Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olja

    Hallå
    Tänkte kolla lite vad ni kör på för olja?
    Är det helsyntet som gäller?
    Henke här!
    Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

  • #2
    Re: Olja

    Originally posted by slowly
    Hallå
    Tänkte kolla lite vad ni kör på för olja?
    Är det helsyntet som gäller?
    Vad kör du?
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

    Comment


    • #3
      Henke här!
      Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+


      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Helsynthet 5W-40 skall du ha i den.

        Vill du snåla kan du köra semisynthet 15W-40.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Kan inte enbart gå på viskositetsindex.

          Läs i instruktionsboken vad för kvalitetsklass på smörjmedel du ska ha och använd sedan *minimum* den klassningen. (Kvalitetsklass brukar anges som "SJ", SL" etc - ju högre bokstavscombo desto högre krav på oljan som tumregel.)

          Kallviskositet för åretruntbilar bör inte vara högre än vad tillverkaren anger som minimum. Kör du bana med bilen kan det däremot vara motiverat att gå upp ett steg till 50 eller t.o.m. 60 i "varmviskositet".

          Varumärket är ointressant oavsett vad som skrivs på forum.
          Last edited by tempra33; 20 July 2009, 14:26.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tempra33
            Kan inte enbart gå på viskositetsindex.

            Läs i instruktionsboken vad för kvalitetsklass på smörjmedel du ska ha och använd sedan *minimum* den.
            Kavalitetsklasserna anger bara vilka olja du minimum skall använda så att bara gå efter dom ger inte mycket.

            Jag vet att tillexempel Shell Helix Ultra 5W-40 med råge överskrider kvalitetsklassningen för Coupén.

            Originally posted by tempra33
            Varumärket är ointressant oavsett vad som skrivs på forum.
            Antar att detta gäller alla produkter då? Eftersom alla bilar klarar hastigheten 120kmh så spelar det ju ingen roll vilken man köper?

            Klasserna anger bara lägsta nivå. I en utvecklingsindustri som smörjmedel är idag så ligger klassningen alltid hopplöst efter.
            Visst i mammas skoda så kör biltema mineral hon skall ju ändå skrota den innan nästa service. Men i en högprestanda bil som Coupén...
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Italiensk bil ska ha Selenia eller Agip.

              Ferrari körde förut med Agip men bytte till Shell. De fick la en bra deal av skalbolaget.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Castrol Rs 10w-60 alltid för den är dyr och bra !
                Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                Fiat Coupe 20v turbo +
                Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TobbeC
                  Kavalitetsklasserna anger bara vilka olja du minimum skall använda så att bara gå efter dom ger inte mycket.
                  Motortillverkarna genomför livslängdsprov och stresstest som du inte kommer i närheten av på ett stort antal enheter, mäter upp slitaget, fortsätter och kör tills haveri - därefter fastställer de vilken oljeklassning som motorn behöver ha för att garantikostnaderna ska bli möjliga att budgetera.

                  Originally posted by TobbeC Jag vet att tillexempel Shell Helix Ultra 5W-40 med råge överskrider kvalitetsklassningen för Coupén.[/B]
                  Bra, men det påverkar inte motorns konstruerade lagerspel mm.


                  Originally posted by TobbeC Antar att detta gäller alla produkter då? Eftersom alla bilar klarar hastigheten 120kmh så spelar det ju ingen roll vilken man köper?[/B]
                  Diskussionen avser smörjolja till Ottomotorer. Ditt resonemang om 120 km förvirrar.

                  Originally posted by TobbeC Klasserna anger bara lägsta nivå. I en utvecklingsindustri som smörjmedel är idag så ligger klassningen alltid hopplöst efter.
                  Visst i mammas skoda så kör biltema mineral hon skall ju ändå skrota den innan nästa service. Men i en högprestanda bil som Coupén... [/B]
                  Snarare så behöver även din mamma ha en tillräckligt bra olja då hon kanske aldrig kollar nivåer eller varmkör sin Skoda. Se till att hon iaf kör med den minimiklassning - som Skoda föreskriver - av Shell/Biltema/whatever fabrikat!


                  [/B][/QUOTE]
                  Last edited by tempra33; 20 July 2009, 22:00.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Freddan72
                    Italiensk bil ska ha Selenia eller Agip.
                    Det fungerar nog bra med Selenia också. Men håll koll, fiatverkstäderna brukar vilja hälla i semisyntet vilket för visso är ok men synd på en bil som Coupén som oftast brukas lite hårdare.
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      I handboken för Coupén så rekommenderar Fiat Selenia 20K ACEA A3 och API SJ. Auto Alfa tyckte jag skulle köra med 10w-60 då bilen brukar köras några ggr per år på bana. Bra eller anus? Motorn fungerar klanderfritt i alla fall

                      Tempra: har du jobbat inom fordonsindustrin?
                      Last edited by Freddan72; 21 July 2009, 10:07.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tempra33
                        Snarare så behöver även din mamma ha en tillräckligt bra olja då hon kanske aldrig kollar nivåer eller varmkör sin Skoda. Se till att hon iaf kör med den minimiklassning - som Skoda föreskriver - av Shell/Biltema/whatever fabrikat!
                        Självklart måste oljan alltid uppfylla minimiklassningen. Detta är dock sällan ett problem då dagens avancerade motoroljor ligger en bit före klassificeringen.
                        Framförallt när det gäller en bil som Coupén som har väldigt gamla krav på olja.

                        Min rekommendation av olja gäller den bilmodell som efterfrågades. Det var inte en generell rekommendation för alla bilar.

                        Vissa bilar tillexempel audi och vw har speciall krav pga. av speciall konstruktioner. Något sådan finns inte på varken Fiat Coupé 20VT eller 16VT.
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Freddan72
                          I handboken för Coupén så rekommenderar Fiat Selenia 20K ACEA A3 och API SJ. Auto Alfa tyckte jag skulle köra med 10w-60 då bilen brukar köras några ggr per år på bana. Bra eller anus? Motorn fungerar klanderfritt i alla fall

                          Tempra: har du jobbat inom fordonsindustrin?
                          Jag tycker du skall använda en olja mittemellan.

                          Selenia 20k är väll en semisynthet om jag inte minns fel och 10w-60 är lite onödigt tjock och dyr.

                          Jag tror att Selenia har en 5w-40 helsynthet.
                          Fördelen är att du får mindre friktion och mjukare kallstarter.
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Freddan72
                            I handboken för Coupén så rekommenderar Fiat Selenia 20K ACEA A3 och API SJ. Auto Alfa tyckte jag skulle köra med 10w-60 då bilen brukar köras några ggr per år på bana. Bra eller anus? Motorn fungerar klanderfritt i alla fall

                            Tempra: har du jobbat inom fordonsindustrin?
                            Ja, teknisk utveckling / produktsäkerhet under fyra år.

                            Comment


                            • #15
                              Oljesnack igen!

                              Jag har kört med Motul 5w-40 helsyntet och 10w-40 och hade lite hög förbrukning. Idag kör jag Agip 10w-60 där förbrukningen är mycket lägre än med tunnare olja. Märker inga skillnader i oljetrycket i alla fall enligt mätaren. Helsyntet kör jag alltid.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X