Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, hastighetsmätaren fungerar inte längre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp, hastighetsmätaren fungerar inte längre

    ...efter att ha lämnat in bilen för kamremsbyte, kopplingsbyte och byte av styrled så fick jag tillbaka den utan fungerande hastighetsmätare. Lite snopet! Trippen fungerar såklart inte heller....!

    Jag har kollat kontakten intill, under batteriet och den sitter som den ska. Har "WD:at" den också utan resultat.

    Hjälp, vad ska jag göra?
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Sitter det inte en givare (med kontakt) på växellådan? Ev. kolla den? Har för mig att det var sån på 20vt i alla fall, givaren satt ganska väl synlig under batteriet, ovanpå vxl-lådan.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Har du kollat säkringarna också? Kanske inte går att koppla till det du gjort på bilen, men det är lätt att kolla.
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #4
        Originally posted by Aloha
        Har du kollat säkringarna också? Kanske inte går att koppla till det du gjort på bilen, men det är lätt att kolla.
        ...alla de "små" säkringarna i fuse-boxen är hela iaf...!

        Kontakten vid batteriet är kollat men hur givaren ser ut vet jag inte...!
        /Giallo Ginestra

        Comment


        • #5
          Otur med verkstäder!
          Synd att du inte körde bilen till AutoAlfa när du ändå var i Gbg.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Otur med verkstäder!
            Synd att du inte körde bilen till AutoAlfa när du ändå var i Gbg.
            ...mmmm.....!
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #7
              ...

              ...fast seriöst asså, va kan det va? Den funkade ju klocka innan.... Måste besiktiga omgående! Fick bot på 1.500:- av konstapeln strax utanför Uppsala på hemvägen från GTBG. Jag hade körförbud. Min vanliga tur med tanke på att klockan var strax efter fem på morgonen....!
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #8
                Eftersom den slutade fungera efter kopplingsbytet så borde väl verkstan stå för det? Om du nu "lämnat in" den till en seriös firma.
                De har säkert glömt nån kabel eller stött till givaren så den gått sönder...
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  Hade samma problem med en gamal audi och då var det en säkring som satt dold och ej fans med i tex instruktionsboken.

                  Kanske bäst att ringa en fiatverkstad och fråga óm de har nån gissning.
                  Turbo é livet

                  Torx måste vara djävulens påfund...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by hellfire
                    Hade samma problem med en gamal audi och då var det en säkring som satt dold och ej fans med i tex instruktionsboken.

                    Kanske bäst att ringa en fiatverkstad och fråga óm de har nån gissning.
                    ...mmm, blir nog så. Ska ringa imorrn och kolla om de vet vilken säkring det kan vara och vart den isf sitter....
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jim
                      Sitter det inte en givare (med kontakt) på växellådan? Ev. kolla den? Har för mig att det var sån på 20vt i alla fall, givaren satt ganska väl synlig under batteriet, ovanpå vxl-lådan.
                      Har du kollat ovanstående plant? För i mina öron låter det som det mest troliga!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by 84jr0
                        Har du kollat ovanstående plant? För i mina öron låter det som det mest troliga!
                        ...jo, jag har sett den kontakten men den verkar fin. Hastighetsmätaren fungerade hu innan utan problem. Har rengjort kontakten utan resultat. Imorgon lyfter jag bilen och kollar under.
                        /Giallo Ginestra

                        Comment


                        • #13
                          ...

                          ...okej, tror jag hittat den största anledningen. Under batteriet och den plastbricka den står på såg jag tre kablar som ledde till kontakten vid batteriet på växellådan. Dessa kablar hade kommit i kläm då mekanikern skruvade tillbaka den "metallplatta" som håller upp batteriet. Så här såg kablarna ut: (Se bild)

                          Har nu kapat de trasiga delarna på kablarna och tvinnat ihop dem igen. NU fungerar hastighets/trippmätarna men hastighetsmätaren likson "segar". Den anger rätt hastighet men som sagt, den segar och reagerar inte lika hurtigt som tidigare. Was kan det vara?

                          BTW, har nu ny kamrem! Dock upplever jag att remmen låter något förskräckligt jämfört med innan bytet. Det är ett jäkla vinande och "blirrande"!!! Mekanikern sa att det är vanligt på 16vt men jag har då aldrig hört nån som låtit så. Ha sa att han hade spännt remmen hårt men att allt var i sin ordning. Tar väl hans ord för sanning då det visade sig att han var den som bytte kamrem senast på denna bil. Detta var under förra ägarens ägo.
                          MEN, ska det verkligen låta så mycket...?
                          Attached Files
                          /Giallo Ginestra

                          Comment


                          • #14
                            Vilken verkstad har gjort jobbet?
                            Porsche Boxster S 2002

                            Comment


                            • #15
                              Klantigt.
                              Bra gjort att hitta felet Plant!!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X