaren och tänder i avgassystemet.....
    Fiat coupe 16VT

  • #2
    Re: går ojämta dåligt... typ glödtändning...

    Vem är en riktig Kunnig på fiat 16vt .. motor i sverige som man kan ring eller maila och fråga någon som vet någon ..
    Fiat coupe 16VT

    Comment


    • #3
      Finns ju en hel del väldigt kunnigt folk på www.fccuk.org

      Hur omfattande renovering har du gjort? Kollat så allt kring kammremen sitter 110% rätt? kamaxelgivare?

      Kan kanske vara tändförstärkaren annars som krånglar på nått vis?
      Turbo é livet

      Torx måste vara djävulens påfund...

      Comment


      • #4
        Originally posted by hellfire
        Finns ju en hel del väldigt kunnigt folk på www.fccuk.org

        Hur omfattande renovering har du gjort? Kollat så allt kring kammremen sitter 110% rätt? kamaxelgivare?

        Kan kanske vara tändförstärkaren annars som krånglar på nått vis?
        jag har slipat veven bytt lager mm nere iveven.. kamremen har en som jobbar på fiat hjälp mig sätta ditt så jag hoppas att det är rätt han jobbar då på fiat i stan och sätter ditt kamremar dagligen... tändförstärkarn vars sitter den .
        Fiat coupe 16VT

        Comment


        • #5
          Tändförstärkaren är den grå grejen på högersidan om motorn med kylflänsar och två kontakter vända framåt.

          Denna gav mig några dagars huvudvärk...hade ström från tändmodulerna men ändå gick bilen bara på två cylindrar. Skadar aldrig och kolla ifall den glappar eller nått..

          Även den bästa kan ha otur nån gång när man monterar kammremen. Kan kanske vara värt att kolla läget även om det innebär en del jobb
          Last edited by hellfire; 28 March 2009, 10:30.
          Turbo é livet

          Torx måste vara djävulens påfund...

          Comment


          • #6
            Originally posted by hellfire
            Tändförstärkaren är den grå grejen på högersidan om motorn med kylflänsar och två kontakter vända framåt.

            Denna gav mig några dagars huvudvärk...hade ström från tändmodulerna men ändå gick bilen bara på två cylindrar. Skadar aldrig och kolla ifall den glappar eller nått..

            Även den bästa kan ha otur nån gång när man monterar kammremen. Kan kanske vara värt att kolla läget även om det innebär en del jobb
            hur kollar man om kamgivaren sitter rätt?
            Fiat coupe 16VT

            Comment


            • #7
              Ingen som vet ??
              Fiat coupe 16VT

              Comment


              • #8
                Nu börjar det bli komplicerat känner jag.. har aldrig haft problem med min så har inte behövt greja med det men kanske kan hjälpa till lite ändå. Kanske finns nått nyttigt i verkstadshanboken men det lämnar jag till dig att läsa igenom

                Finns två sorters givare. Hallgivare med tre kablar och Induktiv givare med två kablar. Gissar att coupen har en induktiv då det är en rätt gammal motor.

                Kolla så inte kablarna glappar eller sitter fel ifall du haft isär de. Avståndet mellan hjulet och givaren ska vara litet... typ 0,5-0,7 mm.

                Sen ska man ju mäta gradtal från nolläge på kammar vilket jag har noll koll på men det borde din fiat mek polare kunna ta reda på om det inte står i verkstadshandboken.
                Turbo é livet

                Torx måste vara djävulens påfund...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by hellfire
                  Nu börjar det bli komplicerat känner jag.. har aldrig haft problem med min så har inte behövt greja med det men kanske kan hjälpa till lite ändå. Kanske finns nått nyttigt i verkstadshanboken men det lämnar jag till dig att läsa igenom

                  Finns två sorters givare. Hallgivare med tre kablar och Induktiv givare med två kablar. Gissar att coupen har en induktiv då det är en rätt gammal motor.

                  Kolla så inte kablarna glappar eller sitter fel ifall du haft isär de. Avståndet mellan hjulet och givaren ska vara litet... typ 0,5-0,7 mm.

                  Sen ska man ju mäta gradtal från nolläge på kammar vilket jag har noll koll på men det borde din fiat mek polare kunna ta reda på om det inte står i verkstadshandboken.

                  alltså du snackar om tdc givaren som sitter nere på vevaxeln.. jag hade problem att jag inte hade någon tändning först men då var det en kabel till tdc givaren som var av och det är åtgärdat nu så har fin gnista på alla stift ifall du plockar upp dom och kollar gnistan..... har hört av en kille som trodde det kunde vara spridarna som var torkade och att därför den "glödtänder" för att dom inte skickade in ... men låter lite långsynt tycker jag borde den inte gå ifall dom hade hängt sig? eller någon som vet eller har något förslag ... mvh bergmark
                  Fiat coupe 16VT

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bergmark
                    alltså du snackar om tdc givaren som sitter nere på vevaxeln.. jag hade problem att jag inte hade någon tändning först men då var det en kabel till tdc givaren som var av och det är åtgärdat nu så har fin gnista på alla stift ifall du plockar upp dom och kollar gnistan..... har hört av en kille som trodde det kunde vara spridarna som var torkade och att därför den "glödtänder" för att dom inte skickade in ... men låter lite långsynt tycker jag borde den inte gå ifall dom hade hängt sig? eller någon som vet eller har något förslag ... mvh bergmark
                    Hade du haft problem med spridarna borde du ha fått en felkod.
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bergmark
                      alltså du snackar om tdc givaren som sitter nere på vevaxeln.. jag hade problem att jag inte hade någon tändning först men då var det en kabel till tdc givaren som var av och det är åtgärdat nu så har fin gnista på alla stift ifall du plockar upp dom och kollar gnistan..... har hört av en kille som trodde det kunde vara spridarna som var torkade och att därför den "glödtänder" för att dom inte skickade in ... men låter lite långsynt tycker jag borde den inte gå ifall dom hade hängt sig? eller någon som vet eller har något förslag ... mvh bergmark
                      Sorry, blev lite fel... Menar givetvis vevaxelgivaren! Bilen kommer kunna gå även om kamaxelgivaren är trasig.

                      Vevaxelgivaren styr ju när tändningen ska ske vilket kan innebära att bara för du har fin gnista kan tändläget vara fel.

                      Tycker också det känns långsökt att spridarna skulle vara problemet och skulle det vara det är det ju som Aloha säger.
                      Turbo é livet

                      Torx måste vara djävulens påfund...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by hellfire
                        Sorry, blev lite fel... Menar givetvis vevaxelgivaren! Bilen kommer kunna gå även om kamaxelgivaren är trasig.

                        Vevaxelgivaren styr ju när tändningen ska ske vilket kan innebära att bara för du har fin gnista kan tändläget vara fel.

                        Tycker också det känns långsökt att spridarna skulle vara problemet och skulle det vara det är det ju som Aloha säger.
                        ja ingen som tror det kan vara styrdonet? ....
                        Fiat coupe 16VT

                        Comment


                        • #13
                          Okej så du har gnista, men har du bensin?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Freddan72
                            Okej så du har gnista, men har du bensin?
                            ja jag har bensin också.... motorn startar ju som men den glödtänder så det börjar bara bluddra när man gasar och den har ingen tomgång den står bara som och glödtänder..
                            Fiat coupe 16VT

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bergmark
                              ja jag har bensin också.... motorn startar ju som men den glödtänder så det börjar bara bluddra när man gasar och den har ingen tomgång den står bara som och glödtänder..

                              Hur vet du det?
                              Har du 2-3 bar bränsletryck under startförsök?

                              Comment

                              Working...
                              X