Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta länkarmsbussning på Marea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta länkarmsbussning på Marea

    Jag fick anmärkning på besiktningen att främre, nedre länkarmsbussningen var glapp.
    Är det någon som vet om det är svårt att byta bara bussningen?
    I verkstadshandboken står det att hela länkarmen ska bytas, men det går ju att köpa lösa bussningar också.
    Hur sitter bussningen fast på länkarmen? Måste den pressas av/på med specialverktyg?
    Fiat Marea Weekend 155 20V -00
    Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

  • #2
    Jag skulle nog byta hela länkarmen i och med att den säljs komplett med ny spindelled. Att plocka ner den gamla armen för att ta bort bussningar och trycka in nya känns som merjobb;-), plus att den gamla spindelleden förmodligen inte har sådär supermycket kvar att ge nu när bussningen är slut.

    Comment


    • #3
      Ja, det blir helt nya länkarmar istället. Har just beställt nya från ATP i Tyskland. Mycket fördelaktiga priser där. Rekommenderas!!

      /Mikael
      Fiat Marea Weekend 155 20V -00
      Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

      Comment


      • #4
        ATP?

        Vilken adress har du?
        Googlade men hittade det ej!

        Mvh//Lars
        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
        Folka Vento VR6 -93 såld!
        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

        Comment


        • #5
          Hej!
          Har också handlat där rekomenderas!
          http://www.atp-autoteile.de/
          MVH Alf
          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

          Punto 80 ELX 16v -01
          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
          Ducato 2,5TD -92 flak
          Tel 070-5512431

          Comment


          • #6
            Jag betalade mina länkarmar för en vecka sedan via utlandsbetalning från min internetbank. Nu kommer det ett meddelande från ATP att de inte fått några pengar än
            800 spänn åt h.vete och inga länkarmar - KUL

            /Mikael
            Fiat Marea Weekend 155 20V -00
            Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

            Comment


            • #7
              Du får reklamera betalningsuppdraget hos din bank. Har du slagit in rätt mottagarkonto då?

              Har handlat hos ATP utan probl.

              Comment


              • #8
                Jag klippte in alla uppgifter från ATP's mail och dubbelkollade allt, så jag vet att det blev rätt.
                Jag skrev ett svarsmail till ATP (på engelska) där jag förklarade hur, när och vart jag betalat pengarna.
                Nu har jag dock fått ytterligare ett mail från ATP att de idag har fått pengarna. Vet inte om mitt svarsmail har påverkat eller inte, eller att det normalt tar en vecka för utlandsbetalningar att gå fram.

                Hursomhelst nu ska jag sitta och vänta på mina länkarmar...

                /Mikael
                Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                Comment


                • #9
                  Hej!
                  Jag tror att det tar ca tre dagar för utlands betalningar,har man sen betalat med internetbank vid fel tidpunkt så tar det ytterliggare ett dygn, så jag tror inte att dom fått dina pengar innan dom anger!
                  Dom försöker nog inte blåsa nån på 800kr, bara ta det lungt så kommer dom,DHL är inte så snabba heller!

                  MVH Alf
                  4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                  2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                  Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                  Punto 80 ELX 16v -01
                  Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                  Ducato 2,5TD -92 flak
                  Tel 070-5512431

                  Comment


                  • #10
                    Superbilligt o de ser ok ut !
                    ligger på vänt i garaget för utbyte !
                    Väl insmorda på leden.

                    bussningarna spruckna = påpekande på besiktning,, e väl bara en tidsfråga innan de fylls med skit !
                    Fiat for FUN

                    Comment


                    • #11
                      Yes,
                      Jag fick mina länkarmar idag med UPS! Helgen är räddad
                      Det tog exakt 13 dagar från betalning till leverans. Helt OK!

                      /Mikael
                      Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                      Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by mikpa
                        Yes,
                        Jag fick mina länkarmar idag med UPS! Helgen är räddad
                        Det tog exakt 13 dagar från betalning till leverans. Helt OK!

                        /Mikael
                        Grattis!

                        (Från en UPS-anställd och Marea-förare )
                        Fiatlös

                        ___________________

                        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                        Comment


                        • #13
                          Skriv gärna o berätta hur bytet gick.
                          Lätt eller vad man bör tänka på !
                          -Vi är flera ! Hemmameckare !
                          Fiat for FUN

                          Comment


                          • #14
                            Nu har jag snart lyckas byta bärarm på båda sidor. Ett ord beskriver det hela smådj.ligt!
                            Vänstersidan gick bra utan större problem. Allt gammalt sitter fast i vanlig ordning. Det går åt mycket rostlösningsolja. Bussningarna på den gamla bärarmen var dock så mjuka att det var lätt att bara böja ner bärarmen och lirka ut den när väl alla skruvar var borta. Den främre, inre skruven sitter dold under plastkåpan som täcker motorn. Skruven som håller fast plastkåpan i bakkant på min bil har en lös ankarmutter på insidan så den skruven går bara runt (andra sidan sitter fast med ett buntband!) Så i stället för att plocka bort kåpan borrade jag ett hål 30-40 mm med hålsåg rakt under skruvskallen för bärarmsinfästningen. Då gick det lätt att få in en 15 mm hylsa och komma åt skruven.
                            Bussningarna på den nya bärarmen är mycket hårdare och det gör det knepigt att få in bärarmen på plats. Det är rejält trångt i bakkant där bussningen ska in under krängningshämmaren. Handslägga och kofot rekommenderas. Det är något lättare om man först lossar krängningshämmarstaget i nederändan. Jag fick dock dit bärarmen utan att lossa på staget. När man väl fått fast de yttre korta skruvarna så måste man mha kofoten pressa ner den inre infästningen för att få den inre långa skruven på plats. Sen är det bara att pressa ner bärarmen (kofot igen) och passa in kulbulten i stötdämparbenet.
                            På högersidan var det sju resor värre. Det första som hände var att en skruv för infästningen gick av istället för att lossa (M10x1,25).
                            När jag väl fått bort den den gamla bärarmen så var det lögn i h-vte att få det inre skruvhålet under krängningshämmaren att stämma för den nya infästningen. Till slut lossade jag dock staget och fick dit bärarmen. Då upptäckte jag nästa katastrof under lirkandet och bändandet så hade plastkoppen som skyddar gummihättan på kulbulten ramlat bort och gummit var sönderskuret av en vass kant på bromsskölden Jag kunde dock byta och återanvända en av de gamla dammaskerna som var hel.
                            Sista chocken kom då jag skulle dra fast sista långa skruven i bussningen då gick gängan sönder i kontramuttern
                            Jag drog inte snett och absolut inte för mycket. - Skitkvalitet alltså.
                            Nu måste jag få tag på nya M10x1.25 skruvar och en extra mutter innan jag kan få ihop bilen. Elände.

                            /Mikael
                            Last edited by mikpa; 20 November 2009, 09:12.
                            Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                            Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                            Comment


                            • #15
                              Segt... måste byta på ena sidan efter nedslag på besiktningen.

                              Var det såna här då beställde?

                              http://www.atp-autoteile.de/Product.aspx?p=5569485
                              Fiatlös

                              ___________________

                              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                              Comment

                              Working...
                              X