Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topplock till en 20v utan turbo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Topplock till en 20v utan turbo.

    Tja,
    Är det någon som har ett komplett topplock till en 20v utan turbo till min fina bravo - 1996?
    Jag har råkat ut för kamremshaveri och har nu insett att alla ventiller har gått åt helvete, så jag tänkte byta ut hela skiten på en gång!

    Mvh
    David

  • #2
    Re: Topplock till en 20v utan turbo.

    Originally posted by Gigja
    Tja,
    Är det någon som har ett komplett topplock till en 20v utan turbo till min fina bravo - 1996?
    Jag har råkat ut för kamremshaveri och har nu insett att alla ventiller har gått åt helvete, så jag tänkte byta ut hela skiten på en gång!

    Mvh
    David
    Har till en 20VT om det är till nån hjälp?

    Comment


    • #3
      funkar det?

      Undrar om det fungerar, tror jag har läst någonstanns att det är olika komp i motorerna, någon som vet?
      //David

      Comment


      • #4
        Re: funkar det?

        Originally posted by Gigja
        Undrar om det fungerar, tror jag har läst någonstanns att det är olika komp i motorerna, någon som vet?
        Ja, men det är kolvarna som skiljer.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Betyder det att den passar?
          Hur blir det med grenrören och turbon isåfall?
          Kommer det att få på avgasröret sen? eller är det skillnader i längder eller dimensioner?

          Har någon erfarenhet av denna operation?

          David

          Comment


          • #6
            Originally posted by Gigja
            Betyder det att den passar?
            Hur blir det med grenrören och turbon isåfall?
            Kommer det att få på avgasröret sen? eller är det skillnader i längder eller dimensioner?

            Har någon erfarenhet av denna operation?

            David
            Lägger in turbo+grenrör i ett paketpris. PMar dig imorn, dags o ta sömn efter kräftskivan!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Gigja
              Betyder det att den passar?
              Ja och nej.
              Om du inte ska byta hela insprutningen och styrbox, kabelstam mm så kan du inte använda turbogrenröret. Ditt gamla avgasgrenrör ska återanvändas och passar.
              Allt passar med skruvar och bultar.

              Vad som däremot inte stämmer är kamaxlarna. De har annan helt annan timing och lyft och funkar inte (bra) på en sugmotor. Man måste alltså flytta kamaxlarna från din gamla topp till nya "turbotoppen". Låter som mycket jobb och du behöver speciella låsverktyg samt mätklocka för inmätning. Den nya generationen motorer gör allt mer komplicerat.

              Har du råkat ut för kamremsras? Under projekt hittar du någon här på forumet som totalrenoverade sin Bravo HGT-motor i vintras. Läs det och lyft tråden så får du råd av någon som nyligen gjort allt detta nyss.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Tack för alla svar,
                en rem mellan vevaxlen och servopumpen gick av och trasslade in sig i kamremmen fastnade och fick alla ventiler att krokna.
                Nu är toppen av, kammarna är av och jag funderar på nästa steg.

                Om toppen passar med övriga detaljer från motorn är det ett bra alternativ, annars funderar jag på att leta upp en skrotat topp och byta den, vad tycker ni?

                Ps vad skulle toppen kosta?

                Mvh
                David

                Comment

                Working...
                X