Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinande ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinande ljud

    Nu börjar det bli dags att snart ställa på Coupen, men jag har en sak som måste åtgärdas.
    Har ett vinande ljud när motorn går på tomgång som jag nog mer eller mindre alltid haft. Ljudet ändrar karaktär och försvinner när jag varvar upp den för att sedan återkomma när varvtalet går ner igen.
    Jag har hört ett par andra Coupeer som haft samma ljud, så jag tänkte att någon här säkert vet vad det kan vara.

    Jag misstänker att ljudet kommer från något som drivs av någon av drivremmarna. Hade tänkt kolla det själv men på inrådan så vill jag inte ta bort remmen själv då den tydligen ska vara grymt jobbig att spänna korrekt sen. Tänkte lämna den till AR-bil men det kunde ju vara bra att ha ett hum om vad det kan vara innan.

    Kamremen byttes i fjol och ljudet fanns redan innan. Av någon idiotisk anledning propsade jag inte på att drivremmar samt löphjul till dessa skulle bytas utan sa bara att de skulle bytas om det behövdes, vilket dom tyckte att det inte gjorde...
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

  • #2
    Jag fick ett svagt vinande när jag bytte till bättre diskanter med delningsfilter.. Tar väl upp nåt från generatorn.
    Det är inte nåt sånt?
    Annars känner jag igen det där vinande från remmarna, nya som gamla..
    Last edited by per; 21 May 2009, 10:56.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Remmarna är inte så överdrivet svåra att spänna, dock krävs det lite tid/jobb för att komma åt den nedre av de två.
      Den övre (till AC bl.a.) spänns enkelt med en lång, och "icke-djup" insexnyckel (storlek 12mm?). Den får inte vara mer än ca centimetern djup pga. platsbrist vid spännrullen.
      Tillverkade min av en vanlig insex och lite hjälp av vinkelslipen.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Sen kan man få vinande ljud av att spänna remmarna för hårt..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Kan ju vara löphjul också. Hade det på min Punto, lyssnade noggrannt och kom fram till ett löphjul till AC:n. Gick lätt att byta och ljudet försvann.
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Jag fick ett svagt vinande när jag bytte till bättre diskanter med delningsfilter.. Tar väl upp nåt från generatorn.
            Det är inte nåt sånt?
            Annars känner jag igen det där vinande från remmarna, nya som gamla..
            Hehe, näe det är inte stereon... Det låter utifrån, hörs inte inne i kupén.

            Originally posted by Jim
            Remmarna är inte så överdrivet svåra att spänna, dock krävs det lite tid/jobb för att komma åt den nedre av de två.
            Den övre (till AC bl.a.) spänns enkelt med en lång, och "icke-djup" insexnyckel (storlek 12mm?). Den får inte vara mer än ca centimetern djup pga. platsbrist vid spännrullen.
            Tillverkade min av en vanlig insex och lite hjälp av vinkelslipen.
            Frågan är ju bara hur hårt de ska spännas. Nått tips på hur jag mäter detta?
            Ett verktyg tror jag Viksson har tillverkat så det kan jag nog få tag på isf.

            Originally posted by Putt
            Kan ju vara löphjul också. Hade det på min Punto, lyssnade noggrannt och kom fram till ett löphjul till AC:n. Gick lätt att byta och ljudet försvann.
            Du menar ett löphjul till AC-remmen? Jo jag har funderat både på att ett löphjul kan vara kass eller möjligtvis lagret i AC:n.
            Tanken var att jag skulle ta bort rem för rem och starta bilen och se om ljudet försvann för att sedan undersöka vardera remskiva/löphjul och byta vad som behövs. Men så fick jag höra att det var så bökigt att få allt på plats igen att jag fegade ur...
            Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
            Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
            Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

            Comment


            • #7
              Det är rätt bökigt och tar lite tid att byta spännhjul, löphjul och remmar. Men tycker inte det var överdrivet svårt, bara man har tålamod och arbetar lite metodiskt. Det är ju ganska sparsamt med plats att arbeta på.
              Remmarna bör väl vara spända så att de ca. går att vrida om på högkant som en tumregel. Vill dock mena att verkstadsmanualen rekommenderar något slags verktyg för att mäta remmarnas moment, vet dock inte hur det fungerar.
              Om det dock skulle vara ett lager i AC, generatorn eller servopumpen är det säkert lite lurigare att byta.

              Panda 169

              Comment


              • #8
                Se till och få det gjort snart, jag körde ett bra tag med ett vinande ljud (när bilen var kall) som kom någonstans vid generator/kamrems området, och en dag när jag starta bilen pajade ett lager = kamremsras.

                Trist det där med ljud, ibland är man paranoid och ifrågasätter varje misstänksamt ljud och ibland gör man det inte, se så de kan gå.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Lite kul, jag hade ett vinande ljud liknande ditt. felet? Jo, returledningen på bränslet tillbaka till tanken skapade det bytte ledningen o vips borta. De va Nabil som fixat
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jim
                    Det är rätt bökigt och tar lite tid att byta spännhjul, löphjul och remmar. Men tycker inte det var överdrivet svårt, bara man har tålamod och arbetar lite metodiskt. Det är ju ganska sparsamt med plats att arbeta på.
                    Remmarna bör väl vara spända så att de ca. går att vrida om på högkant som en tumregel. Vill dock mena att verkstadsmanualen rekommenderar något slags verktyg för att mäta remmarnas moment, vet dock inte hur det fungerar.
                    Om det dock skulle vara ett lager i AC, generatorn eller servopumpen är det säkert lite lurigare att byta.
                    Har du bytt remmar på din själv? Isf, hur mätte du så att remmen blev tillräckligt spänd? Körde du din tumregel?
                    Kollade med VIA-bil vad dom skulle ta för att byta remmar och hjul (allt utom kamrem med hjul alltså för detta byttes i fjol) och dom skulle ha 7500kr för jobbet och det är ju hyffsat saftigt!
                    Tydligen måste man tilta motorn för att komma åt ett av löphjulen och det är väl det som gör att priset rinner iväg.
                    Var du tvungen att tilta motorn?

                    Någon som har tips på någon annan verkstad som man kan höra med som är lite billigare?
                    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                    Comment


                    • #11
                      Jo, bytte de själv. Men alltså bara remmarna till AC, generator och styrservo. Det går utmärkt (nåja, nästan..) att göra utan att tilta motorn.
                      Det ena spännhjulet är en smula svårt att komma åt, men det går. Dock har jag ganska tunna armar och långa fingrar... Tålamod i spannvis hjälper också.
                      Och jo, remmarna spändes så de kunde vridas ca. ett halvt varv.

                      Panda 169

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jim
                        Jo, bytte de själv. Men alltså bara remmarna till AC, generator och styrservo. Det går utmärkt (nåja, nästan..) att göra utan att tilta motorn.
                        Det ena spännhjulet är en smula svårt att komma åt, men det går. Dock har jag ganska tunna armar och långa fingrar... Tålamod i spannvis hjälper också.
                        Och jo, remmarna spändes så de kunde vridas ca. ett halvt varv.
                        Ok, du fixade det själv och utan att tilta? Hmm, låter ju ganska bra det där. Men då fick du fixa ett specialverktyg för spännaren, visst var det så?

                        Hmm, får åka och kika lite närmare på den och se om jag ska våga ge mig på det...
                        Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                        Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                        Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                        Comment


                        • #13
                          Det är lätt, bara kapa en insexnyckel och lossa hö innerskärm lite. Följ handboken!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by per
                            Det är lätt, bara kapa en insexnyckel och lossa hö innerskärm lite. Följ handboken!
                            Lätt till och med? Låter ju hoppfullt! Kanske ska ge mig på det trots allt!
                            Tänkte kika i handboken vad som står. Jag antar att du med handboken menar verkstadsmanualen som finns här på forumet? Den kan ju vara lite lätt otydlig så jag ska också leta efter en How-to, om någon vet någon bra så posta gärna här!
                            Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                            Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                            Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                            Comment


                            • #15
                              Denna finns i How-To-listan på fccuk.org:

                              http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...153#Post575153
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X