Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinande ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Freddan72
    Helleman: Du kan ju alltid ringa till firman. Eller använd Paypal.
    Får prova med Paypal. Har aldrig använt det förut, men det verkar ju ganska enkelt. Har dock inte fattat ännu om mottagaren, dvs Bilstein, också måste ha Paypal, men det hittar jag väl snart.
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

    Comment


    • #32
      Originally posted by Helleman
      Har fått bra priser från Bilstein nu och dom hade allt jag behövde för omgående leverans.
      Dock vill dom att jag skickar mitt Visa-nummer via mail till dom och det känns ju inte så säkert direkt.
      Någon annan som handlat från Bilstein som kan berätta hur ni gjorde när ni betalade?
      Jag är inte orolig för att Bilstein ska lura mig på något sätt, men e-mail är ju ganska lätta att kapa för dom som vill och då kan dom ju länsa mitt Visa.
      Om du har Swebank som bank så har dem en kostnadsfri tjänst som heter e-kort. Det funkar som så att programmet genererar fram ett nytt bankkortnr som bara är giltig under valfri tid, och med ett maxbelopp.

      Säkert!
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #33
        Originally posted by Helleman
        Får prova med Paypal. Har aldrig använt det förut, men det verkar ju ganska enkelt. Har dock inte fattat ännu om mottagaren, dvs Bilstein, också måste ha Paypal, men det hittar jag väl snart.
        Jo dom måste ha paypal dom också.

        Ett annat alternativ är banköverföring. Kostnad 0:-
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #34
          Originally posted by Freddan72
          Jo dom måste ha paypal dom också.

          Ett annat alternativ är banköverföring. Kostnad 0:-
          Man kan bli lika illa lurad på banköverförning som med andra sätt även e-kort som Joksi skrev ovan. Är det seriös firma kan man köra med e-kort. Har betalat flera gånger med e-kort på nordea dock. Inte alla som vill/har paypal.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #35
            Originally posted by Joksi
            Om du har Swebank som bank så har dem en kostnadsfri tjänst som heter e-kort. Det funkar som så att programmet genererar fram ett nytt bankkortnr som bara är giltig under valfri tid, och med ett maxbelopp.

            Säkert!
            Efter att ha strulat på annat sätt ett tag så gick jag tillslut in på min internetbank och kollade om dom hade något e-kort och det hade dom. Dom kallade det för internetkort och det var ju hur smidigt som helst, riktigt smart! Har beställt grejer nu med internetkortet, får se hur det funkar.

            Tack för tipset, detta hade jag ingen aning om. Dumt att jag inte lydde ditt råd direkt och kikade på detta, då hade jag redan haft min bil iordning nu...
            Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
            Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
            Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

            Comment


            • #36
              Originally posted by 84jr0
              Man kan bli lika illa lurad på banköverförning som med andra sätt även e-kort som Joksi skrev ovan. Är det seriös firma kan man köra med e-kort. Har betalat flera gånger med e-kort på nordea dock. Inte alla som vill/har paypal.
              Jag har enbart skickat pengar till John (http://www.centrostileparts.com/). Alla andra köp jag gjort via nätet har skett med Visa kortet. Hittills inga problem
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #37
                Handelbanken har en annan smart?? finess.
                Via internet kan man låsa sitt kontokort för handel över nätet och handel utomlands. 2 olika tjänster.
                Ska man då handla något låser man upp den tjänsten tillfälligt tills transaktionen är utförd och stänger sedan dörren...
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #38
                  Fick mina grejer idag! Riktigt smidigt och snabbt!
                  Då är det "bara" att försöka få grejerna på plats på fredag!
                  Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                  Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                  Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Jim
                    Känner jag inte heller igen... Som jag minns var det bara att släppa på spännhjulet, och så skruva lite på den där skruven som sticker upp vid AC kompressorn för att släppa på remmen. Man ska dock inte skruva ut den för långt, för då släpper den ifrån själva spännaren och det är ett helvete att få ihop då det är ganska trångt.
                    Annars minns jag det som ett hyffsat lätt arbete, om än något tidskrävande pga. platsbrist.
                    Originally posted by per
                    Ja det enda jag kan komma på är det som Jim säger, spännskruven vid AC-pumpen trycker ned i en litet "rör". Man kan råka skruva ut skruven för långt (har jag gjort oxå men den satt kvar ändå). Men det där kommer du se. Kör på!
                    Hmm, enligt den engelska How-to-guiden så skan man lossa helt på spännskruven för att kunna ta bort spännhjulet. Tydligen måste man ta bort fästet som hjulet sitter på och det sitter bla fast med denna skruv.
                    Bytte inte ni alla hjul och spännhjul när ni bytte remmar, eller tolkar jag guiden fel?
                    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                    Comment


                    • #40
                      Nejdå det räcker att lossa på spännskruven. Man behöver inte ta bort eller byta några hjul.
                      Kolla hellre verkstadshandboken! Där finns inga spekulationer, en fördel för det mesta.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by per
                        Nejdå det räcker att lossa på spännskruven. Man behöver inte ta bort eller byta några hjul.
                        Kolla hellre verkstadshandboken! Där finns inga spekulationer, en fördel för det mesta.
                        Jo jag kollade i manualen och där beskrivs precis som du säger endast hur man byter rem, inte hur man byter hjulen. Dock är det ju precis det jag ska göra, byta hjulen (plus att jag förstås byter remmarna också) eftersom jag har ett vinande ljud som jag misstänker kommer från något av hjulen. Dessutom är det ju oftast lagrena i hjulen som blir dåliga och går sönder, inte att remmen går sönder. Så att endast byta rem är ju ett ganska dumt sätt att spara pengar på kortsiktigt, tycker iaf jag.
                        Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                        Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                        Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                        Comment


                        • #42
                          Jag antar att du även byter vattenpumpen?
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #43
                            Helleman byter bara servo/AC-remmarna.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #44
                              Exakt, kamremen byttes i fjol. Jag frågade då om man inte skulle byta vattenpumpen också men dom menade att jag inte behövde det då bilen gått så lite. Vid nästa kamremsbyte blir det nog pumpen också, nackdelen är ju bara att man behöver lyfta motorn för att kunna byta vattenpumpen också, medans man bara behöver tilta motorn åt sidan om man bara byter remmen och hjulen (detta enligt uppgift från verkstaden).

                              Hursomhelst har jag nu bytt servo/AC-remarna med tillhörande spännhjul samt löphjul. Gick ganska smidigt faktiskt och jag hittade även sprinten jag pratade om. Den är till för att man inte ska kunna skruva ur spännskruven, så jag fick ta bort sprinten först för att kunna skruva ur skruven. Ni som inte sett denna på era bilar har antagligen blivit av med den tidigare, även den som skrev guiden jag gick efter. Dock ser jag ingen större anledning till att ha den sprinten då spännskruven justeras så den trycker ned i "röret" och sprinten hundrar den för att gå åt andra hållet. Fick dock tillbaka sprinten på min iaf...

                              Det vinande ljudet är dock kvar! Remmarna hade torrsprickor, så det var inte fel att byta dom ändå, men jag vill bli av med ljudet!
                              Funderar på om det skulle kunna vara ett lager i AC:n? Alla hjul rullade riktigt lätt iaf och inget var glappt förutom just AC-hjulet som var lite glappt axiellt. Vet dock inte hur det ska kännas, har för mig att det "ska" glappa lite pga slirkopplingen. Någon som vet säkert?
                              Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                              Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                              Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by TobbeC
                                Jag antar att du även byter vattenpumpen?

                                Det vinande ljudet kanske kommer från just vattenpumpen.

                                Comment

                                Working...
                                X