Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by 84jr0
    Oljesnack igen!

    Jag har kört med Motul 5w-40 helsyntet och 10w-40 och hade lite hög förbrukning. Idag kör jag Agip 10w-60 där förbrukningen är mycket lägre än med tunnare olja. Märker inga skillnader i oljetrycket i alla fall enligt mätaren. Helsyntet kör jag alltid.
    För att klargöra lite så menar 84'an att hans oljeförbrukning gått ner sen bytet. Bränsleförbrukningen går i regel upp en aning om man kör med en olja med högra viskositetindex.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #17
      Originally posted by TobbeC
      För att klargöra lite så menar 84'an att hans oljeförbrukning gått ner sen bytet. Bränsleförbrukningen går i regel upp en aning om man kör med en olja med högra viskositetindex.
      Tack Tobbe exakt det jag menade fast skrev kanske lite luddigt. För att vara ärlig så tycker jag att bränsleförbrukningen är den samma, har hunnit köra 150 mil efter oljebytet. Jag har snittförbrukning på 1l/milen blandad körning och jag älskar att gasa och är alltid först när det slår om till grönt.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #18
        Originally posted by TobbeC
        För att klargöra lite så menar 84'an att hans oljeförbrukning gått ner sen bytet. Bränsleförbrukningen går i regel upp en aning om man kör med en olja med högra viskositetindex.
        Skilj på viskositetsgrad och viskositetsindex.
        Viskotitesgrad 5-50 Mobil 1 som har vikositesindex 184
        Viskositestsgrad 10-60 Catrol som har viskositetsindex 179.
        Viskositetsindex beskriver oljan förmåga att tåla högt tryck innan
        filmen bryts och det blir kontakt metall mot metall.
        Ju högre viskositetsindex desto bättre förmåga att tåla yttryck (mindre mekanisk slitage).

        Det är ingen tillfällighet att jag nämner Mobil 1 5-50 den är en av den bästa olja man kan använda. Jag har studerat fakta blad över produkterna och kan bara konstatera att Mobil är överlag outstanding. Den tål även högre värme innan oljan koksar än många konkurrenter. Mobil 1 koksar vid 228 grader jämfört med Castrol 10-60 200 grader.

        Gå in på deras hemsidor och studera deras faktablad det är givande.

        Givetvis så använder jag själv Mobil 1 5-50
        Regards
        lenel
        Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

        Comment


        • #19
          Kör oxå med Mobil1 5W-50 sen flera år och det är även en olja som experterna på www.fccuk.org rekommenderar.

          Är f.ö. snorbillig i Gbg-området (MECA) på under 100kr/litern.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Originally posted by lenel
            Skilj på viskositetsgrad och viskositetsindex.
            Viskotitesgrad 5-50 Mobil 1 som har vikositesindex 184
            Viskositestsgrad 10-60 Catrol som har viskositetsindex 179.
            Viskositetsindex beskriver oljan förmåga att tåla högt tryck innan
            filmen bryts och det blir kontakt metall mot metall.
            Ju högre viskositetsindex desto bättre förmåga att tåla yttryck (mindre mekanisk slitage).
            Felskrivning av mig, tack för rättelsen.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #21
              Originally posted by per
              Kör oxå med Mobil1 5W-50 sen flera år och det är även en olja som experterna på www.fccuk.org rekommenderar.
              Vad hände med Castrol?
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #22
                Originally posted by per
                Kör oxå med Mobil1 5W-50 sen flera år och det är även en olja som experterna på www.fccuk.org rekommenderar.

                Är f.ö. snorbillig i Gbg-området (MECA) på under 100kr/litern.
                Kan du köpa med dig? //Lars
                Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                Folka Vento VR6 -93 såld!
                Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Erajack
                  Kan du köpa med dig? //Lars
                  Om ni har vägarna förbi Ullared gå in på Ge-Kås där säljer man Mobil 1 mycket billigare. Under 100 kr litern.
                  De säljer även en tysk olja MotorGold som har viskositetsgraden 5-40 och är helsyntet. Den har mycket bra data om man läser på deras hemsida. Den skulle duga om man inte kör på bana. 5 liter kostar under 200 kr.
                  Regards
                  lenel
                  Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by lenel

                    Viskositetsindex beskriver oljan förmåga att tåla högt tryck innan
                    filmen bryts och det blir kontakt metall mot metall.
                    Ju högre viskositetsindex desto bättre förmåga att tåla yttryck (mindre mekanisk slitage).
                    Är novis på detta men är det verkligen så enkelt? Är inte viskositetsindex bara ett uträknat värde baserat på oljans viskositet vid 40C resp 100C? Ett lägre värde ger mindre skillnad i viskositet vid hög resp låg temp? Jag ser inte kopplingen till oljans förmåga att "tåla höga tryck"? Rätta mig gärna och förklara hur det fungerar :-) Jag har fått för mig att det är andra egenskaper än viskositetsindex som avgör hur oljan beter sig under tryck tex. Edit: Och det är typiskt dessa egenskaper som man inte kan läsa ur dom specar som ligger på tillverkarnas hemsidor.
                    Last edited by Ante; 22 July 2009, 20:05.
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by TobbeC
                      Vad hände med Castrol?
                      Castrol? Ja de gjorde väl vinst förra året igen så de är långtifrån borta från marknaden.
                      (tur för mig som gillar att ha Magnatec i min Punto)
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Jag väljer som regel olja baserat på tillgänglighed och pris, då jag sällan har sett en bana..
                        Pga. bra kontakt med lokal Red Line ÅF kör jag uteslutande på deras 5-40 eller om det var 10-40 helsyntet.
                        Om den är bra eller ej vågar jag ej uttala mig om, då jag inte har en aning om hur man på empirisk amatörnivå avgör om en olja är bra/dålig.

                        Panda 169

                        Comment

                        Working...
                        X