Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mekaniskt ljud när kopplingen trycks ned...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mekaniskt ljud när kopplingen trycks ned...

    Hej,
    Har just kommit hem efter att ha köpt en Fiat Punto 80 ELX 16V-00 (11 100 mil).

    När jag provkörde Punton så hörde jag ej missljudet, men när jag stannade för att ta en paus och sen fortsätta färden hemåt, så lät det väldigt konstigt när jag stod still och tryckte ned kopplingen. Så fort jag släpper upp kopplingspedalen så försvinner ljudet. Är detta något som är vanligt förekommande hos Fiat? Jag har svårt att beskriva ljudet, men lite som en mkt snabb båtmotor som låter "putt putt putt putt putt....."

    Inte så kul när man just köpt bilen, så jag hoppas innerligt att det inte är fel på kopplingen. Har aldrig varit med om att det låter när man trycker ned kopplingspedalen i stillastående läge (motorn är i gång så klart).

    Nån som varit med om nåt liknande??

    Dessutom är 2:ans växel lite underlig. Vid två tillfällen när jag la i den så "tjöt" det om den. Kan ju vara jag som inte tryckte växelspaken tillräckligt långt åt vänster, men jag brukar inte ha problem med att lägga i växlar.
    Är det något typiskt hos Punto?

    Finns det andra kända fel som just Punton är kända för, som kan vara bra för mig att känna till??

    Hälsningar
    en förstagångsFIATägarinna

    //Anne

  • #2
    Låter som urtrampningslagret gett upp. Har hört att det är en vanlig del som går på puntobilarna, och jag har hört att man inte gör något åt det om inte kopplingen i sig är dålig. Fast jag vet inte om det blir några följdfel om man inte fixar det?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Hej Anne!
      Oljud när man trycker ned kopplingen brukar komma ifrån urkopplinglagret, kullagret som gör att man kan koppla ihop en snurrande motor med en stillastående växellåda. De kan låta illa om de börjar bli slitna.
      Skrikandet från 2an kan vara sliten synk-ring på den växeln, så länge man verkligen trycker kopplingen hela vägen till golvet men det gör du nog. Tyvärr kan det vara en ganska dyr historia att fixa.. Det kan dock hjälpa med ny bra växellådsolja, typ Castrol helsyntet. Men - är det riktigt slitet så att det skriker/skrapar hur långsamt man än växlar är det nog bara renovering som gäller.

      Annars är det typiska felet brusten topplockspackning. Men så länge det inte försvinner stora mängder kylarvätska är det friskt..
      Last edited by per; 28 August 2009, 13:27.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Hej,
        Tack för supersnabbt svar!!!!
        Ska genast åka till en Fiatåterförsäljare/verkstad och höra vad de säger.

        Återkommer säkert med fler inlägg framöver :-)

        Ha en underbar helg!

        //Anne

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Hej Anne!

          Annars är det typiska felet brusten topplockspackning. Men så länge det inte försvinner stora mängder kylarvätska är det friskt..
          Om packningen skjuter mellan cylinder 2 och 3 då? Inte många vattenkanaler där gissar jag. Eller är det väldans orimligt att packningen går där (mao, tänder 2 och 3 samtidigt)? *nyfiket undrande*
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Det är förstås möjligt men det är väl inte det vanliga på Punto nej.. Snurra inte till det nu.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              I dag när jag var ute och körde så testade jag kopplingen lite.

              Upptäckte att när jag trycker ned kopplingen helt så "knäpper" det till precis innan plattan slår i botten (som att det är en gräns där, men kopplingen fortsätter en liten bit till).

              Missljudet i motorn kommer inte förrän jag tryckt ned hela kopplingspedalen. Det går att växla utan att jag trycker ned hela (fram till "gränsen" där det knäpper till).

              När jag tryckte ned hela lite försiktigt, liksom lirkade, så lät det inte, utan motorn var tyst och fin.

              Det verkar som att det är sista läget på kopplingspedalen som det är något knas med. När det börjar låta så kan jag bara släppa upp kopplingen lite så försvinner det.

              Blir nån klokare av den förklaringen :-) ?

              //Anne

              Comment


              • #8
                Köpte du den privat eller av en handlare?

                Om det var hos handlare så reklamera och kräv avhjälpande (fel som visar sig inom 6 mån anses ha funnits med vid köpet enl KonsumentköpL)

                Om privatköp: låter som urtrampningslagret. Kan funka i tusentals mil ändå (skönhetsfel) Man får skruva upp stereon o gasa :-)

                Kolla dock oljenivån på växellådan innan det byts ut dyra grejer.

                Comment


                • #9
                  Köpte den dessvärre privat, av en "ärlig" dalmas.
                  Jag åkte 28 mil för att köpa bilen. Frågade väldigt ingående om det fanns något fel på bilen "Nääää då" var svaret.
                  Han kan ju inte ha undgått att märka detta.
                  Jaja så är det, bara att skylla sig själv :-(

                  Tror du att det kostar mkt att åtgärda felet?

                  En annan sak....
                  Jag är ju en blond tjej och helt kass på motorer, haha.....
                  Hur kollar man oljenivån i växellådan?? :-)

                  Tack tack för svar! :-)

                  //Anne

                  Comment


                  • #10
                    Växellådsnivån brukar man normalt inte behöva kolla, och oljan brukar man aldrig byta heller. Även om det faktiskt kan göra stor nytta.
                    Hursomhelst är det en stor mutter där man fyller på. Nivån skall vara upp dit, så det GÅR att kolla genom att skruva bort pluggen o känna med fingret. Men det tror jag inte du behöver göra.

                    Undrar lite om det är någon slang eller dyl som lossnat och tar i kopplingsarmen på växellådan när du kopplar ur. Kan vara idé att be om ett par extra ögon och kolla det!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Jag är blond oxå men det går bra ändå :-)

                      Köp en Haynes verkstadsmanual och förbättra engelskan/lär dig om din bil. Snabbt insparade pengar!

                      http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/s...8303&langId=-1

                      Kolla oljenivån klarar du själv. Om låg nivå: fyll upp genom pluggen som Per nämner med rätt sorts vxllådsolja tills det rinner ut ur plugghålet. Bilen ska stå plant.

                      Om urtrampningslager ska bytas kostar det ett antal tusenlappar. Ibland kan man lämna till gymn skolans fordonslinje.

                      Comment


                      • #12
                        Jag har kört 10 000 mil med rasslande urtrampningslager med min första UNO 70.
                        Sliten synkronisering mellan 2:a och 3:e växeln är ganska vanligt på dom mindre Fiatlådorna. Inte heller det är en "show-stopper". Man får anpassa växlningarna. Det går inte längre att trycka in växeln utan man får: koppla, lägga ur 2:a växeln och vänta nån sekund och sedan låta 3:an gå i av sig själv, utan att pressa.

                        Jag refererar till Robban på VIABIL, man reparerar inte en växellåda med mindre än att den är så trasig att den inte går att använda. Man kör till det rasar eftersom det lika gärna kan hålla 3000 mil som 30000 mil. Och urtrampningslagret byts ändå alltid vid kopplingsbyte om det är en seriös verkstad.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          Tack alla!

                          Tack för era svar. Verkligen kul att se att ni engagerar er i mina frågor.

                          Jag tror nog att det får bli en verkstad som tittar på bilen, jag är helkass på motorer.
                          Jag har märkt att det bara låter när motorn är varm, är det vanligt när det är urtrampningslagret som är dåligt?

                          I dag var jag inne på COOP i Enköping i max 20 min. När jag kom ut ur butiken så hade någon repat lacken på hela min baklucka med en nyckel el dyligt.
                          SUCK, tänk att det finns sådana människor.
                          Vet någon om det funkar med rubbing för att fixa sådana repor? jag har vaxat, men det blev inte så mkt bättre.

                          Hälsningar
                          Anne

                          Comment


                          • #14
                            Fy fan.. vilka jävla idioter..
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X