Announcement

Collapse
No announcement yet.

Handbroms Fiat 124 Sport Coupe -69

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Handbroms Fiat 124 Sport Coupe -69

    Jag har märkt att handbromsen inte fungerar eller i alla fall fungerar miserabelt. Någon som vet hur den fungerar, är det med hjälp av skivorna eller är det en egen trumma?

    Antar att det är vanliga vajrar, är det någon som har skruvat med detta, brukar det fastna och är det någon speciellt man ska tänka på innan man drar igång. Ska man grundjustera något innan man börjar eller nåt?

    Alla tips är välkomna, tänkte besikta bilen snart och det är bra om de mest grundläggande sakerna fungerar i alla fall så man inte får med sig en tipskupong med vunna bortamatcher hem.....
    "American iron runs good"

  • #2
    Handbromsen sitter på bromsoket. Det är en vanlig enkel vajer.
    Om det blir fler än circa tre steg("klick") på handbromslåsningen så bör du spänna vajern. Detta genom att skruva in muttern på armen som håller bromsvajern.
    Det är självjusterade broms så det bör funka relativt bra. Har hört att handbromsen är lite undermålig på 124:an men det bör kunna hålla bilen stilla.
    Lycka till!

    Comment


    • #3
      Det er samme handbrems på flere Fiat fra -60 og -70 tallet (124, 125, 132) Den virker på skivene. Man må dra hardt for å oppnå noen virkning, derfor er spaken på mange av disse bilene deformert. Det er viktig å holde vaierne godt smurt, samt at mekanismen i calipperen også fungerer godt. Man må tidvis (en gang pr år?) demontere calipperen og smøre opp slide-flatene og kilene som holder calipperen.
      Vaieren er utsatt for rust. Et bra triks er å demontere vaieren, rulle den sammen og la den ligge neddykket i olje (brukt motorolje går bra) i noen dager.

      Comment


      • #4
        Nu har jag haft isär allt och plockat ihop igen. Handbromsen fungerar men det krävs som sagt att man drar rätt långt innan det händer något.

        Fick tips om att köra med ett specialverktyg från Biltema, nummer 19-234 men det fungerade inte i mitt fall, då kolven är betydligt mindre och verktyget alltså inte greppar.

        Nu återstår bara att se vad besiktningen säger, har inte provat att köra och dra handbromsen ännu men stillastående så verkar det i alla fall som det låser bra.

        Tack för alla tips!
        "American iron runs good"

        Comment


        • #5
          Originally posted by Gökungen
          Nu har jag haft isär allt och plockat ihop igen. Handbromsen fungerar men det krävs som sagt att man drar rätt långt innan det händer något.

          Fick tips om att köra med ett specialverktyg från Biltema, nummer 19-234 men det fungerade inte i mitt fall, då kolven är betydligt mindre och verktyget alltså inte greppar.

          Nu återstår bara att se vad besiktningen säger, har inte provat att köra och dra handbromsen ännu men stillastående så verkar det i alla fall som det låser bra.

          Tack för alla tips!
          På min gammelsaab tar handbromsen det allra sista, men det har inte varit några problem de tre sista besiktningarna... Lycka till!
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #6
            Då fungerar inte bromsljuset.....
            Har spårat felet till bromsljuskontakten men som vanligt så har de väl ingen på Micro.

            Nu är min fråga, det är väl antagligen samma kontakt till flera så vilken modell ska jag uppge att jag har på tillbehörsfirman, eller kan det vara så att det är olika mellan alla modeller och år??

            För att förtydliga, det är kontakten som går emot pedalen och därmed tänder bromsljuset.
            Last edited by Gökungen; 17 April 2009, 06:08.
            "American iron runs good"

            Comment


            • #7
              Micro har lyckats lura 2 av oss fiat frälsta som jag vet och är väl ingen bra källa till problemlösning!
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Originally posted by Gökungen
                Då fungerar inte bromsljuset.....
                Har spårat felet till bromsljuskontakten men som vanligt så har de väl ingen på Micro.

                Nu är min fråga, det är väl antagligen samma kontakt till flera så vilken modell ska jag uppge att jag har på tillbehörsfirman, eller kan det vara så att det är olika mellan alla modeller och år??

                För att förtydliga, det är kontakten som går emot pedalen och därmed tänder bromsljuset.
                Har du kollat:
                http://www.nordenskarosseritillbehor.se/
                De borde kunna hjälpa dig

                Comment

                Working...
                X