Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baklucka i baklås Marea W

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baklucka i baklås Marea W

    Är det någon som har någon ide hur man kan få upp en baklucka som verkar att ha hängt sig/kärvar? Jag tror att det är själva handtaget som krånglar då knappen inte verkar att gå tillbaka.

    När man kör c-låset så låter det där bak, så jag tror det funkar?
    Men som det är nu så kommer man inte inte in i skuffen, det verkar inte gå att öppna innifrån heller? Måste man plocka ner innifrån för att kunna öppna, eller hur ska man gå tillväga?

    Alla lösningar/tips/ideér/förslag mottages tacksamt!

    /
    Henrik

    (Gäller alltså en Marea Weekend)

  • #2
    Ytterhandtaget brukar kärva kolla så att handtaget går helt tillbaka när du låser upp bilen ('')
    Älskar italienska bilar

    Comment


    • #3
      Nej, det verkar inte gå tillbaka men hur få tillbaka det? Får bryta mig in i bilen Ingen som har någon skiss på hur låsanordningen ser ut?

      /
      H

      Comment


      • #4
        Det brukar gå med en mejsel och bända ner handtaget igen.
        Älskar italienska bilar

        Comment


        • #5
          Hej
          Har samma problem på min Marea men min svärfar som hade bilen innan mig löste det med att skruva i en liten skruv i knappen på bakluckan. Då kan man dra ut knappen när den fastnar i intryckt läge. Inte vackert men det har fungerat i ett par år nu :-)

          Lycka till!
          Marea Weekend HLX 20v -01- Såld och saknad ibland
          Subaru Legacy 2.0r -06 - Såld
          Subaru Legacy 3.0r -07 - Såld och saknad
          Mazda 6 2.2 AWD -16 - alldeles utmärkt men lite tråkig jämfört med en Marea
          Mazda MX5 -01 - roligare än en Marea!

          Comment


          • #6
            Det är ganska enkelt att plocka bort plastkåpan inifrån (3 skruvar i nederkant). Det går att komma åt dessa skruvar även när luckan är stängd. Sen är det bara att bända bort kåpan (sitter med clips runt om). Väl där går det att komma åt öppningsmekanismen så att luckan kan öppnas inifrån.
            Jag har inte lyckats att få bort stålpinnarna som fungerar som gångjärn för knappen. Hur sitter de inpressade? Det går dock att smörja upp fjädrarna och pinnarna med massor med 5-56 så att knappen funkar igen. Det hjälper ett tag. Jag efterlyser dock en mer permanent lösning.
            Ett dratiskt sätt är att plocka bort plastbiten i knappen så att bara stålskelettet är kvar. Då kommer man alltid åt att dra tillbaka knappen. Men jag vill inte göra så.

            /Mikael
            Last edited by mikpa; 2 April 2009, 20:12.
            Fiat Marea Weekend 155 20V -00
            Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

            Comment


            • #7
              Tackar för den infon, ska ta mig an det i helgen som kommer!

              /
              H

              Comment


              • #8
                Fick upp luckan ikväll genom att ta bort insidan inifrån men där kommer man inte åt själva knappen liksom utan då måsta man väl skruva ner plastbiten som även går runt torkaraxeln.

                Det var just det som var det svåra då de 2 skruvarna som sitter där är i upplösningstillstånd, så det var faktiskt svårt att avgöra i skymningen vad det ska/ha varit för skalle på dem. Tycker själv att det ser ut som insex, någon som kan bekräfta det? Smorde i alla fall på rejält ikväll..

                /
                H

                Comment


                • #9
                  Minns jag inte fel så är det torx-skruvar där "inne"

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Millberg
                    Det brukar gå med en mejsel och bända ner handtaget igen.
                    Har satt 2 skruvar i tryckknappen så att man kan dra tillbaka handtaget innan stängning

                    O m man öppnar med nyckel i låset så är allt ok !
                    Men centrallåset kan missa ibland o då går det ej att öppna med handtaget.
                    Inga större problem.

                    Det hela är en kombination av grus o skit som kommer in i mekanismen tillsammans med en löjligt klen fjäder som ska trycka tillbaka handtaget.
                    Att ta isär rensa + infettning är en lösning,, men fett eller smörja rinner neråt o man kan få sånt på fingrarna om man ska öppna med handtaget...
                    Tjockt fett på fjädrings mekanismen som förhindrar grus o skit att virvla upp där igen efter rengöring är nog en bra lösning.

                    Last edited by Håkan; 9 April 2009, 21:45.
                    Fiat for FUN

                    Comment

                    Working...
                    X