Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säker effektökning? 2.0 20v Turbo Plus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Säker effektökning? 2.0 20v Turbo Plus

    Hej alla fiatfantaster är blivande ägare till en fin Coupe 2.0 20v Turbo Plus. Är egentligen en alfatok men har alltid gillat fiat i allmänhet och denna modell i synnerhet. Jag skulle dock behöva lite tips från er som kan gällande hur jag på bästa möjliga sätt kan plocka ut lite mer effekt ur denna maskin utan att riskera driftsäkerheten. Vill dock använda kvalitetsprylar och vill absolut inte ha någon brölande gatracer. Vad kan man göra för att komma upp i runt 250-260 hk? Skall man börja med ett sportavgassystem och ett sportluftfilter? Har hört att man inte skall använda oljade filter. Chiptrim? Vem skall man vända sig till här som kan fiat? Och sist men inte minst vad kan det hela kosta?

    Oerhört sugen på att få lära mig lite mer om detta och hoppas jag kan få en återkoppling fort

    /ITALIA

  • #2
    Att ge sig på avgassystem och insugssidan är typiskt ett bra sätt att få brölande (högt) ljud. Lämnda det original och byt till någon annan mjukvara i styrdonet i stället. Kolla i stickyn högst upp så hittar du alla info du behöver.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      ang nåt helt annat.

      köpte du lågmilaren på blocket? den silvriga plusen?=)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        Att ge sig på avgassystem och insugssidan är typiskt ett bra sätt att få brölande (högt) ljud. Lämnda det original och byt till någon annan mjukvara i styrdonet i stället. Kolla i stickyn högst upp så hittar du alla info du behöver.
        Hej igen, ursäkta min tröghet men vad menar du med stickyn?

        Har nu fått tips om att chippa (frågan är hos vem i sthlm)

        Sedan måste jag erkänna att jag inte vet i vilken ända man skall börja. Har hört att grenröret är känsligt kan detta ryka eller något annat för att man ökar effekten via chippning?

        Bör man kombinera några åtgärder ?

        Tacksam för all rådgivning man kan få.

        S

        Comment


        • #5
          Hej och välkommen!

          Du har massor av info i stickyn Coupe info, länk här http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3986

          Läs igenom allt och du har tillräckligt med info för att börja trimma och serva din Coupe. Missa inte att ladda ner Verkstadsmanual i PDF format.
          Det finns också en sökfunktion på forumet, som du kan spendera timmar framför. Tro mig alla möjliga saker har det tjötats om här på klubben.

          Säkra grejer vid trimning finns ju inte. Det gäller att köra med insidan med. Du kan ju sabba bilen så som den är nu i originalutförande. 220 hk är rätt bra med effekt och sätter duktigt fart på bilen när man trycker i treans växel, släpper kopplingen och pressar plattan mot mattan ! Tänk på att efter du kört en repa så låt motorn stå och svalna en stund innan du stänger av. Turbon kommer tacka dig för det, den älskar sval och skön olja.
          Motorn är riktig bra redan som original. Det går att trimma den till 400 hk om man gör rätt från början och inte snålar med nödvändiga uppdateringar. Mer om det senare när du blir varmare i kläderna.

          Ett första steg, som är lätt och enkelt att göra, är att köpa ett Gtec1 chip från GrahamL på fccuk.org/forum. Effektökning ca 30 hk. Info om hur du beställer finns i stickyn "Coupe info".

          Grattis till ett bra bilköp och välkommen till Svenska Fiat Klubben!

          P.S Posta några bilder på bilen så vi kan beskåda skönheten
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Hej och tack för ett varmt mottagande !

            Jag vill egentligen inte röra bilens orginalskick nämnvärt som jag känner nu iaf. Dock skulle jag vilja kunna ta ut 30-40 hk mer än orginal och då detta inte verkar alltför svårt på denna modell så vill jag göra detta. Dock kommer jag som sagt inte snåla utan är beredd att betala lite bara man vet att man får riktigt bra grejer fixade av någon med kompetens. Uppenbarligen så är detta chip från england som många verkar rekommendera det bästa?

            Skickade en förfrågan till en firma i sthlm "Chiptuning" och de ville ha 6500 sek för att kunna plocka ut 40 hk. Jag vill endast vara säker på att jag väljer rätt .

            Förmodligen skall man tydligen även skaffa kallare tändstift i samband med chipning. Något annat som kan vara bra? Lika bra att göra det riktigt Men sedan får det räcka 250-260 hk är mitt mål och det får räcka ett tag

            Comment


            • #7
              Gtec1 chipet används av flera medlemmar och utan problem. Det kostar £45, ca 590 kr . Lägg inte ut 6500 kr på ett chip. Det är det inte värt. Gtec1 chipet är också testat av massor av Coupe medlemmar i England. Tveka inte utan kontakta GrahamL på http://www.fccuk.org/forum/
              Köper du ett Gtec1 chip så kan du lägga pengar på kallare stift, en rejäl service (luftfilter, bränslefilter, kupéfilter, oljefilter, olja mm), vassare frambelägg och lite annat smått & gött.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Jag säger också Gtec1 och den kan du montera själv enkelt. Vill inte du inte ha en brölande bil så funkar det utmärkt att köra Gtec och kallare stift. Min uppfattning är att avgassystem och filter ger knappt +5hk.

                Grenröret är svaga punkten på tidiga modeller, äldre än '99.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0
                  Min uppfattning är att avgassystem och filter ger knappt +5hk.
                  Vilket avgassystem tänker du på?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Freddan72
                    Vilket avgassystem tänker du på?
                    Nu pratar vi det mest prisvärda... Blueflame.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Menar du +5 hk på toppvarv?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Freddan72
                        Menar du +5 hk på toppvarv?
                        Hur du än vrider och vänder på det får du inte mycket effekt med chippad stock 20vt vare sig du har grövre avgassystem/öppet filter eller inte.

                        Orginal bil duger för chip och där tar det slut. Större turbo kräver andra uppgraderingar och först då kommer avgassystem in i bilden om man jagar effekt.

                        Jag säger inte att det är fel med ex Blueflame på en ochippad bil utan att effektmässigt är det försumbart.

                        Denna uppfattning har jag fått genom att jämföra andras resultat från bänken på bilar med snarlika modifikationer. Effekten ligger på 260hk och i bästa fall på 265hk på en Novitec/Gtech 1 chippad bil.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Har du hört talas om regeln: mindre mottryck = mer effekt?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Freddan72
                            Har du hört talas om regeln: mindre mottryck = mer effekt?
                            Absolut, men teorin stämmer inte alltid i praktiken. Eller så kanske du har sån tur att det alltid stämmer
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Det stämmer mkt bra för mig och för andra som gjort likadant. Du kanske hade en grenrörsläcka som gjorde att resultatet uteblev.

                              Några ex:
                              Jag fick ut 277 hk med blueflame, rc, gtec2, uppställt laddtryck till 1.3 bar och större ic.

                              Togge fick 284 hk ur sin motor med 3" avgas, rc, större ic, uppställt laddtryck till 1.4 bar och BTR.

                              Så nog går det att få ut effekt med originalturbon bara man gör de rätta modifieringarna
                              Last edited by Freddan72; 21 July 2009, 09:26.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X